Leteči avti vse bližje realnosti: kdaj bodo na voljo in koliko bodo stali

Tehnologija Jan Artiček 30. novembra, 2025 05.15
featured image

Leteči avtomobili vsaj sprva ne bodo najbolj cenovno dostopni, stali bodo med 150 tisoč in 1,5 milijona evrov.

30. novembra, 2025 05.15

Leteči avtomobili že desetletja burijo domišljijo inženirjev in avtorjev znanstvene fantastike, v letu 2025 pa so vse bližje resničnosti. Več podjetij po svetu namreč razvija modele in izvaja uspešne testne polete, nekatera tudi zbirajo stotine milijonov dolarjev naložb, sprejemajo naročila in se bližajo serijski proizvodnji.

Večina konceptov za leteče osebne avtomobile uporablja električni ali hibridni pogon in je zasnovana za vertikalno vzletanje in pristajanje (eVTOL – electrical takeoff and landing, angl.), podobno kot pri letečih taksijih. A to ni pravilo, saj nekateri proizvajalci stavijo tudi na bencinske motorje in se zanašajo na vzletno stezo.

Med ponudniki obstajajo tudi druge razlike. Nekateri modeli so na primer zasnovani tako za vožnjo po cesti kot za letenje, medtem ko drugi vsebujejo leteči modul, ki je v času vožnje pospravljen v prtljažniku ločenega cestnega modula. Prav tako se določeni ponudniki osredotočajo na civilni trg, drugi na nišne trge, kot so medicinski prevozi, spet tretji na vojaške aplikacije. Nenazadnje je razlika tudi v ceni, saj se te gibljejo od 150 tisoč evrov za najcenejši model Samson Sky Switchblade pa vse do 1,5 milijona evrov, kolikor znaša zgornja meja za evropski AeroMobil.

Start upi, ki razvijajo leteče rešitve v mobilnosti, delujejo na Kitajskem, v ZDA in v Evropi – na stari celini izstopa predvsem Slovaška, znana po proizvodnji za avtomobilsko industrijo. Zbrali smo nekaj ponudnikov, ki leteče osebne avtomobile razvijajo že vrsto let in so najbližje temu, da svoj izdelek komercializirajo.

Leteči avtomobil Aridge Traveller X2
Kitajski leteči avto Aridge ima dovoljenje za letenje v Združenih arabskih emiratih (Foto: PROFIMEDIA)

Aridge Traveller X2

Na Kitajskem je vodilni razvijalec letečih avtomobilov Aridge, hčerinska družba proizvajalca vozil XPeng, ki je zasnoval leteči avto za dve osebi Traveller X2 in pripadajočega terenca, v katerem se leteči modul lahko prevaža po cesti – cestnemu vozilu pravijo “kopenska letalonosilka”. Odklop in priklop letalnika vzame približno pet minut, pravijo pri podjetju.

Podjetje je nastalo leta 2013 in pet let pozneje opravilo prve testne polete za svoj prvi dizajn. Nato je leta 2020 družbo prevzel generalni direktor XPenga He Šiaopeng in ga preimenoval v XPeng Aeroht. Leto pozneje je novo podjetje zbralo 500 milijonov dolarjev kapitala in predstavilo nov model X2 z vertikalnim vzletanjem in pristajanjem, ki je opravil tudi prvi polet v tujini, v Dubaju.

Oktobra lani je Aridge pričel z gradnjo tovarne letečih vozil v domačem Guangdžovu in jo septembra letos zaključil. Tovarna naj bi proizvedla najprej pet tisoč avtov na leto, z možnostjo povečanja do 10 tisoč letečih avtov. Proizvodnja naj bi stekla v 2026, cena na Kitajskem pa je postavljena pri 240 tisoč evrih. V vmesnem času je podjetje julija prejelo še 250 milijonov dolarjev svežega kapitala in certifikat za letenje v Združenih arabskih emiratih.

Poleg Traveller X2 in kopenske letalonosilke, ki sta mišljena za krajše razdalje in urbano vožnjo, Aridge razvija tudi leteči avto za daljše razdalje A868. Ta naj bi imel več kot 500 kilometrov dosega in bi lahko potoval s hitrostjo do 360 kilometrov na uro.

Leteči avtomobil in "kopenska letalonosilka" proizvajalca Aridge
Leteči avtomobil in “kopenska letalonosilka” proizvajalca Aridge na Kitajskem staneta nekaj manj kot četrt milijona evrov (Foto: PROFIMEDIA)

Aeromobil 4.0

Slovaška je ena izmed vodilnih držav na področju letečih avtomobilov, saj kar dve slovaški podjetji razvijata rešitve za zračno mobilnost. Eno od njih je leta 2010 ustanovljeni Aeromobil, ki razvija leteči avtomobil AM 4.0 z dvema sedežema in zložljivimi krili, v razvoju pa ima tudi štirisedežno različico AM NEXT, ki bo namenjena storitvi zračnih taksijev in naj bi na trg prišla v začetku leta 2027.

AM 4.0 se lahko vozi tisoč kilometrov z najvišjo možno hitrostjo 160 kilometrov na uro, leti pa 740 kilometrov pri hitrosti 260 kilometrov na uro, če v kabini sedi le pilot brez sopotnika. Podjetje je dizajn prvič predstavilo leta 2017, prve testne polete pa opravilo leta 2020. Vozilo se zanaša na tradicionalni motor z notranjim zgorevanjem, leti pa s krili razpona skoraj devet metrov. Iz avta v letalo se prelevi v manj kot treh minutah, vzleti pa lahko z manjših in srednje velikih letališč, saj potrebuje vsaj 400-metrsko vzletno in 300-metrsko pristajalno stezo.

