Peščica bogatašev obvladuje naš digitalni svet. Tu je ideja, kako jih omejiti

Organizacija Free Our Feeds poskuša v sodelovanju s podjetjem Bluesky zagotoviti stabilno odprtokodno okolje za družbene medije - tudi če to pomeni večjo konkurenco za Bluesky.
Bogati podjetniki imajo ekskluziven vpliv na družbene platforme. Tu je ideja, kako jih omejiti
Tekmec omrežja X, Bluesky, ki je po zadnjih ameriških volitvah doživel neverjeten vzpon, naj ne bi nikoli bil le alternativa družbenemu omrežju, ki je bilo prej znano kot Twitter. Uvedel naj bi nov model za družbene medije, postavljen na odprtokodni tehnologiji, ki bi uporabnikom omogočala nadzor nad lastnimi podatki.
Poskus decentralizacije družbenih medijev
Nova kampanja z imenom Free Our Feeds želi tej viziji dati priložnost za uresničitev. Pred kratkim so organizatorji sporočili, da tesno sodelujejo z družbo Bluesky pri vzpostavitvi neodvisne neprofitne fundacije, namenjene širitvi uporabe odprtokodne infrastrukture, na kateri je bila aplikacija postavljena. Kampanjo je organizirala peščica organizacij, ki se ukvarjajo z uveljavljanjem tehnologije v javnem interesu, med njimi so Better Information Project, Worker Agency in Social Web Foundation.
Njen namen je pomagati družbi Bluesky pri uresničevanju njenega prvotnega poslanstva. Jack Dorsey, soustanovitelj Twitterja, je namreč omrežje Bluesky leta 2019 zasnoval kot raziskovalni projekt, namenjen decentralizaciji družbenih medijev. Takrat so pri Twitterju zdajšnjo glavno direktorico Blueskyja Jay Graber zadolžili za izdelavo protokola, skupnega jezika, ki ga lahko računalniki uporabljajo za medsebojno komunikacijo, namenjenega posebej za programsko odprtje sicer zaprtega sveta družbenih medijev.
Nastal je protokol AT, kratica za Authentic Transfer (avtentičen prenos). Ko je Twitter kupil Elon Musk, so veliki načrti Jay Graber za širšo uporabo protokola izginili iz načrtov podjetja. Njena ekipa je protokol leta 2023 uporabila za zagon storitve Bluesky.
Cilj zbrati 30 milijonov
Kampanja Free Our Feeds želi zdaj zagotoviti zanesljiv in odporen ekosistem aplikacij drugih družbenih omrežij, ki temeljijo na protokolu AT in bodo morda na koncu konkurirale Blueskyju. Skupina želi za projekt v okviru začetnega zbiranja denarja pridobiti štiri milijone dolarjev, v prihodnjih treh letih pa v celoti zbrati 30 milijonov dolarjev. Denar bodo porabili za ustanovitev fundacije in vzpostavitev novega družbenega omrežja, ki bo uporabljalo protokol AT, kar morda ni najbolj pametno, saj bi lahko konkuriralo Blueskyju.
Njihov cilj je zagotoviti, da protokol ostane neodvisen, tudi če bi Bluesky podlegel pritiskom poslovnih interesov, ki jih podpirajo podjetja tveganega kapitala. Ideja, ki stoji za tem, je, da bi uporabniki imeli kam iti, če bi se Bluesky kadarkoli odločil, da zapre dostop do podatkov ali če bi prišlo do prevzema, kakršnega je izvedel Musk v takratnem Twitterju.
Fundacija bo najela svojo ekipo inženirjev, ki bodo tesno sodelovali z inženirji Blueskyja pri vzpostavitvi nove storitve. Ta naj bi začela delovati do konca tega leta. Fundacija bo denar uporabila tudi za financiranje drugih projektov zunanjih razvijalcev, ki bodo gradili na protokolu AT. “Fundacija naj bi bila usklajena z Blueskyjem, vendar odporna, če bi ta postal sovražen subjekt,” je skupina zapisala v dokumentu, v katerem je predstavila svoje prednostne naloge. Bluesky se na prošnjo za komentar ni odzval.
