Ryanair ukinja lete v Španiji. Letališča: To je izsiljevanje

Največja letalska družba v Evropi Ryanair bo svoje operacije v Španiji zmanjšala za skoraj petino, nekatere povezave bo preprosto ukinila.
Irski nizkocenovni prevoznik Ryanair bo letos poleti manj letel v Španiji, saj nasprotuje “pretiranim” letališkim pristojbinam na tamkajšnih letališčih in nedavni visoki kazni zaradi dodatnega zaračunavanja ročne prtljage, poroča Euronews.
Ryanair je za poletje napovedal umik 2025 okrog 800 tisoč sedežev s španskega trga, kar je 18 odstotkov celotnih predvidenih operacij v državi. V okviru tega zmanjšanja zmogljivost bo 12 povezav povsem ukinjenih, na sedmih letališčih pa bo na voljo manj Ryanairovih storitev.
Najbolj prizadeti letališči sta Jerez in Valladolid, ki ju bo nizkocenovni prevoznik v celoti umaknil iz ponudbe. Valladolid bo po umiku ostal samo z enim komercialnim operaterjem, Binter Canarias, ki ima dvakrat tedensko let na Gran Canario.
“Previsoke letališke pristojbine Aene in pomanjkanje izvedljivih spodbud za rast še naprej spodkopavajo španska regionalna letališča,” pravi generalni direktor Ryanaira Eddie Wilson.
Medtem ko se irski prevoznik pritožuje nad pristojbinami španskega upravitelja letališč Aena, je agencija obtožila Ryanair izsiljevanja, češ da izkorišča svojo težo kot največji nizkocenovni letalski prevoznik, da bi dobil brezplačen dostop do letališč.
“Prestopili so rubikon spoštovanja”
“Na žalost je to Ryanairov modus operandi,” je za Euronews dejal predsednik Aene Maurici Lucena. “V številnih evropskih državah smo temu priča že leta: grožnje, polresnice, laži; toda v primeru Španije iskreno verjamem, da so danes prestopili rubikon spoštovanja, dobre vere in najosnovnejše poslovne in institucionalne vljudnosti.”

V sredo se je prepir stopnjeval, potem ko je generalni direktor skupine Ryanair Michael O’Leary omenil še en sporen incident. Novembra 2024 je španska vlada kaznovala pet letalskih družb zaradi “zlorabe”, vključno z zaračunavanjem ročne prtljage potnikom. Ryanair je doletela največjo kazen med družbami v višini 107,8 milijona evrov.
Med tiskovno konferenco v Bruslju je O’Leary okrcal španskega ministra za pravice potrošnikov Pabla Bustinduya in ga označil za “norega komunističnega ministra”, saj da je kaznoval letalske družbe, ki “nimajo druge izbire, kot da omejijo ročno prtljago”.
Bustinduy je odgovoril z besedami, da ga “noben pritisk, nobeno izsiljevanje in nobena žalitev ne bo ustavila” pri dolžnosti, da brani potrošnike v državi pred multinacionalkami in magnati, “ne glede na to, kako močni so”, je poročal portal The Local.
So letališke takse res previsoke?
Aena pravi, da bo povprečna pristojbina, ki jo bodo letalske družbe plačevale za letališke storitve od 1. marca letos, ostala zamrznjena pri 10,35 evra na potnika, kar je enako kot leta 2024.
Aena obenem nasprotuje trditvi direktorja Ryanaira, da v Španiji ni na voljo spodbud za povezave na regionalnih letališčih. Konec oktobra 2024 je družba za upravljanje letališč odobrila pobudo za spodbujanje rasti s subvencioniranjem 17 regionalnih letališč.
Za letališča z manj kot tremi milijoni potnikov, ki se še niso vrnila na raven števila potnikov pred pandemijo, je Aena ponudila 100-odstotni popust za dodatne potnike nad ravnmi iz leta 2023. Aena pravi, da bi ta shema spodbud znižala Ryanairovo pristojbino na potnika na samo dva evra.
“Aena prisrčno poziva Ryanair, naj se umiri in opusti svojo dolgoletno in na žalost dobro znano lažnivo, agresivno in grozečo poslovno in komunikacijsko strategijo,” pravi upravljalec letališča, “ki jo je zelo težko ne razumeti kot poskus izsiljevanja Aene, regije in navsezadnje španske javnosti.”

Ukinjajo manjši del celotnih operacij
Del argumenta Ryanaira je, da je Aena leta 2024 zvišala pristojbine za 4,09 odstotka, kljub odločitvi španske vlade leta 2021, da bodo letališke pristojbine zamrznjene za pet let. A povišanje, ki na potnika znaša 0,4 evra, je leta 2023 odobril nacionalni regulator (CNMC). Anea je predlagala povišanje za 0,05 evra na potnika tudi v 2025, a je regulator zavrnil predlog.
Kljub Ryanairovim trditvam, da so pristojbine razlog za spremembe urnika, pa se to po mnenju predsednika Aene ne odraža v praksi. “Presenečen sem, da dvomijo o donosnosti teh povezav,” pravi Lucena, saj da so Ryanairovi leti z regionalnih letališč polni – bolj polni kot tisti na večjih mestnih letališčih.
V letu 2024 je Ryanair povečal svojo dejavnost na španskih letališčih za 8,7 odstotka. Za leto 2025 se bodo kljub zmanjšanju letov, ki ga je letalski prevoznik načrtoval, dejavnosti v Španiji spet povečale, skupno bo za približno pet odstotkov več letov.
Ryanair še naprej raste na največjih in najbolj turističnih španskih letališčih. Ta letališča nimajo popusta v obliki spodbud, kar pomeni, da letališča potnikom zaračunajo polnih 10,35 evra na potnika, še piše Euronews.
“V resnici je Ryanair napovedal, da bo umaknil zelo majhen odstotek, relativno gledano, vseh svojih operacij,” pravi Lucena. “Osemsto tisoč sedežev, ki so jih napovedali, predstavlja natanko 1,21 odstotka vsega potniškega prometa, ki so ga prepeljali leta 2024.”