Aeromobil 4.0 je najdražji avto v našem pregledu; njegova cena znaša med 1,2 in 1,5 milijona evrov.

Aeromobil AM 4.0
Aeromobil AM 4.0 stane več kot milijon evrov (Foto: PROFIMEDIA)

KleinVision AirCar

Glavni snovalec AeroMobila je bil Štefan Klein, ki je leta 2016 zapustil podjetje in ustanovil KleinVision. Ta od leta 2017 prav tako razvija svoj leteči avtomobil, AirCar, ki se v dveh minutah lahko pretvori iz cestnega v zračno vozilo, za kar potrebuje 300-metrsko vzletno stezo.

Januarja 2022 je AirCar od slovaškega prometnega organa prejel potrdilo o zračni plovnosti (airworthiness, angl.), s čimer je pridobil dovoljenje za letenje v tej državi. Ima potovalno hitrost 300 kilometrov na uro in doseg 1.000 kilometrov, poganja pa ga BMW-jev bencinski motor.

Slovaški razvijalec je lani prišel v kitajske roke, saj je svojo tehnologijo prodal podjetju Hebei Jianxin Flying Car Technology Company. Pogodba daje kitajskemu podjetju ekskluzivne pravice za proizvodnjo in distribucijo avta znotraj določenega geografskega območja na Kitajskem. Cena posla ni bila razkrita, je pa KleinVision po poročanju tujih medijev v razvoj prototipa vložil 2,3 milijona evrov.

Cene za AirCar se gibljejo med 700 tisoč in 870 tisoč evri.

Leteči avtomobil Klein Vision AirCar
Leteči avtomobil Klein Vision AirCar ima dovoljenje za letenje na Slovaškem (Foto: PROFIMEDIA)

PAL-V Liberty

Na Nizozemskem so ubrali nekoliko drugačen pristop z letečim avtomobilom Liberty, ki je z zasnovo žiroplana bolj podoben helikopterju kot letalu. Podjetje PAL-V, ki je nastalo leta 2008, je Liberty uradno lansiralo leta 2017, leta 2020 pa je vozilo prejelo odobritev za vožnjo po evropskih cestah. So tudi na dobri poti do dovoljenja za letenje v EU, saj je aprila letos evropska agencija za letalsko varnost (EASA) podala mnenje, da za izdajo dovoljenja nima nobenih tehničnih pomislekov.

Avto je zasnovan za dve osebi. Na cesti ima doseg okrog 1.300 kilometrov in najvišjo hitrost 160 kilometrov na uro. Leti lahko do 500 kilometrov s hitrostjo do 180 kilometrov na uro. Za letenje je pripravljen v petih minutah, pri čemer potrebuje tudi 180 metrov vzletne steze. Za pristanek potrebuje le 30 metrov.

Za športno različico letečega avta bodo morali kupci odšteti 350 tisoč evrov, za omejeno izdajo “Pioneer” pa 520 tisoč evrov. Pri PAL-V pričakujejo, da bodo prve primerke odposlali kupcem v letu 2026. Prejeli so že več naročil, med drugim je 100 avtov lani kupil dubajski ponudnik poslovnih letalskih storitev Aviterra.

Leteči avtomobil PAL-V Liberty
Leteči avtomobil PAL-V Liberty je zasnovan kot žiroplan (Foto: PROFIMEDIA)

Alef Model A

Več start upov razvija leteče avtomobile tudi v ZDA. Eden izmed vodilnih je kalifornijski Alef Aeronautics, ki je nastal leta 2015, štiri leta pozneje pa je testno poletel prvi prototip polne velikosti. Njihov Model A je prvi leteči avtomobil doslej, ki mu je ameriška agencija za letalstvo (FAA) podelila poseben certifikat o plovnosti.

Avto poganja električni motor, ki obljublja do 320 kilometrov dosega na cesti in 180 kilometrov v zraku, vzlet in pristanek pa sta vertikalna. Veliko specifikacij avta, kot je zračna hitrost, je trenutno še neznanih, saj podjetje in njegov šef Jim Dukhovny ohranjata intelektualno lastnino tajno. A na cesti naj bi avto dosegel nizko hitrost 40 kilometrov na uro.

Cena za Model A naj bi znašala okrog 260 tisoč evrov (300 tisoč dolarjev). Alef je po poročanju NBC News do februarja letos zbral 3.200 prednaročil, začetek proizvodnje pa pričakuje v 2026.

Leteči avtomobil Model A proizvajalca Alef Aeronautics
Leteči avtomobil Model A proizvajalca Alef Aeronautics naj bi šel v proizvodnjo v letu 2026 (Foto: PROFIMEDIA)

Pivotal Helix

Na trg, ki mu mnoge analize v prihodnjih letih obljubljajo rast, se podaja še en kalifornijski start up, Pivotal Aero, ki je nastal leta 2011. S svojim lahkim električnim eVTOL letečim avtom Blackfly, ki ima prostor samo za eno osebo, ciljajo predvsem na rekreativnega potrošnika. Z novo nadgradnjo, prototipom Helix, pa nagovarjajo odzivne službe, reševalce, logistiko in posebne operacije. Model Helix naj bi stal okrog 165 tisoč evrov (190 tisoč dolarjev).

Tretja generacija Blackfly je prvič poletela leta 2021, podjetje pa je dve leti pozneje dostavilo prve leteče avte kupcem.

Ker se po pravilih FAA Pivotalov izdelek uvršča med ultralahka letala, za njegovo upravljanje ni potrebna pilotska licenca, čeprav so leti omejeni na dnevni čas in neobljudena območja.

Leteči avtomobil Pivotal Helix
Leteči avtomobil Pivotal Helix kupujejo odzivne službe, kot so reševalci ali gasilci (Foto: PROFIMEDIA)