Kakšna je vloga kulture pri digitalni transformaciji podjetja?

featured image

Res je, da je kultura najmehkejši del digitalne preobrazbe podjetja, kar pa ne pomeni, da ji ni treba posvečati vidnejše pozornosti. Prej nasprotno! Predstavlja namreč pomemben del poslovne strategije, zato jo je treba znati ustrezno prilagoditi prenovljenemu načinu poslovanja.

11. marca, 2024 15.50

Digitalna transformacija je ena največjih prioritet sodobnih podjetij. V želji, da ostanejo konkurenčna v svoji dejavnosti se trudijo avtomatizirati zamudne procese,  povečati produktivnost in učinkovitost, zmanjšati stroške, optimizirati poslovanje, in povečati preglednost nad poslovanjem. Pri tem se zanašajo na raznolik nabor možnosti, ki jih ponujajo sodobne tehnologije, in jih s pridom izkoriščajo: od infrastrukture v oblaku in vse večje robotizacije delovnih procesov, pa vse do koriščenja virtualne resničnosti.

Vzporedno s procesom digitalne preobrazbe je potrebno ustrezno prilagoditi oziroma transformirati tudi kulturo podjetja, kar pa je lahko precejšenj izziv. To med drugim dokazujejo rezultati raziskave družbe McKinsey, ki razkrivajo, da kar ena tretjina ključnih predstavnikov podjetij trdi, da je kultura najpomembnejša ovira za digitalno učinkovitost.

Tako ni čudno, da v številnih podjetjih digitalna transformacija ne uspe, saj, kot v svojih ugotovitvah navajata MIT Sloan in Deloitte ne izpolnijo svojih pričakovanj, ker »ne spremenijo miselnosti in procesov in ne oblikujejo kulture, ki bi spodbujala spremembe«.  

Kako kultura vpliva na digitalno transformacijo?

Glede na splošno prepričanje je gonilna sila digitalne preobrazbe ustrezna programska oprema. A tudi brez prenove digitalne kulture žal ne bo šlo. Celotno podjetje, od vodstva do zaposlenih na najnižjih položajih, mora namreč biti pripravljeno posodobiti svoje delovne procese in jih dojemati kot izziv, ne grožnjo. To pomeni, da se je treba posloviti od zastarelih sistemov in načina razmišljaja, se seznaniti z novimi tehnologijami ter jih uspešno implementirati v svojo poslovno shemo.

Foto: Profimedia

Zakaj je kulturna transformacija tako zelo pomembna?

Napačna je predstava o tem, da je za digitalno preobrazbo podjetja potrebna samo preprosta tehnološka nadgradnja. V resnici ta proces zahteva veliko večje spremembe in ena ključnih je ponovni razmislek o preoblikovanju kulture podjetja in njeni nagradnji. Pri digitalni preobrazbi namreč ne gre le za implementacijo digitalne tehnologije v poslovanje, temveč tudi za pripravljenost zaposlenih, da eksperimentirajo s tehnologijo pri oblikovanju novih procesov v podjetju.

Dejstvo je, da kulturo podjetja sestavljajo zaposleni, procesi, ki jih uporabljajo in vrednote, ki jih razglašajo. V ta namen je treba ustrezno opolnomočiti raznolike talente ter staviti na medgeneracijsko sodelovanje.

Trije koraki za premagovanje kulturnih ovir

Čeprav je močna digitalna strategija ključnega pomena pri digitalni preobrazbi, je nujno potrebna tudi kultura, ki spodbuja njeno izvedbo. A ta ni vedno samoumevna. Pravzaprav izkušnje v praksi kažejo, da je glavno ozko grlo pri digitalni transformaciji prav pomanjkanje močne in skupne kulture, sploh v primerih, ko določen delež zaposlenih ni naklonjen tveganjem in eksperimentiranju.

Kako se torej lotiti usklajevanja digitalne strategije in kulture podjetja? V družbi McKinsey so se lotili zanimive raziskave, v kateri so preizkušali več kulturnih elementov in ugotovili, da je mogoče ozka grla zmanjšati zlasti na naslednje tri načine:

Podpora z vrha

Za uspešno digitalno preobrazbo je skozi celoten postopek potrebna aktivna podpora ljudi na najvišjih položajih v podjetju. Ta mora sestaviti neko ožjo ekipo, ki je zadolžena za transformacijo podjetja. Pri tem se je treba osredotočiti na to, katere vrste spretnosti in vlog so pomembne za projekt – od podatkovnih strokovnjakov in inženirjev programske opreme, do prodajnih strokovnjakov in predstavnikov človeških virov.

