Madžari v strahu, da bo kitajska tovarna baterij opustošila njihovo regijo

Posel Forbes Slovenija 11. septembra, 2024 14.50
featured image

Madžari se upirajo kitajski tovarni baterij blizu mesta Debrecen – potekajo protesti, sodni procesi in nadzor kakovosti zraka. Toda tovarna kljub nasprotovanju domačinov in strokovnjakov še naprej raste.

11. septembra, 2024 14.50

“Ne nasprotujemo napredku, a bi raje, da bi ta šel v neko drugo smer,” pravi aktivist László Nándor Horváth. Je le eden mnogih, ki nasprotujejo izgradnji tovarne litij-ionskih baterij v Debrecenu. Tovarno sicer gradi kitajsko podjetje Chinese Contemporary Amperex Technology (CATL), piše Forbes Hrvaška, ki povzema Euronews Green.

Ko je CATL avgusta 2022 napovedal gradnjo največje tovarne baterij v Evropi, so bili odzivi v Debrecenu izjemno negativni. Po lanski javnomnenjski raziskavi neodvisne agencije 21 Kutatóközpont je bilo proti tovarni 62 odstotkov od 200.000 prebivalcev mesta. Kot so navajali v odgovorih, so zaskrbljeni zaradi onesnaževanja okolja, izkoriščanja virov in drugih škodljivih vplivov.

Civilna družba je organizirala proteste, ki so se jim pridružile tudi opozicijske politične stranke.

Kljub negodovanju javnosti se gradnja nadaljuje, po navedbah društva Civil Forum Debrecen pa je predvidena tudi širitev tovarne. Lokalna skupina aktivistov je razkrila, da obstajajo načrti za dodatno proizvodno linijo. Po načrtih podjetja bodo proizvodnjo zagnali leta 2025.

Zakaj tuja podjetja gradijo tovarne baterij na Madžarskem

Proizvodni obrati za baterije se gradijo ali širijo na kar 35 lokacijah na Madžarskem. Med podjetji, ki delajo na tem, so južnokorejska multinacionalka Samsung, kitajski Huayou Cobalt in japonski TOYO INK.

Samo Kitajska je na Madžarskem vložila 16 milijard evrov in s tovarnami postala največji investitor v državi, piše Euronews.

“Madžarska vlada meni, da je proizvodnja baterij nujna za gospodarski razvoj – vlagajo lahko brez tveganja, ponudba pa bo vedno bolj naraščala. Ampak to nima smisla. Povpraševanje po bananah in pomarančah bo vedno, a to ne pomeni, da bi jih morali gojiti na Madžarskem, kjer podnebje za to ni primerno,” je za Euronews Green povedala Dóra Győrffy, ekonomistka in univerzitetna profesorica.

Proizvodnjo baterij naj bi CATL zagnal leta 2025 (Foto: PROFIMEDIA)

Madžarska je za podjetja privlačna za naložbe zaradi finančne pomoči države, šibke regulacije in dostopa do evropskega trga, še pojasnjuje Győrffy.

“Če država nima močne proizvodnje energije, je strateška napaka uvajati energetsko potratne industrije, kot je proizvodnja baterij,” dodaja Attila Holoda, direktor neodvisnega svetovalnega podjetja Aurora Energy.

Poleg energije bo tovarna CATL potrebovala vodo in delovno silo, česar pa na tem območju ni v izobilju. Podjetje že privablja delavce iz Azije – v proizvodnji bodo potrebovali skoraj 10.000 zaposlenih.

Strahovi lokalnega prebivalstva

V mestu Mikepercs, ki je najbližje gradbišču, zaradi gradbenih del že prihaja do občasnih izpadov električne energije.

Zaspano predmestje Debrecena ima pet tisoč prebivalcev. Ker so jih pritegnile dostopne cene stanovanj, se je v zadnjem desetletju tja preselilo veliko mladih družin, pojasnjuje Eva Kozma, vodja aktivistične skupine Mikepercs Mothers for Environment Association (MIAKÖ). Kozma živi v Mikapercsu s tremi otroki in starimi starši.

Ena izmed tovarn, ki bo služila proizvodnji baterij za podjetje CATL, je začela poskusno obratovati februarja 2024. Oblaki iz te tovarne proizvedejo dovolj toksinov, da sprožijo monitorje kakovosti zraka, ki jih je namestil MIAKÖ.

