Največji infrastrukturni projekt na Poljskem, ki bi povezal Evropo

Posel Jan Artiček 10. maja, 2025 16.50
featured image

Poljska z gradnjo novega nacionalnega letališča ter novih železniških in cestnih povezav skuša unovčiti svojo osrednjo lego na celini in postati ključno vozlišče vseevropskega transportnega omrežja.

10. maja, 2025 16.50

Približno 40 kilometrov zahodno od poljske prestolnice Varšava letos potekajo priprave na začetek gradnje prometnega vozlišča CPK, ki bo poleg novega nacionalnega letališča vključeval tudi novo visokohitrostno železnico in cestno povezavo. Odprli naj bi ga do leta 2032, gradnja bo predvidoma stekla prihodnje leto.

Za projekt 31 milijard evrov

Vozlišče Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se bo razprostiralo na 2.600 hektarjih ruralnih zemljišč med Varšavo in mestom Lodž. Gradnja celotnega kompleksa naj bi stala 31 milijard evrov (dobrih 131 milijard poljskih zlotov). Od tega je 18 milijard evrov predvidenih za železnico, dobrih 10 milijard za letališče in 600 milijonov evrov za ceste, po podatkih državne družbe CPK, ki je 51-odstotni lastnik projekta.

Za manjšinskega vlagatelja, ki si bo lahko zagotovil delež do 49 odstotkov, je bil izbran prav tako državni upravitelj obstoječega nacionalnega letališča Chopin v Varšavi, družba PPL, kar pomeni, da je projekt z izjemo evropskih prometnih subvencij financiran v večini z domačim kapitalom. Letališki del projekta je pomemben tudi za nacionalnega letalskega prevoznika LOT, ki se na matičnem letališču sredi Varšave sooča z rekordnim prometom in omejenimi možnostmi širitve.

Medtem cestna povezava – vozlišče se nahaja ob avtocesti A2 med Varšavo in Lodžem – in nova hitra železnica v obliki črke Y umeščata vozlišče v vseevropsko prometno omrežje TEN-T, ki stremi k boljši integraciji Evrope prek cestnih, železniških in letalskih povezav. EU je v okviru Instrumenta za povezovanje Evrope (CEF2) projektu namenila okrog 117 milijonov evrov (več kot 500 milijonov zlotov), predviden pa je tudi podaljšek linije do Češke na eni strani in baltskih držav na drugi.

Prometno vozlišče CPK na Poljskem
Projekt CPK skoraj v celoti financira država (Foto: CPK)

Poljska potrebuje novo letališče

Letališče Chopin v Varšavi je lani sprejelo rekordnih 21 milijonov potnikov in se pripravlja na širitev, s katero bi jih do leta 2029 lahko sprejeli okrog 30 milijonov. Toda letališče se nahaja v mestu, kar omejuje možnosti širitve, tako zaradi okoliške gradnje kot omejitve nočnih preletov zaradi hrupa, ki po navedbah družbe CPK prizadene 300 tisoč prebivalcev prestolnice. Medtem nacionalni prevoznik LOT načrtuje širitev svojega segmenta čezoceanskih letov, česar letališče Chopin ne more zagotoviti. Po oceni mednarodnega združenja za zračni transport IATA ima Chopin trenutno maksimalne zmogljivosti okrog 26 milijonov potnikov.

Po drugi strani bo CPK stal izven mesta, na območju, večjem od londonskega Heathrowa, ki je z 51 milijoni lani prepeljanih potnikov največje v Evropi. Hrup z novega letališča naj bi vplival le na okrog 20 tisoč okoliških prebivalcev.

Kot železnica je tudi vozlišče zasnovano v obliki črke Y, kjer bodo v “nogi” črke nastanjeni avtobusni terminal, železniška postaja, osrednje vozlišče in osrednji letališki terminal, v dveh skoraj štirikilometrskih krakih pa se bosta nadaljevala dva terminala, kjer bodo letala sprejemala potnike. Predvidena je tudi gradnja dveh “mest”, in sicer tovornega mesta na zahodnem delu in letališkega mesta na vzhodnem delu vozlišča.

