Trd pristanek PayPala. Tudi novi šef neuspešno skušal “šokirati svet”
Vrednost delnice podjetja je s pandemičnega vrhunca padla za 80 odstotkov, njegov delež na področju spletnih plačil pa se zmanjšuje. Zato ta pionir fintecha in njegov novi direktor Alex Chriss potrebujeta zmago.
Zadnja tri leta so bila zelo težka za PayPal, eno najstarejših in največjih fintech podjetij v Silicijevi dolini, ki ima zanimivo zgodovino ter ima med svojimi ustanovitelji in prvimi zaposlenimi Elona Muska, Maxa Levchina, Petra Thiela in Reida Hoffmana. Njegova najvišja tržna vrednost, julija 2021, je znašala 360 milijard dolarjev, od takrat pa je vrednost delnice padla za 80 odstotkov.
Prav tako se zmanjšuje njegov delež plačil v spletni trgovini po vsem svetu, ki pri njem poteka prek gumba z oznako PayPal. Nekateri nedavni poskusi podjetja, da bi osvežilo svojo ponudbo, niso naleteli na posebno pozitiven odziv med analitiki.
Razočarali z “inovacijami”
Konec januarja je PayPal pripravil konferenco z naslovom Dan inovacij, za katero je glavni izvršni direktor Alex Chriss obljubil, da bo “šokirala svet”. V raziskovalnem poročilu družbe FT Partners so opisali odziv vlagateljev, ki so dogodek poimenovali “Dan brez inovacij” in zapisali, da so bile napovedi večinoma sestavljene iz nezanimivih, recikliranih oglaševalskih metod, od umeščanja oglasov v račune PayPala in na družbena omrežja Venma do preureditve ponudb za vračilo denarja (cashback) v aplikaciji PayPal.
Muzanje in zehanje Wall Streeta je verjetno bilo hudo soočenje z realnostjo za 46-letnega Chrissa, ki je postal glavni direktor PayPala šele lani jeseni, po 19 letih dela v podjetju Intuit, kjer je bil izvršni podpredsednik in je nadzoroval poslovanje QuickBooksa.
Najeli so ga, da bi 26 let staremu podjetju iz San Joseja pomagal znova pridobiti zagon, vendar se zdi, da to ne bo enostavno. Chriss tokrat ni bil na voljo za intervju s Forbesom, medtem ko se je njegov predhodnik Dan Schulman z nami pogovarjal.
Skoraj desetletje po ločitvi od družbe eBay (ki je leta 2002 prevzela takratno zagonsko podjetje za plačila) ima PayPal še vedno dobičkonosno franšizo, ki je lani ustvarila več kot štiri milijarde dolarjev čistega dobička. Njegovo digitalno finančno omrežje z 220 milijoni mesečno aktivnih strank je eno največjih na svetu in se umešča za velikane, kot sta Apple Pay in kitajski Alipay.
PayPalov gumb še vedno zaupanja vreden način plačila
Čeprav je PayPal izvedel na desetine prevzemov in vstopil na skoraj toliko novih poslovnih področij, po podatkih družbe Autonomous Research več kot 60 odstotkov njegovega 14 milijard dolarjev bruto dobička še vedno pride prek gumba PayPal. To je ikona, na katero ljudje kliknejo, ko želijo plačati vse, od drobnarij na eBayu ali Etsyju do plenic iz Targeta.
Mnogi uporabniki še vedno menijo, da je to varnejši način plačila, kot da bi zaupali neznani spletni strani ali osebi. Vendar se rast transakcij prek gumba PayPal upočasnjuje – lani se je v dolarjih povečala le za sedem odstotkov v primerjavi s približno devetodstotno rastjo v celotnem sektorju spletne trgovine.
Varno plačevanje ne zadostuje več
Na zunaj se ta gumb zdi večinoma enak kot pred leti. “Osnovna dejavnost je še vedno dejansko internetno plačevanje 1.0,” je dejal izvršni direktor družbe FT Partners Craig Maurer. Del težave je očitno v tem, da se je PayPal dolgo trudil posodobiti in integrirati nepovezane dele svoje plačilne tehnologije.