“Čist zrak in čista voda” na transparentu domačina iz Debrecena (Foto: PROFIMEDIA)

Naprave merijo onesnaženje z drobnimi delci (PM2,5), ki so po podatkih ameriškega Nacionalnega centra za biotehnološke informacije odgovorni za skoraj štiri milijone smrti po vsem svetu. V bližini tovarne škodljive vrednosti dosegajo 50µg/m3, kar je enkrat več od priporočil EU.

Kozma, ki je po izobrazbi kemičarka, zdaj dela pri zaprtih oknih. “Zavedamo se, da so električna vozila okolju prijazna. Toda to nam ne bo pomagalo, če CATL našo sosesko spremeni v puščavo,” ob tem dodaja.

O tem, kakšne snovi bo CATL uporabljal pri proizvodnji, montaži in demontaži baterij, je malo znanega, poudarja aktivistka. Študija vpliva na okolje ne navaja nobenih materialov in se sklicuje na poslovne skrivnosti.

Nevladne organizacije pozivajo k večji transparentnosti

Greenpeace Madžarska podpira zeleni prehod in zamenjavo avtomobilov na bencin, pravi Gergely Simon, kemijski strokovnjak pri nevladni organizaciji. “Vendar način, kako se trenutno proizvajajo baterije na Madžarskem, nikakor ni sprejemljiv oziroma ekološki,” dodaja. Ob tem opozarja, da je to predvsem posledica pomanjkanja transparentnosti.

Domačine, ki živijo v bližini, zbuja brnenje strojev (Foto: PROFIMEDIA)

Greenpeace je v podtalnici v bližini drugih madžarskih proizvodnih objektov odkril prisotnost strupenega topila NMP, ki lahko škoduje nerojenemu otroku. Madžarska vlada ta topila uvršča med strupena topila in ne med snovi, škodljive za plod, kar bi predpisi EU dovoljevali v veliko manjših količinah, pojasnjuje Simon.

“Obstaja veliko sivih con, ker gre za novo panogo. Oblasti kreativno interpretirajo predpise oziroma odsotnost predpisov in s tem ustvarjajo konkurenčno prednost Madžarske,” poudarja.

“Tu ne bo več žita in koruze”

Le nekaj sto metrov od vhoda v obrat je Judit Szeman gojila ekološko pridelano zelenjavo za prodajo. Zdaj se tri generacije njene družine ponoči pogosto zbujajo ob luči ali hrupu. Od 1.500 hektarjev rodovitne zemlje, ki jih obdaja, jih je vsaj 700 spremenjenih v industrijska območja. “Tu nikoli več ne bo zraslo žito ali koruza. Nič.”

Rodovitno zemljo spremenili v industrijsko območje (Foto: PROFIMEDIA)

Lani je Judit CATL tožila zaradi kršitve okoljskih standardov, zadeva je še na sodišču.

Vlagatelji so že večkrat potrkali na njihova vrata in spraševali o ceni njihove nepremičnine, a so odločeni ostati – vsaj do vročitve sodne odredbe. Szeman je prepričana, da bo morebitna zavrnitev njene tožbe signal kitajskim podjetjem, da se na Madžarskem lahko širijo brez nadzora. Boji se, da so njihova opozorila zaman.

Kaj pravijo v podjetju

CATL, ki ima 12 tovarn po svetu, trdi, da ne namerava širiti svoje tovarne v Debrecenu. “Kot vodilni v svetu na področju novih energetskih inovacijskih tehnologij širimo svoj globalni odtis, da bi pospešili prehod na e-mobilnost v Evropi in svetu,” je družba zapisala v izjavi za Euronews Green.

Navajajo, da bo proizvodnja v Debrecenu v skladu z vsemi nacionalnimi in okoljskimi predpisi EU ter emisijskimi omejitvami, ki jih bodo v sodelovanju z oblastmi nenehno spremljali.

Ustrezna filtrirna in čistilna oprema ter tehnične rešitve bodo preprečile uhajanje, dodajajo. “Proizvodnja poteka v zaprtih, ustrezno izoliranih objektih, tako da ne pričakujemo onesnaževanja tal in podtalnice,” so še dodali v odgovoru za Euronews Green.