Madžari proti slovenski tovarni: “Če bo treba, se bomo priklenili na stavbo”

Podjetje Andrada v lasti investitorjev iz slovenskega avtomobilskega grozda je po mesecih težav na presenečenje lokalnih prebivalcev dobilo okoljevarstveno dovoljenje za novo tovarno za predelavo baterij na Madžarskem, ki pa naj bi ga že čez nekaj dni lokalna vlada preklicala.
Madžarsko podjetje Andrada, ki ga je ustanovila skupina slovenskih avtomobilskih podjetij, kljub napovedim, da se bo to zgodilo že februarja lani, do zdaj ni zagnalo tovarne za predelavo baterij pri severovzhodnih sosedih. Decembra smo pisali, da se po uporu okoliških prebivalcev zatika pri pridobivanju dovoljenj in da bo ključna odločitev občine.
Takrat je bilo razumeti, da projektu slabo kaže. Junija lani izvoljeni župan Soskuta Jozsef Mészáros, ki izhaja iz civilne iniciative nasprotnikov naložbe, je za Telex.hu dejal, da ne bo prižgal zelene luči za spremembo namembnosti. Na naša vprašanja na občini takrat niso odgovorili, so pa za madžarske medije pojasnjevali, da namerava podjetje uporabiti novo tehnologijo, ki še ni bila preizkušena nikjer drugje, njeni vplivi na okolje pa so popolnoma neznani. Prepričala jih niso niti zagotovila podjetja, da bo v Soskutu predelovalo samo nenevarne odpadke.
Preobrat: dobili petletno dovoljenje
A letos se je zgodil preobrat. Madžarski spletni portal Hvg.hu je nedavno poročal, da je Andrada kljub nasprotovanju prebivalcev Soskuta januarja letos od urada županije Pešta, regijske ‘vlade’, ki pokriva Budimpešto z okolico, pridobila dovoljenje za “zbiranje, predobdelavo in obdelavo nenevarnih odpadkov”. Dovoljenje velja pet let, torej do konca januarja 2030.
V dokumentu je po pisanju Hvg.hu navedeno, da bo obrat obdeloval tako imenovano odpadno anodno folijo, ki nastaja v različnih fazah proizvodnje baterij. Podjetje ima dovoljenje za drobljenje, rezanje, predhodno segrevanje, ločevanje in sežiganje teh odpadkov. Končni produkt postopkov v Andradini proizvodnji bi bila baker in grafit, ki bi ju družba nato prodajala.
Soglasje k projektu sta dala oddelek za javno zdravje ter oddelek za požarno varstvo in vodno gospodarstvo županije.
Madžarski portal je opozarjal na precej ohlapne zahteve do podjetja, ki vrednost celotne naložbe ocenjuje na 35 milijonov evrov. Tako bi morala imeti Andrada le dva milijona forintov vredno zavarovanje dejavnosti (okoli pet tisoč evrov). V primeru kršitev določb dovoljenja bi lahko županija podjetju izrekla do enega milijona forintov globe (okoli 2.500 evrov). Portal Hvg.hu ob tem navaja primerjavo, da je Andrada samo za takso za izdajo dovoljenja plačala 710 tisoč forintov (okoli 1.700 evrov).
Sodni spor, protest in vladni preklic dovoljenja
Že ob marčevski pridobitvi dovoljenja je bilo jasno, da bo Andrada morala dobiti še dovoljenje davčne uprave za trgovanje s kovinami, kar ji je pred dnevi tudi uspelo. S tem je podjetje po poročanju madžarskih medijev obkljukalo še zadnjo zahtevo in bi lahko začelo obratovati.
Kot piše portal Hvg.hu, je izdaja dovoljenj Andradi presenetila lokalno skupnost. Občina se je konec februarja obrnila na sodišče, saj meni, da bi morala biti stranka v postopku izdaje dovoljenja. Po navedbah odvetnika je zahtevala tudi, da sodišče Andradi prepove opravljanje dejavnosti do konca sodnega postopka.
Marca so se v Soskutu odvili tudi novi protesti prebivalcev osmih občin, ki nasprotujejo slovenski naložbi. Na dogodku, ki naj bi se ga udeležilo več tisoč ljudi, so opozorili na neupoštevanje volje lokalnega prebivalstva. Po njihovih navedbah bi posledice morebitne okoljske nezgode v Andradi čutilo do 100 tisoč ljudi, zato se jim zdi ta lokacija neprimerna za tako dejavnost.
Čez nekaj dni je sledila javna tribuna o naložbi, na katero so bili vabljeni predstavniki Andrade in županije, a niso prišli. Meszaros, župan mesta Soskut, je na obeh dogodkih poudaril, da se bodo, “če bo treba”, priklenili na stavbo, da bi preprečili delovanje nove tovarne.
Prejšnji teden pa je nato Hvg.hu poročal, da je bilo okoljevarstveno dovoljenje Andradi preklicano. Razlogi niso znani, kot je razumeti, pa je na to vplival tudi ali predvsem pritisk javnosti.
“Seznanili” tudi Hanovo ekipo
Za pojasnila o turbulentnem dogajanju glede naložbe na Madžarskem smo se obrnili na direktorja Andrade Petra Borasa in družbenika Iztoka Seljaka, a na naše klice oziroma vprašanja nista odgovorila. Ustanovitelji Andrade so nekateri posamezniki in avtomobilski dobavitelji, med njimi so Seljak, Peter Tibaut, ki je prej vodil program baterij v graški Magni Steyr, Aleš Jerala, TAB Mežica, ACH Invest.
Na našem ministrstvu za gospodarstvo, ki ga vodi Matjaž Han, so nam včeraj na vprašanje, ali so družbeniki ali zastopniki Andrade z njimi stopili v stik in ali jim je politika kaj pomagala, odgovorili, da je Seljak vodstvo ministrstva “seznanil” s projektom, a da ministrstvo “posebnih aktivnosti na to temo ni vodilo”.