Število uporabnikov Bluesky se je od oktobra lani, ko jih je bilo 13 milijonov, skoraj podvojilo na 25 milijonov.
“Bogati podjetniki imajo preveliko moč”
Organizatorji kampanje so pomagali sestaviti ekipo nadzornikov, ki bodo sprejemali odločitve o upravljanju fundacije, na primer o zaposlitvi direktorja in uporabi zbranih sredstev. Med člani ekipe, ki se imenujejo “skrbniki”, so izvršna direktorja fundacije Mozilla Mark Surman in Nabiha Syed, ustanovitelj neprofitne organizacije Avaaz Eli Pariser in Mallory Knodel, izvršna direktorica fundacije Social Web Foundation. Skupina je nedavno objavila tudi odprto pismo, ki so ga podpisali podporniki projekta, med njimi ustanovitelj Wikipedije Jimmy Wales, igralec Mark Ruffalo in Shoshana Zuboff, avtorica knjige The Age of Surveillance Capitalism.
Dolgoročni cilj je zagotoviti, da bo prihodnost družbenih medijev odporna na nadzor milijarderjev. Muskov prevzem Twitterja je povzročil eksodus uporabnikov, bojkot oglaševalcev ter krčenje varnosti in moderiranja. “Bogati podjetniki, kot sta Musk in lastnik Mete Mark Zuckerberg, imajo preveliko moč, da bi imeli ekskluziven vpliv na družbene platforme,” je za Forbes izjavil Surman iz Mozille.
“Odločitev o tem, v kakšnem vesolju družbenih medijev živimo, je dejansko odvisna od kapric teh ljudi,” je dodal in fundacijo opisal kot nekakšno uporniško zavezništvo, ki se bo borilo proti velikanom, kot sta X in Meta.
Bogati podjetniki, kot sta Elon Musk in Mark Zuckerberg, imajo preveliko moč, da bi imeli ekskluziven vpliv na družbene platforme.
Mark Surman, Mozilla
Po Trumpovi izvolitvi Bluesky izstrelilo
Meta je pred kratkim prikazala to izjemno moč. Zuckerberg je nenadoma naznanil, da bo podjetje ukinilo svoj program preverjanja dejstev za Facebook in Instagram ter s tem močno presenetil neodvisne preverjevalce dejstev. Sporočil je še, da se bodo pri Meti namesto tega pri nadzoru vsebine zanašali na “opombe skupnosti uporabnikov”, podobno kot objave moderira omrežje X. Nekateri so to potezo kritizirali, češ da se je uklonil novoizvoljenemu predsedniku Donaldu Trumpu, ki se že dolgo pritožuje nad domnevno cenzuro konservativnih stališč, lani pa je celo zagrozil, da bo Zuckerberga poslal v zapor.
Po Trumpovi izvolitvi je Bluesky doživel izjemno rast. Število uporabnikov se je od oktobra lani, ko jih je bilo 13 milijonov, skoraj podvojilo na 25 milijonov, čeprav še vedno pomeni le delček treh milijard ljudi na Facebooku in več sto milijonov na omrežju X (odkar ga je Musk umaknil z borze, podjetje ne razkriva več števila uporabnikov). Bluesky je privabil tudi številne vplivne uporabnike omrežja X, med katerimi sta humorist Dril in milijarder Mark Cuban.
Skrivnostna promocija
Da bi spodbudili zanimanje za kampanjo Free Our Feeds, so jo organizatorji pred kratkim napovedali s skrivnostnimi plakati, ki so se začeli pojavljati v San Franciscu in Bruslju. Na njih je modro nebo z nekaj oblaki in URL naslov promocijskega spletnega mesta ter ura, ki odšteva do začetka delovanja.
Surman je dejal, da se je z Mozillo želel vključiti v kampanjo, ker meni, da ima ta dejansko možnost spremeniti družbene medije, po tem, ko so to v zadnjem desetletju poskušali številni drugi. “Vsekakor sem zelo za to,” poudarja. “Resnično mislim, da mora uspeti.”
Avtor članka je Richard Nieva.