Foto: Profimedia

A zapostaviti ne smete niti drugih zaposlenih. Zavedati se je potrebno, da sodobne tehnologije niso same sebi namen, temveč so sredstvo za naslavljanje sodobnih poslovnih izzivov. Zato je pomembno, da vodilni poskrbijo za ustrezno izobraževanje zaposlenih ter jim s tem dajo vedeti, da so pomemben člen podjetja. “Del uspešne transformacije je premostitev vrzeli med vodstvenimi ambicijami ter razumevanjem in vprašanji zaposlenih. Z drugimi besedami, digitalno transformacijo morajo sprejeti vsi v podjetju, ne le tisti na vrhu,” pojasnjuje David Bevc, strateg za oblačno transformacijo v podjetju Mainstream.

Sodelovanje med različnimi oddelki znotraj podjetja

Tradicionalni pristop k upravljanju podatkov (razpršeni podatki po različnih sistemih, ki bolj ali manj sodelujejo med seboj) je zapleten in dovzeten za napake. Namesto da bi se hitro združili, analizirali in uporabili za strateško odločanje, podatki ostanejo ujeti v t. i. informacijskih silosih. Cilj digitalne preobrazbe je zato ustvariti medfunkcionalne ekipe, ki so samoogranizirane, nehierarhične in pooblaščene za izvajanje projektov od začetka do konca. Digitalni zmagovalci ustvajajo tako imenovane ‘squad’ ekipe, ki so prilagodljivo razporejene po vsej organizaciji in so osredotočene na medoddelčno sodelovanje.

Večja naklonjenost tveganjem

V digitalnem svetu je eno največjih tveganj to, da ne tvegate. Podjetja, ki stojijo na mestu, so tista, ki največ izgubijo zaradi digitalnih motenj. Digitalno transformirana podjetja zato stavijo na vodje, ki so odprti za drzne (in s tem tvegane) pobude, ugotavljajo v družbi McKinley. Pri tem je pomembno, da poleg strokovnjakov znotraj podjetja izkoristite tudi pomoč ponudnikov digitalnih storitev in programskih inženirjev, ki lahko ponudi zunanjo perspektivo pri izdelavi orodij IT ali uvajanju rešitev, kot sta umetna inteligenca in migracije v oblak.

V Sloveniji velja na tem mestu izpostaviti podjetje Mainstream, vodilnega ponudnika oblačnih rešitev v Jugovzhodni Evropi, ki že od leta 2005 zagotavlja podporo podjetjem v procesu digitalne preobrazbe ter jim pomaga pri posodobitvi njihove infrastrukture in aplikacij. Izkušena ekipa strokovnjakov podjetjem pomaga, da izkoristijo tehnologije v oblaku ne le za reševanje specifičnih IT-izzivov, temveč tudi za krepitev njihovega poslovanja.

Kot več oblačni (multi-cloud) partner v podjetju Mainstream sledijo načelu “vsi v oblak, vendar ne en oblak za vse”. Z lastno infrastrukturo v regiji in izkušeno ekipo certificiranih inženirjev ter na podlagi partnerstev z vodilnimi svetovnimi podjetji, kot so Microsoft Azure, Amazon Web Services in Google Cloud, strankam zagotavljajo prilagojene rešitve, ki izboljšujejo agilnost, prilagodljivost in učinkovitost njihovih specifičnih IT-sistemov in aplikacij.

Foto: Profimedia

Digitalna kultura: gonilna sila digitalne preobrazbe

Digitalna preobrazba je torej ključnega pomena pri vzdrževanju konkurenčnosti na trgu in praviloma zahteva prenovo zastarelih poslovnih modelov, optimizacijo digitalnih rešitev, pa tudi kulturne prilagoditve, ki so nujno potrebne na vseh ravneh organizacijske piramide podjetja. Verjeli ali ne, prav od kulture podjetja bosta zelo verjetno odvisni uspešnost in hitrost digitalne preobrazbe.