Novo letališče naj bi se odprlo leta 2032, ko je predviden zaključek prve faze projekta. Takrat naj bi letališče lahko sprejelo okrog 34 milijonov potnikov na leto, sicer pa je zasnovano, da lahko poveča zmogljivosti do te mere, da sprejme največ 100 milijonov potnikov. Vozlišče je zasnoval arhitekturni biro Foster + Partners v sodelovanju z Buro Happold, sledili pa so načelu “mikrofleksibilnosti”, kar pomeni, da se lahko z leti prilagaja potrebam in spreminja svojo podobo. Družba CPK pričakuje, da bi na dolgi rok novo letališče nadomestilo Chopin, kjer bi se število potnikov lahko začelo postopno zmanjševati.

Linija Y

Visokohitrostna železniška linija Y, na kateri naj bi vlaki dosegali hitrosti do 320 kilometrov na uro, bo s 480 kilometri tirov in najdaljšim predorom na Poljskem (4,6 kilometra pod mestom Lodž) skušala uresničiti načrt “po Poljski v 100 minutah”, ki stremi k boljši prometni povezljivosti države.

Osrednje vozlišče linije Y bo prav letališče CPK. Gradnja povezave med CPK in Lodžem že poteka in se bo nato nadaljevala od vozlišča do Varšave. Predvidoma po letu 2035 pa se bo od Lodža železnica v dveh krakih razširila še do mest Vroclav in Poznan na zahodu države.

Od tam bi se železnica lahko nadaljevala do Češke na eni strani, na varšavski strani pa se bo povezala z železnico Rail Baltica, ki povezuje baltske države (Litva, Latvija Estonija) in Finsko s preostalo Evropo in je prav tako eden ključnih infrastrukturnih projektov v okviru omrežja TEN-T.

Infrastrukturni projekt CPK na Poljskem
Letališče CPK bi razbremenilo varšavski Chopin, ki se ob rekordnem prometu približuje meji zmogljivosti (Foto: PROFIMEDIA)

Projekt z dolgo brado

Prve ideje o novem centralnem letališču na Poljskem segajo v 70. leta prejšnjega stoletja, a je do prvih resnih predlogov prišlo šele v prvih letih novega tisočletja, ko je španski Ineco – ta stoji za najdaljšim evropskim omrežjem hitre železnice v Španiji – izvedel študijo izvedljivosti, vlada pa je projekt uvrstila v infrastrukturno strategijo za obdobje 2013-2016.

Do konkretnih načrtov je nato prišlo v času prejšnje poljske vlade, ki jo je od leta 2015 vodila desničarska stranka Zakon in pravica (PiS). Ta je leta 2017 potrdila načrt novega letališča. Leto pozneje so lokalni prebivalci na posvetovalnem referendumu z odločno večino zavrnili projekt, a se je ta nadaljeval, krovna družba pa je junija 2019 izvedla arhitekturni natečaj za zasnovo.

Ko se je leta 2023 na Poljskem zamenjala vlada – stranko PiS je nadomestila sredinska koalicija pod vodstvom premierja Donalda Tuska – je bil projekt najprej pod vprašajem, saj je nova vlada naročila revizijo. Toda junija lani je tudi Tuskova garnitura odobrila projekt, čeprav z nekaterimi spremembami. Med drugim se je spremenila finančna konstrukcija: prejšnja vlada je manjšinski 49-odstotni delež v projektu podelila francoskemu upravitelju letališč Vinci Airports in avstralskemu skladu IFM Global Infrastructure Fund, nova vlada pa je decembra za partnerja izbrala upravitelja varšavskega letališča Chopin, družbo PPL. Ta bo k projektu pristavila devet milijard zlotov (2,1 milijarde evrov).

Letos CPK pospešeno sklepa koncesijske pogodbe in pripravlja gradbišče; že lani je bil objavljen razpis za gradnjo 90 kilometrov novih cest v okolici letališča, stekla so tudi dela na predoru pod Lodžem. V načrtu imajo skleniti za sedem milijard evrov (30 milijard zlotov) pogodb z izvajalci del, pridobili so tudi že nekatera gradbena dovoljenja in kupili za dobrih tisoč hektarjev zemljišč, kar je okrog 40 odstotkov predvidene površine projekta, je razvidno iz sporočil za javnost.