Igor Dautović, EY-Parthenon: Umetna inteligenca je lahko zmagovalna poteza za uspeh regionalnih podjetij na globalnem trgu

Oglas PR 17. januarja, 2024 13.47
featured image

O umetni inteligenci (AI) se je dolgo časa pisalo kot o znanstveni fantastiki, danes pa je nastopil trenutek, ko je iz fikcije prešla v realnost. Zanimanje zanjo se je povečalo v začetku leta 2020, predvsem v ZDA in na Kitajskem, kjer v razvoju umetne inteligence igrajo pomembno vlogo raziskovalne institucije, podjetja in tudi državne ustanove. V skladu s hitrim tehnološkim napredkom in naraščajočim zanimanjem za umetno inteligenco se pričakuje, da se bo vrednost trga umetne inteligence do leta 2027 povečala iz 86,9 milijard (2022) na več kot 407 milijard dolarjev, kar pomeni, da bo letna stopnja rasti znašala približno 36 %, po podatkih Marketsandmarkets.

17. januarja, 2024 13.47

Razvojni ekosistem umetne inteligence v naši regiji je v dobri kondiciji, a se sooča z izzivi

Za razvoj vrhunskih storitev in produktov, ki temeljijo na tehnologiji umetne inteligence, ni treba biti v Silicijevi dolini. Države Srednje in Vzhodne Evrope premorejo številna izjemno uspešna podjetja na področju umetne inteligence; kakor navaja spletna stran Recursive, je bilo namreč novembra 2022 v naši regiji več kot 900 start up podjetij, ki se ukvarjajo z umetno inteligenco in so od leta 2021 prejela financiranje v višini 4,2 milijarde dolarjev. To za regijo v resnici niti ni presenetljivo, saj države Srednje in Vzhodne Evrope že na splošno veljajo za zelo nadarjene v matematiki in računalništvu. Ker je umetna inteligenca zelo sveže in razvijajoče področje, se je naša regija hitro lotila razvoja, države pa si enakovredno konkurirajo, ne glede na njihovo stopnjo razvoja. Hkrati ima naša regija pri tem vsaj dva večja izziva, ki zavirata hitrejši razvoj umetne inteligence – dostop do financiranja in pomanjkanje talenta.

V regiji imamo veliko start up podjetij, ki se ukvarjajo z umetno inteligenco

Na področju umetne inteligence za vodilno podjetje v regiji velja UiPath. Ustanovljeno je bilo leta 2005 v Romuniji, ukvarja pa se z razvojem programske opreme za robotsko avtomatizacijo procesov (RPA). Zahvaljujoč perspektivnemu področju je podjetje hitro postalo »globalni igralec« in tudi eden od naših ključnih partnerjev, s katerimi globalnim podjetjem pomagamo pri implementaciji umetne inteligence. Potencial so prepoznali tudi vlagatelji, namreč UiPath je leta 2021 s prvo javno ponudbo delnic na newyorški borzi zbral 1,3 milijarde dolarjev. Drugo podjetje na tem seznamu je bolgarski Payhawk, ki deluje na področju finančne tehnologije (fintech) ter na osnovi kamer ter umetne inteligence učinkovito poenostavlja poslovna plačila z uporabo avtomatiziranega zajemanja računov in vnosa podatkov. Grški Causaly pomaga raziskovalcem v biomedicini, saj s svojo platformo omogoča hitro in relativno ugodno obdelavo ogromne količine znanstvenih podatkov, ki so bistveni za razvoj novih zdravil. To je le nekaj primerov uspešnih regijskih zgodb, ki dokazujejo, kako velik potencial imamo na področju umetne inteligence.

Velika regijska podjetja so počasnejša pri vpeljevanju znatnejših sprememb povezanih z umetno inteligenco

V Sloveniji rešitve umetne inteligence uporablja 11 % podjetij po podatkih SURS-a (2023), po podatkih Statiste (2021) s 5 % sledi Slovaška, nato pa Latvija, Češka in Litva s 4 %. Po drugi strani je, kakor navaja Forbes (2023), delež podjetij, ki izkoriščajo rešitve umetne inteligence, v ZDA 25 %, na Kitajskem pa 58 %, kar postavlja potencial za nadaljnjo rast umetne inteligence v regiji v povsem drugačno perspektivo.

Poleg omenjenega Forbes navaja tudi področja najpogostejše uporabe umetne inteligence; na prvem mestu je podpora strankam (56 %), sledita ji kibernetska varnost in preprečevanje goljufij (51 %) ter digitalni pomočniki (47 %).

Foto: Najpogostejša uporaba umetne inteligence v podjetjih, promocijska fotografija

Po Forbesu je najpogostejša uporaba umetne inteligence pri izboljšanju podpore strankam vezana predvsem na orodja za takojšnjo komunikacijo oziroma t. i. chatbote. Uporablja jih kar 73 % podjetij, ki si z umetno inteligenco pomagajo pri izboljšanju podpore strankam. Eden od primerov v regiji uporabe chatbota je Mila, ki jo uporablja MTS, ponudnik telekomunikacijskih storitev v Srbiji. Mila je interaktivni osebni pomočnik, ki s pomočjo umetne inteligence lahko odgovori na približno 190 vprašanj, s čimer strankam prihrani čas in poveča njihovo zadovoljstvo. Avtomatizira tudi približno 30 procesov ter strankam pomaga pridobiti informacije o navodilih za plačila, varnostne kode PIN in PUK, prijaviti napake, spremeniti gostovanje, izvede pa lahko tudi številne druge funkcionalnosti, ki so tradicionalno zahtevale agente iz kontaktnega centra.

