Velike kraje ob obnovi srbske železnice, v eni noči izginilo 11,6 tone materiala

Največji rop, ki se je zgodil v času obnove železnice med Novim Sadom in madžarsko mejo, so izvedli pri Vrbasu. V dveh dneh je z gradbišča izginilo 18,6 tone materiala.
Po tem, ko je srbsko tožilstvo zaradi zrušenja nadstreška na železniški postaji v Novem Sadu, ki je terjalo 13 žrtev, obtožilo 13 ljudi, je objavilo dokumentacijo o v preiskavi zbranih informacijah. Ta pa med drugim omogoča vpogled v obseg tatvin, ki so se zgodile v Srbiji med obnovo železnice od Novega Sada do madžarske meje. Vpogled v prijave, podane policiji, in razsežnosti ropov kažejo, da bi jih lahko izvedle le resno organizirane skupine, poroča Forbes Srbija.
Najpogostejša tarča je bila napeljava oziroma bakreni vodi, pogosto pa so odnašali tudi druge dele, predvsem železne uteži. Da je šlo za dobro pripravljene in organizirane tatove, pove tudi dejstvo, da so vode ukradli tudi, ko so bili pod visoko napetostjo 25.000 voltov.
Kot je razvidno iz prijav, ki jih je pregledal srbski Forbes, so se tatvine pogosteje dogajale na odsekih med postajami, več pa so jih izvedli tudi na samih postajah. Prva je bila zabeležena septembra 2021, zadnja pa avgusta 2022. Policija je skupno zabeležila 23 takšnih dogodkov.
Malo znanega o višini škode
Skupna vrednost ukradenih bakrenih vodov, ki so jih na policiji zabeležili v osmih primerih, po navedbah medija znaša slabih 24 tisoč evrov. Znesek je znan le še za enega od primerov kraje opreme, ko so ukradli za 1.700 evrov opreme. V preostalih 14 primerih vrednost ukradenega blaga ni znana.
Največja znana škoda je, kot je razvidno iz policijskih poročil, nastala na odseku Mali Iđoš Polje – Žednik. Odvzetih je bilo za 5.300 evrov bakrenih vodov. Šlo je za več tatvin, ki so jih izvedli med 8. in 22. februarjem 2022.
V istem obdobju je izginjala tudi oprema na odseku Zmajevo – Vrbas. Tarča so bili tudi v tem primeru bakreni vodi, njihova vrednost je znašala 3.000 evrov.
Da so bili tatovi še posebej aktivni v okolici Malega Iđoša, je razvidno iz poročila, v katerem piše, da so od 21. januarja do 8. februarja ukradli za 4.500 evrov bakrenih vodov.
Samo v teh osmih poročilih, za katere je znana vrednost ukradenega blaga, je razvidno, da so odnesli več kot dve toni večinoma bakrenega materiala.
V eni noči izginilo 11,6 tone materiala
Medtem ko so se nekatere tatvine odvijale v več operacijah, so bile nekatere izvedene v zgolj enem dnevu ali noči, piše Forbes Srbija. Tako je 19. aprila 2022 ob progi od Malega Iđoša do Lovćenca izginilo 700 metrov nadzemnega voznega voda. Poročilo navaja, da je bil težek 1,1 tone.
Podobno se je zgodilo avgusta 2022, ko je na odseku Subotica – Naumovićevo izginila enaka masa materiala – 700 metrov nadzemnega voznega voda, kar je pravzaprav 700 metrov nosilne vrvi in prav toliko kontaktne žice.
Na postaji v Subotici je v enem dnevu leta 2022 izginilo 2,5 tone opreme. Pri tem so sicer ukradli le za 400 metrov voda, a so k teži prispevali kompleti železnih vlečnih uteži.
Podobna masa materiala, 2,6 tone, je izginila na odseku od Subotice do Kelebije. Večji del predmetov so bile prav tako uteži, vendar se je ta kraja zgodila v obdobju petih dni.
Največji rop na eni sami lokaciji pa se je zgodil v noči med 2. in 3. junijem 2022. Glede na policijsko poročilo je na postaji Bačka Topola izginilo 11,6 tone opreme. Med opremo je bilo kar 360 železnih uteži in 20 nosilcev opreme. Masa uteži, navedene v prijavi, je bila devet ton, nosilci pa so tehtali 2,6 tone.
Največji rop izvedli pri Vrbasu
Največji rop ob tej železnici pa se je zgodil 4. in 5. maja 2022 pri Vrbasu. Kot je razvidno iz poročila, so del opreme tatovi odpeljali s postaje v Vrbasu, del pa iz odseka med Vrbasom in Lovćencem. Odnesenih je bilo 18,6 tone materiala.
V tem primeru pa tarča niso bili vodi, temveč infrastruktura. Poročilo navaja, da so odnesli kar 13 kovinskih stebrov. Skupaj s tem je “odšlo” 660 kovinskih uteži.
Za prevoz takšne količine blaga bi potrebovali bodisi štiri manjše tovornjake z nosilnostjo pet ton ali en večji tovornjak z nosilnostjo do 24 ton.
Avtor članka je Ivan Radak, Forbes Srbija.