Od tisoč do šest tisoč evrov na noč? Vse več luksuznih namestitev na Hrvaškem
Hrvaški turizem se razvija, to pa vključuje tudi luksuzne namestitve, ki imajo svojo klientelo. Tovrstne namestitve pogosto spremlja posebna obravnava gostov, prav tako posebne cene, ki si jih lahko privoščijo le redki.
Za povprečnega Hrvata, pa tudi Slovenca, je namestitev v apartmajih in hotelih na Jadranu precej draga. Pregled ponudbe na portalu Booking.com razkriva, da je za družino z enim otrokom težko najti namestitev – na primer v Starem Gradu na Hvaru – za manj kot 100 evrov na noč. To je seveda najcenejši del ponudbe.
Predstavljamo pa nekaj primerov luksuznih letovišč in hotelov na Hrvaškem, njihovo ponudbo ter cene. O potencialu tovrstnih namestitev na Hrvaškem smo govorili s svetovalcem Emanuelom Tutkom.
Maslina Resort – Stari Grad, Hvar
Ob raziskovanju te lokacije nam je nenadoma v oči padlo luksuzno letovišče Maslina Resort, ki je v rokah francoskih lastnikov. Iz neznanega razloga portal Booking.com ni ponudil namestitve v katerem od apartmajev, ampak v vili, kjer lahko prebiva do osem ljudi. Dve odrasli osebi z otrokom bi za štiri nočitve z zajtrkom v enem od terminov plačali 26.520 evrov. Ob pregledu fotografij se razkrije, da gre za izjemno atraktivno urejen prostor.
To je seveda skrajen primer. Na njihovi spletni strani vidimo, da se cene nočitev z zajtrkom za dve osebi začnejo pri 850 evrih, imajo pa tudi posebne ponudbe, kot je Lavender Dreams – tri nočitve z zajtrkom za dve osebi julija stanejo 6.957 evrov. Ponudba vključuje tudi prevoz iz Splita na Hvar z gliserjem, lahko kosilo, masaže, tretmaje za sprostitev in druge ugodnosti.
Hotel Lemongarden – Sutivan, Brač
Nekoliko severneje, v Sutivanu na Braču, stoji luksuzni hotel Lemongarden, ki ima avstrijsko lastnico. Njena filozofija je, da pravi luksuz ni vedno drag, samo zelo redek je. Pregled ponudbe na spletni strani razkrije, da nočitev za dve osebi v apartmaju, velikem 30 kvadratnih metrov, stane od 420 do 700 evrov. Za jedi iz hotelske kuhinje je treba plačati posebej. Juha na primer stane 20, brancin s koprom, mlado čebulico in rdečo peso pa 47 evrov.
V Lemongardnu sami pečejo kruh in ponujajo lastno organsko pridelano sadje, zelenjavo in olivno olje. Celo njihovo osebje ima lepo urejeno poslopje, v katerem prebiva.
Ikador Luxury Boutique Hotel & Spa – Ika
Eden od luksuznih hotelov na severu Hrvaške je Ikador Luxury Boutique Hotel & Spa v Iki poleg Opatije. Lastnik je podjetje Auto Zubak.
Tudi luksuz v Ikadorju ima svojo ceno. Nočitev za dve osebi v najdražjem, predsedniškem apartmaju po podatkih spletne strani hotela stane 2.468 evrov. Ob doplačilu svojim gostom ponujajo tudi prevoz z gliserjem, organizacijo zasebnih izletov, pa tudi nekatere bolj običajne zadeve, kot so mini golf, ogreti bazen in balinišče.
Vila Sheherezade – Dubrovnik
Ko govorimo o luksuzu, seveda ne moremo mimo Dubrovnika – ene najdražjih destinacij na Jadranskem morju. Hotel Excelsior domuje v nekdanji kraljevi vili iz leta 1913. Gleda na staro mesto, stoji samo pet minut hoje od mestnega obzidja. Njegovi gostje so bili mnogi ugledneži, med njimi kraljica Elizabeta II. Nočitev v enem od apartmajev razreda deluxe stane 4.002 evra.
Še bolj osupljiva je vila Sheherezade v njegovi bližini, ki sodi pod okrilje blagovne znamke Adriatic Luxury Hotels. Je ena najbolj nenavadnih stavb v Dubrovniku, saj so jo leta 1929 zgradili v orientalskem slogu. Hišo je naročil milijonar William Zimdina, ki je takrat imel skrivno temnopolto ljubimko, po kateri je vila dobila ime.
