Uporabniki družbenih omrežij odhajajo na bolj nišne aplikacije

Tehnologija Forbes Slovenija 1. septembra, 2024 11.41
featured image

Aplikacije za ljubitelje kolesarstva, filmov, knjig ali gastronomije privabljajo vse več uporabnikov, ki iščejo alternativo večjim družbenim omrežjem.

1. septembra, 2024 11.41

Mnogi uporabniki družbenih omrežij, siti velikih platform, zavetje iščejo v afinitetnih aplikacijah (angl. affinity-based), ki združujejo uporabnike s skupnimi interesi. Aplikacije, kot so Strava za ljubitelje kolesarstva ali Letterboxd za filmske navdušence zato beležijo porast uporabnikov, piše Bloomberg.

Bazen uporabnikov takšnih nišnih platform je v zadnjem letu poskočil, po podatkih analitične družbe Sensor Tower. V prvi polovici letošnjega leta se je število aktivnih mesečnih uporabnikov Letterboxd povečalo za 55 odstotkov, Strava je beležila 20-odstotno rast, aplikacija za pohodnike AllTrails pa 10-odstotno letno rast.

Velike platforme sicer še vedno dominirajo. Meta Platforms, ki ima v lasti Facebook in Instagram, je junija na svojih platformah beležil 3,27 milijarde aktivnih mesečnih uporabnikov. Toda analitiki vidijo v platformah, ki temeljijo na zanimanjih ljudi, tudi velik potencial za oglaševalske prihodke. Uspešen primer vidijo v družbenem omrežju Reddit, ki združuje nišne skupnosti uporabnikov in jih povezuje z oglaševalci, po letošnji prvi javni ponudbi delnic pa družba tudi kotira na borzi.

“Ljudje iz službe, iz vaše družine, ljudje, ki jih srečate na zmenku – kar naenkrat so zdaj del istega občinstva,” je za Bloomberg dejal Bernie Hogan, izredni profesor na Oxford Internet Institute. “Ljudje bi veliko raje našli ljudi, ki znajo ceniti njihove izkušnje, namesto tistih, ki bi jih izpodbijali.”

Forbes Power Women's Summit, vstopnice

Pospešek dala že pandemija

Strava, na primer, je na trg prišla leta 2009 kot aplikacija, ki kolesarjem omogoča beleženje kilometrine. V času pandemije je število njenih uporabnikov naraslo na 120 milijonov.

Letterboxd je v lasti kanadskega tehnološkega podjetja Tiny, med njegove uporabnike pa se prištevajo tudi slavni režiserji, kot je Martin Scorsese. Tudi Letterboxd je rast uporabnikov beležil v času pandemije. Leta 2020 je imela platforma okrog 1,8 milijona uporabnikov, letos pa več kot 14 milijonov.

AllTrails, ki je bil lani izbran za iPhonovo aplikacijo leta, je aprila 2024 naštel okrog 60 milijonov uporabnikov.

Ena prvih platform za povezovanje ljudi z istimi interesi je bila platforma za ljubitelje knjig GoodReads. Ta je nastala že leta 2006, leta 2013 pa jo je kupil spletni trgovec Amazon. Danes ima več kot 150 milijonov uporabnikov.

Aplikacija za ljubitelje filmov Letterboxd
Aplikacija za ljubitelje filmov Letterboxd med uporabnike prišteva tudi slavnega režiserja Martina Scorseseja (Foto: PROFIMEDIA)

Tržna priložnost

Aplikacije, ki temeljijo na zanimanjih, ponujajo priložnost podjetjem, da dosežejo svoje ciljno občinstvo, zlasti uporabnike, ki so se začeli odklapljati od večjih platform, je za Bloomberg dejala Karen North, profesorica družbenih omrežij na ameriški univerzi USC Annenberg. Nekatere aplikacije to skušajo unovčiti. Letterboxd na primer sodeluje s filmskimi studii in distributerji, da organizira projekcije pred uradnim izidom filma, članom pa pošlje zasebna vabila.

Tudi večja omrežja, kot je Facebook, se zavedajo, da vsi ne želijo videti vsebine v eni ogromni časovnici. Facebook je v ta namen ustvaril Skupine, kjer je več intimnosti in razprav. Več kot 1,8 milijarde ljudi mesečno uporablja Skupine na Facebooku, omrežje X pa je leta 2021 uvedlo tudi svojo različico, imenovano Skupnosti.

“Facebooki in instagrami tega sveta ostajajo močni predvsem zato, ker so postali iskalnik za naše družbeno življenje,” je dejala North. “Toda kot družabne živali se navsezadnje želimo združiti okoli skupnih izkušenj in skupnih idej.”