Vendar pa dobre rešitve na področju tveganja in preprečevanja goljufij, ki so PayPal dolgo časa držale na vrhu, niso več konkurenčna prednost, saj produkti, kot sta Apple Pay in Shop Pay podjetja Shopify, zavzemajo vse večji delež trga.
Desetletja star gumb PayPal pomeni manjši del vseh transakcij podjetja, vendar prinaša več kot 60 odstotkov njegovega dobička.
Chriss, ki mu je PayPal leta 2023 namenil izplačilo 42 milijonov dolarjev (del tega zneska je odvisen od prihodnjih rezultatov podjetja), zdaj stavi na nove strategije, vključno s produktom Fastlane za hitrejše izpolnjevanje obrazcev za naročila in plačila pri neregistriranih kupcih. Vendar so nekateri analitiki skeptični glede vpliva, ki ga bo ta imel na dobiček, in menijo, da bo njegov načrt potreboval veliko več časa, da bo prinesel spremembe, kot se vlagatelji zavedajo.
Mnogi prevzemi se niso obrestovali
Preden je vodenje PayPala prevzel Alex Chriss, ga je devet let vodil nekdanji direktor družbe American Express Dan Schulman, ki je po podatkih družbe FactSet skoraj početveril letne prihodke PayPala na 30 milijard dolarjev in povečal zaslužek na delnico (EPS) z manj kot enega na 3,85 dolarja. Vendar pa danes nekateri analitiki Wall Streeta Schulmanu očitajo, da je strateško šel preveč v različne smeri.
Opozarjajo na prevzeme, za katere se zdi, da se niso obrestovali. Med njimi sta iZettle, švedsko podjetje, ki izdeluje naprave za plačevanje na prodajnih mestih in za katerega je PayPal leta 2018 plačal 2,2 milijarde dolarjev, ter Hyperwallet, kupljen istega leta za 400 milijonov dolarjev, ki izdeluje tehnologijo plačevanja za spletno trgovino. Honey, platforma, ki obiskovalcem spletnih strani pomaga samodejno poiskati kode za kupone in ponudbe za vračilo denarja (cashback), je PayPal leta 2020 stala štiri milijarde dolarjev.
Nekdanji šef: “Rezultati se bodo pokazali čez čas”
Šestinšestdesetletni Schulman, ki ima v lasti za okoli 40 milijonov dolarjev delnic PayPala, je za Forbes povedal, da so se nekateri prevzemi “izredno dobro obnesli”, hkrati pa je priznal, da so bili drugi slabši od pričakovanj. Dodaja, da prevzemi včasih potrebujejo več časa za ustvarjanje vrednosti, pri čemer je omenil, da je platforma Honey temelj za nov izdelek oglaševalske tehnologije, ki ga je PayPal nedavno napovedal.
Na vprašanje, ali si je zastavil preveč različnih prednostnih nalog, Schulman odgovarja: “Vsako leto smo pregledali, kaj želimo doseči, in raje poskušali določiti manj stvari kot več. To ni vedno lahko.” Dodaja še: “Alex Chriss se je ob prihodu v podjetje odlično odrezal. Eden od pomembnih razlogov, zakaj sem odšel, je bil ta, da sem bil tam že skoraj deset let. Želiš si, da pride nekdo, ki razmišlja o stvareh drugače, drzno in vidi, kako lahko izkoristi to, kar je bilo že narejeno.”
Prevzem Venma prinesel več težav kot koristi
Venmo je še ena tema v zgodovini PayPala, o kateri se je veliko razpravljalo. Leta 2013, dve leti, preden se je PayPal odcepil od eBaya, in leto dni, preden je Schulman prevzel mesto glavnega izvršnega direktorja PayPala, je eBay za 800 milijonov dolarjev kupil program za obdelavo plačil Braintree in aplikacijo za plačila P2P (neposredna relacija prodajalec – kupec) Venmo, ki je bila v lasti Braintreeja.