V njej je pet luksuznih apartmajev, na uradni spletni strani cene niso navedene, izveste pa jih, če pošljete povpraševanje.
Omejitve zaradi preskromne ponudbe
Svetovalec Emanuel Tutek, partner v družbi BlueRock Consulting, ki pripravlja pregled luksuznih hotelov v Sredozemlju, je na kratko analiziral trenutno gibanje cen namestitev v luksuznih hotelih na Hrvaškem in uspešnost poslovanja v tej tržni niši.
“Če govorimo o kategoriji pravega luksuza na ravni globalnih blagovnih znamk v kategorijah “luxury” in “ultra-luxury” – primer sta Four Seasons ali Aman –, imamo na tej ravni le malo objektov. Skupno število nočitev, ki jih tam ustvarijo, predstavlja izjemno majhen delež v celotnem obsegu glede na prevladujoč množični turizem in večino namestitev v rangu štirih zvezdic in manj,” pravi Tutek.
Poslovanje v tem segmentu je lahko celoletno – uspešen primer na Hrvaškem je Grand Park Hotel v Rovinju –, lahko pa je značilno sezonsko. To pa je najbolj odvisno od destinacije.
Na vprašanje, ali obstajajo kakšne posebne destinacije, ki so ustvarjene za zelo luksuzne hotele, Tutek odgovarja, da je za takšne objekte prostor kjerkoli na Hrvaškem, kjer ni okolje uničeno in imajo dobro izhodišče v smislu razvitosti povezane turistične ponudbe ali vsaj jasen načrt razvoja v tej smeri.
Izkaže se, da ima Hrvaška precej omejene predpogoje za prihod gostov, ki zahtevajo luksuz, in sicer zaradi pomanjkanja ponudbe. Z drugimi besedami, luksuznega objekta ne morete postaviti kjerkoli, ampak tam, kjer je ponudba obsežna in kakovostna.
In kakšen je trend iskanja takšnih namestitev na Hrvaškem? “Ponudba raste, razvoj ponudbe pa spodbudi tudi povpraševanje,” pravi Tutek. “Pri nas primanjkuje hotelov s petimi zvezdicami ali luksuznih hotelov, tako da vsi novi vrhunski objekti za namestitev beležijo dobro zasedenost. Ti so si tudi prvi opomogli po covidni krizi in zaznavajo rast tako v predsezoni kot v sezoni,” poudarja Tutek. Predstavi tudi natančne podatke. Zasedenost hotelov s petimi zvezdicami na Hrvaškem je v letu 2023 znašala 55 odstotkov, kar je odstotek več kot leto prej. To je občutno več kot pri hotelih s štirimi zvezdicami. Lani je njihova zasedenost dosegla 48 odstotkov.
2,5-krat večji prihodek po sobi od hotelov s petimi zvezdicami
Tutek nam razkrije, da je vlaganje v luksuzne objekte na jadranski obali zelo upravičeno. “Luksuzni objekti na Hrvaškem v povprečju dosegajo od 2- do 2,5-krat večji prihodek na sobo kot hoteli s petimi zvezdicami. Ti ustvarijo 52 tisoč evrov na sobo letno,” pove Tutek.
Drastična razlika v prihodkih je posledica višjih cen. Ko gre za dobičkonosnost, imajo takšni hoteli velike oscilacije in je težko določiti neki povprečen vzorec. Vendar so na ravni “luxury” in “ultra-luxury” (oziroma ko je presežena raven klasičnih hotelov s petimi zvezdicami) lahko dobički zelo veliki. “To je za mnoge presenečenje glede na uveljavljeno mnenje, da se z dvigovanjem kategorij marže zmanjšujejo,” pojasnjuje.
Razkriva nam, da mnogi luksuzni objekti na Hrvaškem že ponujajo storitve na najvišji ravni, čeprav se s tem ne hvalijo. To so namreč informacije, ki morajo priti do ciljne skupine gostov, do tistih, ki najpogosteje sami ne iščejo namestitev na spletu. Številni luksuzni namestitveni objekti na Hrvaškem so že zdaj dostopni s helikopterjem ali čolnom, ponujajo prevoz v limuzinah, hrano in pijačo najvišje kakovosti ter storitve, povsem prilagojene posameznim gostom. Omogočajo tudi izkušnje, ki vključujejo izlete, obiske vinskih kleti, križarjenja in podobno, tu pa so še neizogibni individualni programi sprostitve in dobrega počutja.
Avtor članka je Bojan Bajgorić Šantić.