Zakaj je samo minister Han glasoval proti uredbi, ki boli največja naftna trgovca

Gospodarski minister Matjaž Han je za Forbes Slovenija potrdil, da je glasoval proti vladni uredbi, ki zaostruje regulacijo cen naftnih goriv.
V četrtek je vlada kljub glasnemu nasprotovanju naftnih trgovcev sprejela novo uredbo o določanju cen nekaterih naftnih goriv. Medtem ko je stara uredba regulirala trgovske marže zunaj avtocest, in sicer na slabih deset centov za liter, je vlada z novo uredbo regulacijo razširila tudi na črpalke ob avtocestah.
Je pa v nasprotju s predlogi uredbe, ki so krožili v dneh pred sprejemom, opustila idejo o nižanju marž in o odpravi dodatka za vmešavanje biokomponente. To bi, kot smo pisali, zarezalo v marže trgovcev. Predvsem mali so poročali, da bi jih ukrep lahko potisnil v rdeče ali jih celo prisilil v trajnejše ukrepe v smeri zapiranja bencinskih črpalk.
Udarec za največja trgovca
Spremembe regulacije so dobre za potrošnika, ki bo tudi na avtocesti plačeval enako ceno kot zunaj nje. Nezadovoljna pa sta lahko največja trgovca, Petrol in Mol Slovenija, ki bosta od vsakega prodanega litra na avtocestnih črpalkah zdaj dobila precej manj.
Če primerjamo današnje cene na avtocestnih črpalkah s tistimi zunaj avtocestnega omrežja, lahko sklepamo, da trgovca tam od litra dobita okoli 20 centov več kot na drugih (reguliranih) lokacijah, je pa res, da so tudi stroški avtocestnih črpalk višji.
Trgovci menijo tudi, da ni strokovnih argumentov, ki bi upravičili relativno strogo regulacijo marž. Sogovorniki blizu dogajanju menijo, da gre za borbo med vlado in Petrolom, kjer ima velik odločevalski vpliv še naprej Dari Južna.
Iz podjetja so včeraj sporočili, da bodo naredili vse potrebo za zaščito interesov podjetja, “vključno z razmislekom o morebitnih odškodninskih tožbah zoper pripravljavce strokovnih podlag za regulacijo cen naftnih derivatov”.
Preskočili svet za cene
Gospodarski minister Matjaž Han je za Forbes Slovenija potrdil, da je v četrtek glasoval proti uredbi, ki jo je na sejo vlade prineslo ministrstvo za okolje, podnebje in energijo Bojana Kumra. Portal Info360 je poročal, da je edini glasoval proti.
Na vprašanje, zakaj, je dejal, da že zaradi samega spoštovanja postopkov, ki jih predpisuje zakonodaja. “Govora je o zahtevni metodologiji izračuna cen naftnih goriv, spremembe katere bi morali natančno preučiti. Mi pa smo v zadnjih nekaj dneh dobili štiri različne predloge uredbe. Zadnjega predloga, ki je bil sprejet na seji vlade, pred sprejemom nismo mogli predebatirati na seji sveta za cene,” je dejal Han.
Kot smo pisali, je Kumrovo ministrstvo že pred tedni napovedalo zaostrovanje regulacije z znižanjem marž in odpravo dodatka za biokomponento. Svet za cene pri gospodarskem ministrstvu je ta predlog obravnaval in se odzval močno kritično. Na koncu pa je vlada razširila regulacijo na avtoceste – tega predloga pa, kot je razumeti iz besed ministra Hana, na svetu za cene niso obravnavali.
Han meni, da bi se to lahko izkazalo za problematično v primeru, da bi trgovci res sprožili kakšne pravne postopke zoper uredbo. Zakon o kontroli cen namreč določa, da mora svet obravnavati vse predloge za ukrepe kontrole cen ter podati stališče.
Na vprašanje, kako gleda na to, da so očitno proti glasovali tudi ministri iz njegove stranke, pa nam je Han dejal, da gre za zahtevno uredbo, katere neposredne in posredne učinke je težko razumeti, vsak pa bo raje glasoval, da bo nekaj (v tem primeru gorivo na črpalkah ob avtocesti) cenejše.
Povejmo tudi, da podjetje družine Matjaža Hana posluje s Petrolom, nedavno pa je gospodarski minister v novoustanovljeni svet za cene (sicer na predlog gospodarskih združenj) med drugim imenoval člana uprave Petrola Marka Ninčevića.