Po podatkih družbe Autonomous je Venmo leta 2023 opravil za 270 milijard dolarjev transakcij, vendar so njegovi prihodki in marže v primerjavi z osrednjo dejavnostjo podjetja PayPal anemični.
Deloma zato, ker monetizacija pomeni, da je treba stranke prepričati, da uporabljajo kreditno kartico Venmo in aplikacijo kot neobanko za zunanje nakupe (in ne le za prenose znotraj sistema Venmo). In to sta kategoriji, v katerih je konkurenca že zdaj zelo močna. Medtem ima PayPal težave z integracijo Venma v osnovno platformo PayPal, da bi ustvaril sinergijo.
Na svoji zadnji konferenci za investitorje, junija 2023, je Schulman v odgovoru na vprašanje Craiga Maurerja iz družbe FT Partners osvetlil trenutne izzive družbe PayPal pri integraciji nepovezane plačilne infrastrukture. Schulman je dejal, da gre za problem, s katerim se ukvarja že od prihoda v PayPal leta 2014.
“Bilo je kot operacija na odprtem srcu”
Samo PayPal je imel štiri različne plačilne sisteme in servise, medtem ko sta imela Venmo in Braintree vsak svoj ločen plačilni sistem. “Pred osmimi leti smo si zastavili cilj, da vse to združimo v enotno sodobno plačilno platformo,” je dejal Schulman. “To je kot operacija na odprtem srcu, medtem ko pacient teče maraton, saj gre za naš sistem za obdelavo plačil. Ne more se ustaviti niti za sekundo.”
“Različni sistemi so oteževali učinkovito rast in zahtevali ogromno število inženirjev, ki so se osredotočali samo na popravljanje stvari,” je dejal Schulman. “To je bila dolga in težka naloga, vendar smo jo zaključili,” je dodal in poudaril, da so PayPal, Venmo in Braintree končno v istem plačilnem okolju. “Tako lahko zdaj podjetje začne izvajati veliko stvari, ki jih s starejšo infrastrukturo, ki smo jo imeli prej, nismo mogli. Sem sodi tudi povezljivost med Venmom in PayPalom.”
Za integracijo potrebovali kar osem let
PayPal je za integracijo dveh lastnih sistemov potreboval kar osem let in v vsem tem času tega ni mogel doseči z lastno tehnologijo – za dopolnitev integracije je potreboval pomoč Visinega produkta Visa+. “To je bilo osupljivo priznanje,” je dejal Maurer. Schulman se danes ne strinja s tem: “To je bil zelo zapleten, zelo podroben prehod, ki ga je bilo treba izvesti in ob tem testirati vse dele sistema. Brez vsega tega trdega dela, ki je moralo potekati brezhibno, PayPal danes nikakor ne bi mogel uvajati inovativnih rešitev v sodobnem tehnološkem sistemu.”
PayPal je po letu 2021, ko so prihodki Venma znašali približno 900 milijonov dolarjev, nehal poročati o njegovih prihodkih, kar je verjetno znak, da je rast zamrla. Poleg Venma so verjetno tudi izzivi integracije vzrok, zakaj ima PayPal težave z maksimiranjem donosov iz več svojih prevzemov.
Ubrali tvegano strategijo
S PayPalovo tehnologijo Braintree, ki podjetjem pomaga sprejemati spletna plačila in konkurira fintechom, kot sta Stripe in Adyen, je ta ustvaril hitro rastočo dejavnost. PayPalova enota za obdelavo plačil brez oznake blagovne znamke, ki jo večinoma poganja Braintree, je leta 2023 opravila za 534 milijard dolarjev transakcij (v primerjavi z bilijonom dolarjev, ki jih je obdelal Stripe). Leta 2021 je teh bilo za 299 milijard.
