Burgerji in ocvrti krompirček nekoč poceni, danes za mnoge Američane predragi

Posel Tilen Humar 11. avgusta, 2024 05.46
featured image

Restavracije s hitro prehrano so v zadnjih letih močno navile cene. Vse več potrošnikov išče druge opcije.

11. avgusta, 2024 05.46

Hitra hrana se je v ZDA v zadnjem desetletju v povprečju povprečno podražila za okoli 60 odstotkov, s čimer je povečanje skoraj dvakrat tolikšno kot inflacija v istem obdobju, je poročal portal FinanceBuzz. Zgodbo lepo povzame McDonald’sov tristopenjski »dolarski meni«, ki je ob svojem debiju leta 2018 strankam ponujal paleto prigrizkov in pijač za en, dva ali tri dolarje, zdaj pa v najcenejši kategoriji nima več niti enega izdelka, pa je poročal portal Business Insider.

Zaradi visokih cen je mnogim prekipelo. Namesto verig s hitro prehrano se vse več ljudi odloča za domače kuhanje, medtem ko so za popestritev priljubljene postale nekoliko bolj priložnostne verige restavracij, ki za malenkost višjo ceno obljubljajo precej boljšo izkušnjo.

To že občutijo največji igralci. McDonald’s je v zadnjem četrtletju zabeležil letni upad prodaje, kar se je zgodilo prvič po začetku pandemije. Podjetje se je preko luže odzvalo s ponudbo cenejšega menija, ki pa bo na voljo le omejen čas. Podobne poteze so napravili tudi drugi težkokategorniki industrije.

Cene previsoke za več kot polovico Američanov

Aprilska anketa spletnega posojilnega središča LendingTree je pokazala, da zaradi višjih cen približno 78 odstotkov odraslih Američanov hitro prehrano razume kot luksuz. Ob zgodbah o preprostih burgerjih, za katere verige, skupaj s krompirčkom in pijačo, računajo celo do dvajset dolarjev, se vse več ljudi takšni hrani odpoveduje. Po ugotovitvah ankete je svoje obiske verig oklestilo več kot 62 odstotkov vprašanih.

»Hitra hrana ni več hitra in poceni izbira,« je za revijo Fortune dejal Matt Schulz, vodilni analitik družbe LendingTree. »Ljudje so šokirani, ko pridejo na blagajno, zato že pazijo na to, kako pogosto uživajo hitro hrano,« je dodal.

Forbes Power Women's Summit, vstopnice

Konkurenca ponuja več

Dobra polovica anketirancev pravi, da si zdaj hiter obrok raje pripravijo kar sami. Dodatno verige s hitro prehrano izgubljajo proti franšiznim imenom, kot sta Chilli’s in Applebee’s.

Te strankam za primerljivo ceno ponujajo več. »Pri nas lahko dobite burger za devet dolarjev in 99 centov,« je v intervjuju za televizijsko hišo CNN pripomnil John Peyton, glavni izvršni direktor družbe Dine Brands, ki ima pod okriljem tudi verigo Applebee’s. »Čemu bi vzeli desetdolarski burger, nato pa ga pojedli iz vrečke v avtu?«

Glavna krivca draga hrana in rast plač

Zakaj je hitra hrana postala tako draga? Največji skok so cene zabeležile s pandemijo, ko so se restavracije soočale z naraščajočimi stroški živil, še posebej govedine in drugih vrst mesa, ter vse višjimi izdatki za plače, saj je zdravstveno krizo zaznamovalo visoko število odpovedi, ker so uslužbenci iskali boljše zaslužke ali ugodnejše delovne pogoje. Poleg tega primanjkuje delovne sile.

Po podatkih ameriškega urada za statistiko dela je povprečna urna postavka strežnikov v gostinski industriji od marca 2020 do konca pandemije narasla za približno 30 odstotkov.

Po besedah Jona Towerja, analitika investicijske banke Citi, stroški hrane in delovne sile za verige s hitro prehrano pomenita večino stroškov poslovanja – lani je povprečna McDonald’sova restavracija za vsakih sto dolarjev prihodkov od prodaje dobrih 31 dolarjev namenila za nakup sestavin in embalaže, plačilu svojih uslužbencev pa okoli 30 dolarjev.

Chris Kempczinski
“K slabemu uspehu so prispevali tudi dejavniki, na katere lahko vplivamo, med katerimi je najpomembnejše zagotavljanje vrednosti,« pravi šef McDonald’sa Chris Kempczinski (Foto: PROFIMEDIA)

Z vztrajno draginjo na področju živil in dela se rast cen hitre prehrane tudi po izhodu iz pandemije ni končala. Po poročanju finančnega portala TheStreet se je košarica 30 različnih izdelkov iz šestih verig od konca leta 2019 do danes v povprečju podražila za skoraj 80 odstotkov. Med restavracijami se je najbolj podražil McDonald’s, ki za svoje izdelke povprečno računa dobrih 141 odstotkov več.

V ponudbi že cenejši izdelki, a le za omejen čas

Napako so v družbi že priznali. Po zadnjem četrtletju, v katerem je svetovna prodaja na letni ravni upadla za dober odstotek, je glavni izvršni direktor Chris Kempczinski povedal naslednje: »K slabemu uspehu so prispevali tudi dejavniki, na katere lahko vplivamo, med katerimi je najpomembnejše zagotavljanje vrednosti.«

V odgovor na kritike je veriga v Združenih državah Amerike v svojo ponudbo dodala petdolarski meni, ki vključuje sendvič, štiri mcnuggetse, mali pomfri in pijačo. Družbo so s svojimi ugodnejšimi izbirami posnemali tudi drugi igralci, kot so Burger King, KFC in Taco Bell.

Treba pa je dodati, da so vse novosti na voljo le za omejen čas, saj so marže za verige preprosto premajhne. S cenejšimi ponudbami si restavracije poskušajo povrniti jezne potrošnike, ki se v zadnjem času počutijo opeharjene.