Nov trend pri dopustovanju, Evropejci gredo vse raje na sever

Evropa se ohlaja – vsaj kar zadeva turistične trende. Poletni obiskovalci množično bežijo pred vročino proti severu in višje v hribe, s čimer hladnejše destinacije postajajo nova vroča gospodarska priložnost
Poletni turizem v Evropi se spopada z novo realnostjo: ekstremne temperature in podnebne spremembe vplivajo na potovalne odločitve prebivalcev. Namesto tradicionalnih sredozemskih letovišč se številni Evropejci zdaj odločajo za t. i. coolcation – počitnice v hladnejših podnebjih, kar odpira nove priložnosti za regije, ki doslej niso bile v središču poletne turistične sezone.
Po podatkih letalske družbe SAS so rezervacije letov iz Francije na Norveško za poletje 2025 narasle za 22 odstotkov, Stavanger pa beleži 38-odstotno povečanje prihodov iz Španije, Italije in Francije. Še izrazitejšo rast beleži Kristiansand, kjer so se prihodi povečali za kar 52 odstotkov v primerjavi z lanskim letom, je poročal Forbes.
Poročilo Evropske potovalne komisije (ETC) dodatno potrjuje trend: kar 28 odstotkov vprašanih evropskih potrošnikov aktivno išče destinacije z zmernim poletnim podnebjem, zlasti zaradi vse pogostejših vročinskih valov, ki so v zadnjih dveh letih najbolj prizadeli Španijo, Italijo in Grčijo. Leto 2024 je bilo hkrati najtoplejše leto v evropski zgodovini, z vsaj 335 smrtnimi žrtvami zaradi ekstremnih vremenskih razmer.
Spremenjeni trendi
Povečano povpraševanje po severnih destinacijah se odraža tudi v globalnih iskalnih trendih. Zanimanje za izraze, povezane s hladnejšimi poletnimi počitnicami, je zraslo za 300 odstotkov v primerjavi z letom prej, globalna mreža Virtuoso pa je zaznala 44-odstotno rast rezervacij za države, kot so Norveška, Islandija in Kanada, navaja Luxury Travel Magazine.
Priložnost za Slovenijo?
Slovenija v tem kontekstu ponuja vse bolj konkurenčno alternativo. Čeprav ne sodi med klasične “hladne” destinacije, se izkazuje kot privlačna izbira za turiste, ki iščejo svežino, aktivni oddih in naravno umirjenost. Bohinj, Kranjska Gora, Logarska dolina in Zgornja Soča postajajo destinacije, ki s svojo neokrnjenostjo in dostopnostjo privabljajo turiste, ki se želijo izogniti vročini in množici.
Pozitivne izkušnje obiskovalcev so ključnega pomena za dolgoročno prepoznavnost. Tako je ameriška popotnica v članku za Business Insider Slovenijo izpostavila kot svojo najljubšo evropsko destinacijo, prav zaradi kombinacije naravne lepote, tišine in prijaznosti domačinov.
Z vidika razvoja turizma pomeni trend “coolcation” pomembno priložnost za strateško pozicioniranje manjših in trajnostno naravnanih destinacij. A hkrati tudi opozorilo: nenaden porast obiska brez prilagojene infrastrukture lahko vodi v preobremenjenost lokalnih okolij – kot se to že dogaja v nekaterih skandinavskih regijah, kjer so posledice množičnega turizma privedle do uvedbe turističnih davkov in omejitev za dostop do najbolj ranljivih območij, opozarjajo pri Forbesu.