In kje je težava? PayPal je to dosegel deloma s tvegano strategijo nižanja cen in nelojalne konkurence. Po ocenah analitikov pobere le približno 0,2 odstotka vrednosti vsake transakcije v primerjavi z 1,5 odstotka do dva odstotka pri transakcijah pod blagovno znamko PayPal. Darrin Peller, direktor podjetja Wolfe Research, pravi, da je PayPal pod Alexom Chrissom postal manj agresiven pri cenah in da so vlagatelji danes osredotočeni predvsem na dobičkonosnost, kar pa ni močna plat Braintreeja.
Prejšnji šef naj bi naredil premalo
Ken Suchoski, analitik v družbi Autonomous Research, meni, da Schulman v času svojega mandata ni uvedel dovolj inovacij za gumb pod blagovno znamko PayPal. Schulman se s tem seveda ne strinja. Dejal je, da je PayPal v času, ko je on bil glavni izvršni direktor, naredil velike izboljšave na področjih, kot so hitrost, število klikov za izvedbo transakcije, nabor funkcij in preprečevanje goljufij.
Poudaril je, da je imel PayPal ob njegovem prihodu zastarelo tehnično opremo in da je nadzoroval prenovo njegove programske kode, ki je omogočila, da je z 200 posodobitev programske opreme na leto prešel na več deset tisoč posodobitev na leto.
Po trditvah Suchoskega se je delež PayPala na šest bilijonov dolarjev vrednem svetovnem trgu spletne trgovine z osmih odstotkov leta 2021 do lani zmanjšal na sedem odstotkov. Apple Pay, ki je zaradi integracije z iPhonom danes verjetno najhitrejši in najlažji način plačevanja v Ameriki, je v petih letih z 0,5-odstotnega deleža zrasel na tri odstotke. Shop Pay, plačilna aplikacija podjetja Shopify, ki je prav tako dobro integrirana v njegov ekosistem spletne trgovine, je v istem obdobju dosegla delež v višini enega odstotka, pravi Suchoski.
Alex Chriss je intervjujih leto 2024 označil za tranzicijsko leto. Aprila je dejal: “Imamo načrt, ki bo to podjetje vrnil tja, kjer mora biti.” Analitiki Wall Streeta mu ob tem priznavajo, da je bolj osredotočen kot Schulman.
Upe zdaj polagajo v Fastlane
Eden od ključnih elementov Chrissovega načrta je Fastlane, nov produkt, ki so ga začeli razvijati že pod Schulmanovim vodstvom in je namenjen hitrejšemu prijavljanju na spletnem mestu, kjer kupec ni registriran. Kupcem, ki ne uporabljajo gumba PayPal, omogoča, da shranijo svoje podatke za dostavo in o kreditni kartici, tako da morajo ob prihodnjih nakupih vnesti le svoj elektronski naslov in kodo za preverjanje, poslano na njihov mobilni telefon.
Chriss je dejal, da 60 odstotkov transakcij v spletni trgovini opravijo neregistrirani kupci, skoraj polovica teh transakcij pa je običajno opuščena. V primerih strank, ki so uporabljale storitev Fastlane, pa je PayPal zaznal, da je 80 odstotkov tistih, ki so se prijavili kot gostje, nadaljevalo nakup.
Ti statistični podatki se zdijo obetavni, še zlasti, ker je skupni trg za nakupe neregistriranih kupcev vreden na tisoče milijard dolarjev. Ker pa gre za produkt PayPala brez oznake blagovne znamke, je veliko vprašanje, koliko bo Chriss lahko zaračunal trgovcem za to funkcijo in koliko dobička bo dejansko prinesel.
“Mogoče bomo določili zelo nizke cene za storitev Fastlane za leto 2024, saj želimo spodbuditi njeno uveljavitev,” je aprila dejal Chriss. Nato je dal nejasno zagotovilo glede dobičkonosnosti: “Bodite prepričani, da bomo sčasoma oblikovali cene glede na vrednost in zagotovili, da bomo iz tega dobili pravo vrednost.”
