Zveza potrošnikov: Spremembe modela “plačaj ali privoli” so le kozmetične

Nova različica Metinega modela "plačaj ali privoli" po mnenju evropskih potrošniških organizacij ne rešuje temeljnih težav zbiranja osebnih podatkov.
Potem ko je Meta novembra 2023 na družbenih omrežjih Facebook in Instagram v Evropi uvedla spremembo, s katero je od potrošnikov zahtevala plačilo ali privolitev v prikazovanje oglasov in s tem v nezakonito zbiranje osebnih podatkov, so evropske potrošniške organizacije zoper podjetje vložile pritožbo. Tej se je pridružila tudi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS).
Nov Metin model se je nato znašel tudi pod lupo Evropske komisije zaradi kršenja Akta o digitalnih trgih in kršenja zakonodaje o zaščiti evropskih potrošnikov. Konec lanskega leta je Meta tako uvedla drugo različico svoje politike plačevanja ali soglasja, a kot so danes opozorili iz ZPS, “nova različica ne rešuje temeljnih težav, ki so jih potrošniške organizacije izpostavile pri prvotni različici”.
“Evropski potrošniki ne bi smeli biti zavedeni s kozmetičnimi spremembami, ki jih Meta uvaja v svojo eno leto staro politiko plačevanja ali soglasja. Po našem mnenju tehnološki velikan ne rešuje temeljnega problema, da uporabnikom Facebooka in Instagrama ni ponujena poštena izbira, ter neprepričljivo trdi, da izpolnjuje evropsko zakonodajo, medtem ko uporabnike še vedno usmerja k svojemu sistemu oglaševanja na podlagi njihovega vedenja,” je zapisal Agustín Reyna, generalni direktor Evropske potrošniške organizacije (BEUC).
Po mnenju organizacije, katere članica je tudi ZPS, Meta evropsko zakonodajo krši na več načinov. Prvič, pri usmerjanju uporabnikov v prednostno izbiro uporablja zavajajoče prakse, nejasne pogoje in zmedene zasnove vmesnika. Drugič, s tem, da uporabnikom ne daje možnosti, da prosto soglašajo z obdelavo svojih podatkov, medtem ko tehnološki velikan ne zmanjšuje količine podatkov, ki jih zbira od uporabnikov. In tretjič, niža kakovost storitve za uporabnike, ki ne soglašajo z uporabo svojih osebnih podatkov, navajajo v BEUC.
Meta brez pravne podlage za zbiranje podatkov
Meta je plačljivi verziji omrežja Facebook in Instagram, ki nimata oglasov, v EU uvedel novembra 2023. Brezplačni verziji sta uporabnikom še vedno na voljo, a morajo pri tem strinjati z obdelavo osebnih podatkov za oglaševalske namene.
Odločitev o uvedbi modela “plačaj ali privoli” je sledila več sodnim odločbam in odločitvam evropskih organov, da tehnološki velikan nezakonito zbira obsežne količine osebnih podatkov. Potrošniške organizacije so v pritožbi, ki so jo vložile zoper Metin model, poudarile, da Meta nima veljavne pravne podlage, ki bi upravičila množično zbiranje podatkov uporabnikov Facebooka in Instagrama, saj izbira, ki jo ponuja svojim uporabnikom, ne omogoča njihove prostovoljne in zavestne privolitve.