Uradno: Rok za izgradnjo drugega tira se zamika za pol leta

Novi rok za dokončanje del je september 2026, proga med Divačo in Koprom pa mora biti prevozna že pol leta prej.
Državni 2TDK je sredi julija sklenil aneks k pogodbi z izvajalci tretjega sklopa del na drugem tiru. Gre za podjetja SŽ-ŽGP, GH Holding, YM Construction in Kolektor Igin, ki postavljajo železniške in predorske sisteme.
Po podatkih portala enarocanje.si je bilo do zdaj plačanih desetina del po pogodbi – 25,5 milijona evrov od skupne vrednosti 248,6 milijona evrov.
Aneks ureja sočasno izvajanje del različnih sklopov in določa nove roke, do katerih morajo izvajalci tretjega sklopa imeti na voljo dostop do posameznih odsekov proge, kar jim omogoča začetek del. V osnovni pogodbi določeni roki namreč zaradi zamika na prvem in drugem sklopu del niso bili doseženi. Razlog je zakasnitev del v dolini Glinščice in odkritje večjih kraških pojavov. Kot smo pisali, pa so morda na dinamiko del vplivale tudi težave turških podjetij Yapi Merkezi in YM Construction, česar v 2TDK in na ministrstvu sicer do zdaj niso priznali.
Po prvotni pogodbi bi morali imeti izvajalci tretjega sklopa del dostop do delovišča v prvem predoru že konec letošnjega marca, aneks pa predvideva, da bo delovišče dostopno v avgustu, oziroma en del še pozneje.
Posledično aneks predvideva tudi poznejši zaključek del tretjega sklopa. Prvotna pogodba z izvajalci je določala, da se morajo vsa dela po pogodbi končati do konca tega leta, z aneksom pa se rok za dokončanje del premika na 5. september prihodnje leto.
V 2TDK so aprila novinarjem na vodenem ogledu gradbišča dejali, da naj bi prve vlake po drugem tiru spustili septembra prihodnje leto.
Sočasno izvajanje del
“Sprememba je predvsem posledica potrebnega časa za izvedbo dodatnih premostitvenih objektov preko kraških pojavov v predorih Lokev (T1) in Beka (T2) ter izvedbe sanacije plazovitega območja v dolini Glinščice,” pravijo v 2TDK.
“Kot naročnik si prizadevamo, da z usklajevanjem in sočasnim izvajanjem del vseh treh sklopov zagotovimo pravočasen zaključek projekta. V ta namen je bil sklenjen tudi aneks k pogodbi za izvedbo železniških in predorskih sistemov.”
Tudi novi rok preveč optimističen
Kot kaže, pa tudi novi roki ne bodo povsem doseženi. Tako so nam v 2TDK na vprašanje, ali so izvajalcem tretjega sklopa omogočili začetek del na odprti trasi do predora Lokev (T1) s 1. avgustom, kot je zapisano v aneksu, odgovorili, da ne.
Gradbinci so namreč na površinskem delu trase, med Divačo in prvim predorom Lokev, naleteli na vrtačo, ki bo potrebovala premostitev v dolžini približno 35 metrov. Raziskave so namreč pokazale, da tla na tem odseku nimajo zadostne nosilnosti. O tem je 2TDK sredi julija tudi obvestil javnost.
“Ker gre za geološko zahteven kraški pojav, je treba pred izvedbo premostitvene konstrukcije izdelati dodatne geološke preiskave in projektno dokumentacijo za izvedbo (PZI). Ta nepredvidena okoliščina je povzročila, da odprti del trase ni bil predan izvajalcem tretjega sklopa del,” so nam dejali v podjetju.
Na vprašanje, ali lahko to pomeni nove zamike časovnice, pa so odvrnili, da “to še ne pomeni, da bi se gradnja celotnega projekta zamaknila”.
Vlak bo vozil že marca
Čeprav morajo izvajalci dela tretjega sklopa končati septembra prihodnje leto, pa so podpisniki aneksa v segment, ki ureja roke, dodali tudi določbo, da mora izvajalec “najkasneje do 15. marca 2026 zagotoviti prevoznost nove proge s tirnimi vozili na celotni trasi od postaje Divača do postaje Koper (brez delovanja signalnovarnostnih naprav, varnostnih sistemov in elektro vleke)”.
V 2TDK pravijo, da so razlogi za vmesni rok povsem tehnične narave. Do takrat morajo izvajalci tretjega sklopa del dokončati tirne naprave, da se lahko potem z uporabo tirne mehanizacije vgradi vozna mreža, signalnovarnostne (SV) in telekomunikacijske (TK) naprave ter druga elektrostrojna oprema.
“Vmesni rok je določen na podlagi tehnološkega zaporedja del in potrebnega časa za vgradnjo ter testiranje vseh elektrostrojnih sistemov, ki sledijo po dokončanju tirnih naprav,” pravijo v 2TDK. Dodajmo, da v osnovni pogodbi za tretji sklop del vmesnega roka ni bilo.

Kritike glede vpletanja politike
Leta 2023 noveliran investicijski program je sicer predvidel izgradnjo drugega tira do konca leta 2025. Spomnimo, da je v začetku tistega leta prvi mož 2TDK Pavle Hevka predlagal 9,3-odstotno podražitev drugega tira in zamik časovnice na sredino leta 2026, česar pa vlada ni sprejela in je Hevko tudi razrešila.
V začetku letošnjega leta je bil z aneksom k pogodbi za drugi sklop del projekt podaljšan do konca marca 2026. “Pri projektu, ki traja štiri leta, trije meseci zamude niso grozni,” je aprila za Radio Slovenija dejala ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek. Zdaj pa se tretji sklop del zamika v september 2026.
Vpletanje politike v časovnico drugega tira je v intervjuju za Finance pred časom kritiziral Gregor Ficko, direktor Zbornice gradbeništva in industrije gradbenega materiala pri GZS. “Politiki se na tak način nimajo kaj vtikati v časovne roke. Projektno podjetje je tisto, ki ima vse niti v svojih rokah. Njegova naloga in odgovornost sta, da bo projekt zgrajen varno, stabilno in skladno s predpisi,” je dejal.
Dodatni stroški, a brez dviga končne cene
Zaradi zamikov na tretjem sklopu del projekta drugi tir pa nastajajo tudi stroški s skladiščenjem že kupljene opreme in materiala. Julija sklenjeni aneks ureja, kdo jih bo kril. Kot so nam pojasnili v 2TDK, so se z izvajalci dogovorili, da stroški skladiščenja, nastali pred podpisom aneksa, bremenijo 2TDK, vse nadaljnje pa krijejo izvajalci sami.
Naročnik bo na podlagi utemeljenih in izkazanih stroškov torej moral povrniti stroške skladiščenja, nastale do sredine julija. Na vprašanje, kolikšni so, so nam v 2TDK dejali le, da izvajalec še ni podal zahtevka iz tega naslova.
V 2TDK sicer pravijo, da projekt ne bo presegel investicijskih stroškov, ocenjenih na 1.109 milijonov evrov. V začetku leta je projektno podjetje odobrilo 23-milijonski aneks izvajalcem del na drugem sklopu, a je skupna cena ostala znotraj sprejetega investicijskega programa. Kot smo pisali, je spomladi konzorcij pod vodstvom Kolektorja CPG vložil še 350-milijonski zahtevek za vračilo stroškov, ki so mu nastali, ker je zaradi zamud pri izvedbi del viadukta Glinščica moral ustaviti svoja dela, a ga je 2TDK zavrnil.