Lahko z novim produktom nagnejo tehtnico v svojo korist?
Analitiki pričakujejo, da bo PayPal velikim strankam sprva zaračunaval podobno ceno, kot jo zaračunava za Braintree, torej približno 0,2 odstotka transakcije. Nato pa bo potreboval še pogodbe z malimi podjetji, saj njim lahko zaračunava veliko višje provizije na transakcijo.
Če temu izzivu dodamo še dejstvo, da ta funkcija še ni splošno na voljo, in strukturni premik industrije k večjim trgovcem, analitiki podjetij Autonomous in FT Partners menijo, da bo minilo še nekaj let, preden bo Fastlane lahko prinesel pomembne rezultate.
“Pričakovati, da bo Fastlane pomembno vplival na izkupiček praznične sezone ob koncu leta 2024, je po mojem mnenju nekoliko pretirano. Šele v drugi polovici leta 2025 bomo zares vedeli, ali Fastlane pridobiva zagon,” je dejal Maurer.
Drugi so bolj optimistični. Finančna skupina Mizuho je pred kratkim oceno delnice PayPala z “nevtralno” povišala na “kupi”, pri čemer je višji analitik Dan Dolev ocenil, da bo PayPal sčasoma za Fastlane lahko zaračunal 0,7 odstotka za vsako transakcijo in da bo ta produkt v prihodnjih približno 18 mesecih k letnemu bruto dobičku v višini 14 milijard dolarjev dodal od 1 do 1,5 milijarde dolarjev.
Kot ledena kocka v hladilniku
Dolev je prav tako dejal, da se je na podlagi raziskave spletnega prometa pri največjih trgovcih na drobno, ki jo je izvedel Mizuho, tržni delež gumba PayPal ustalil. Ta trend ga pomirja. “Ne želite, da bi se raztopil kot ledena kocka v pečici. Po trenutnih podatkih je podoben ledeni kocki v hladilniku. S tem pa se da živeti,” je povedal. V nedavnem raziskovalnem poročilu je komentiral tudi to navidezno izravnavo: “To lahko pomeni, da je najhujša izguba tržnega deleža zaradi Apple Paya in drugih že preteklost, in to se verjetno že odraža na vrednosti delnice.”
Bolj optimistični analitiki, kot je tudi Dolev, ocenjujejo, da bo PayPal v letih 2025 in 2026 povečal svoj bruto dobiček za šest do sedem odstotkov, medtem ko nekateri drugi, kot je Ken Suchoski, njegovo delnico ocenjujejo slabše od pričakovanj. Napovedujejo, da bo bruto dobiček v prihodnjih dveh letih in pol rasel počasneje, in sicer za tri do štiri odstotke.
Morda bi bilo spodbudno, da le eden od analitikov pričakuje slabše gibanje delnice, če se ne bi njena vrednost tako zelo znižala – v zadnjih 12 mesecih je padla približno dvakrat bolj kot povprečna fintech delnica, ki kotira na borzi.
Suchoski meni, da lahko vlagatelji dosežejo boljše rezultate, če kupujejo delnice, kot sta Fiserv in FIS, s katerimi po njegovih besedah trguje po podobnih večkratnikih vrednotenja kot pri PayPalu, a se ne soočajo z enakimi konkurenčnimi pritiski in povečujejo prihodke za do osem odstotkov na leto.
Zdi se, da je Alex Chriss od začetka letošnjega leta postal bolj zmeren v svojih izjavah. Ljudem ne govori več, da jih bo PayPal šokiral. “Poskušal je letvico postaviti nizko in jo nato počasi, a zanesljivo dvigati,” je dejal Darrin Peller iz družbe Wolfe Research. “To je boljši način za krepitev ugleda in vrednosti delnice.”
Avtor članka je Jeff Kauflin.