Banca Transilvania, ena od vodilnih finančnih institucij v Romuniji, pa umetno inteligenco uporablja za izboljšanje notranjih procesov. Leta 2018 je vzpostavila partnerstva za integracijo rešitve RPA, ki jo je razvilo podjetje UiPath, in chatbota, ki ga je ustvarilo podjetje Druid, in sicer zato, da bi z nadaljnjo digitalizacijo povečala produktivnost in zadovoljstvo svojih zaposlenih. Banki je na ta način uspelo avtomatizirati številne procese, med drugim tudi v računovodstvu, reviziji, klicnemu centru in kadrovski službi, izvršni direktor podjetja pa je navedel tudi, da se je povprečni čas izvajanja najpogostejših opravil zmanjšal iz 10 minut na 12 sekund.

Družba Petrol, največja slovenska energetska družba, ki je prisotna na vseh trgih nekdanje Jugoslavije, umetno inteligenco uporablja pri avtomatizaciji, digitalizaciji in integraciji nabave, logistike ter prodaje energetskih izdelkov. Podjetje pričakuje, da bo z uporabo umetne inteligence doseglo 10-odstotno zmanjšanje emisij CO2 v logistiki, zaradi optimiziranih poti in hitrejše distribucije pa tudi prihranke v višini 70 tisoč litrov goriva na leto, kot navajajo v Finance.si.

A1 Telekom, avstrijski ponudnik telekomunikacijskih storitev, ki je prisoten po celotni regiji Srednje in Vzhodne Evrope, je za izboljšanje načrtovanja urnikov za zaposlene implementiral programsko opremo Woshi. Rešitev avtomatizira pripravo urnikov za vse zaposlene, in sicer ob upoštevanju več vhodnih parametrov (npr. zahtevan delovni čas in preference zaposlenih). Z avtomatiziranim načrtovanjem so se nadure v podjetju zmanjšale za 10 %, napake v načrtovanju pa so, zahvaljujoč umetni inteligenci, popolnoma izginile (npr. razmeščanje zaposlenih v napačne oddelke, neenakomerna  prerazporeditev dela).

Nazadnje velja omeniti še podjetje Kolektor Etra, slovenskega proizvajalca transformatorjev, ki je s pomočjo umetne inteligence optimiziral zasnovo in izdelavo teh. Načrtovanje in izdelava transformatorja je v osnovi precej kompleksen, dolgotrajen in drag proces zaradi individualnega pristopa k vsakemu izdelku. Umetna inteligenca je ta proces v veliki meri optimizirala, kar je eden ključnih dejavnikov, ki podjetju omogoča 3-krat hitrejšo rast v primerjavi z industrijo proizvodnje transformatorjev, kot navajajo v Finance.si (5,7% rast industrije v primerjavi s približno 15% rastjo podjetja Kolektor Etra v obdobju od 2010 do 2020). Med drugimi projekti je podjetje tudi nedavno podprlo postavitev ene od največjih vetrnih elektrarn v Evropi na Norveškem leta 2020, kar kaže na njihovo visoko konkurenčnost. Podjetje sicer načrtuje, da bo v prihodnosti umetno inteligenco vpeljalo v vse svoje delovne procese.

Umetna inteligenca bo napredovala – tudi v naši regiji

Hiter napredek umetne inteligence se tudi v prihodnje ne bo ustavil. Možnosti za uporabo umetne inteligence se širijo iz dneva v dan, to pa skupaj s prednostmi, ki jih prinaša umetna inteligenca, prepoznava vedno več podjetij.

Ker potencial, ki ga umetna inteligenca prinaša, zlasti v naši regiji še ni polno izkoriščen, se lahko zgodi, da bomo na tem področju v prihodnosti presegli napovedano 36 % svetovno stopnjo rasti. Tako trenutno kaže, saj podjetja umetno inteligenco vpeljujejo z vedno večjo hitrostjo, kljub temu pa bistvenega pomena ostaja, da znajo prepoznati in analizirati svoje poslovne težave ter določiti, kaj želijo v svojem podjetju izboljšati. Edino tako bo strateška implementacija umetne inteligence v podjetje lahko uspešna.

Kako EY-Parthenon lahko pomaga?

EY in EY-Parthenon smo prepoznani kot globalni voditelji na področju umetne inteligence v industriji svetovalnih storitev. Skupaj z vodilnimi tehnološkimi partnerji, kot so Microsoft, SAP, UiPath, IBM idr., postavljamo standarde industrije umetne inteligence. Razvili smo na primer orodje EY.ai, ki strankam pomaga pri poenostavitvi poslovanja, zmanjševanju manualnih procesov, prepoznavanju poslovnih tveganj in ustvarjanju priložnosti za rast. Razvoj EY.ai je zahteval zavezanost k znatni naložbi v višini 1,4 milijarde dolarjev v 5 letih, kar nam bo omogočilo, da ohranimo vodilno vlogo svetovalnega podjetja na področju umetne inteligence. Poleg tega EY-Parthenon podpira stranke pri usklajevanju svojih korporativnih strategij z zahtevami po uvedbi umetne inteligence ter pri implementaciji preobrazbe z umetno inteligenco. Dejansko smo v vlogi pionirjev, ki podjetjem pomagajo uspešno krmariti skozi kompleksno pokrajino preobrazb z umetno inteligenco.

EY-Parthenon lahko pomaga tudi vašemu podjetju. Kontaktni obrazec najdete tukaj.