Kitajska začela sproščati izvoz redkih zemelj, avtodobavitelji nekoliko zadihali

Evropskim avtodobaviteljem je bilo za zdaj odobrenih dovolj izvoznih licenc za redke zemlje in magnete, da bi se izognili obsežnim motnjam proizvodnje, pravijo v združenju evropskih avtodobaviteljev.
Kitajska je po podpisu trgovinskega sporazuma z ZDA začela počasi sproščati izvoz redkih zemelj in magnetov, poroča Reuters. To proizvajalcem avtomobilov in avtomobilskih delov, ki jim zaradi pomanjkanja grozi zapiranje tovarn, prinaša nekaj olajšanja, čeprav se še vedno soočajo z veliko negotovostjo.
Kitajska je aprila omejila izvoz sedmih redkih zemelj in magnetov kot povračilni ukrep na ameriške carine. Njihov izvoz se je zmanjšal za približno 75 odstotkov. Kot so v začetku junija opozorili v Evropskem združenju avtomobilskih dobaviteljev (CLEPA), so kitajske izvozne omejitve že povzročile zaprtje več proizvodnih linij in tovarn avtomobilskih proizvajalcev in dobaviteljev po vsej Evropi.
Posledice čutijo tudi avtomobilski proizvajalci drugod po svetu, vključno z Azijo in Severno Ameriko. Ford je bil na primer v zadnjih treh tednih zaradi pomanjkanja redkih zemelj in magnetov prisiljen zapreti nekatere tovarne, je pretekli petek sporočil glavni izvršni direktor proizvajalca Jim Farley.
CLEPA: Zaustavitvi proizvodnje smo se za zdaj izognili
Evropskim dobaviteljem je bilo zdaj sicer odobrenih dovolj licenc, da bi se izognili obsežnim motnjam, s katerimi bi se morali soočiti ob izčrpanju zalog, vendar na stotine dovoljenj še vedno čaka na odobritev, je za Reuters povedal Nils Poel, vodja tržnih zadev pri združenju CLEPA.
Dejal je, da se je stopnja izdajanja licenc pospešila s 25 na 60 odstotkov. “Na splošno velja, da bomo verjetno julija še vedno lahko proizvajali in da bo vpliv obvladljiv,” je pojasnil. “Morda bo tu in tam prizadeta kakšna proizvodna linija, vendar smo se temu zaenkrat izognili.”
Tudi evropski uradnik, ki je v izjavi za Reuters želel ostati anonimen, je navedel, da Kitajska za evropska podjetja odobrava “goli minimum” licenc, toliko, da se izognejo zaustavitvi proizvodnje.
Volkswagen je Reutersu poročal, da je njegova dobava redkih zemelj stabilna, njegov tekmec Stellantis pa, da je odpravil zaskrbljenost glede proizvodnje.
Več težav za Američane
Več težav imajo po besedah Poela (za zdaj) ameriška podjetja, do katerih pošiljke s Kitajske prihajajo z večjimi zamudami. Prav tako niso prednostno obravnavane pošiljke, ki prečkajo tretje države, na primer Indijo.
Trgovinski sporazum, ki sta ga v četrtek podpisali ZDA in Kitajska, je med drugim vključeval pospešitev kitajskega izvoza redkih zemelj in magnetov. Ameriški finančni minister Scott Bessent je izrazil prepričanje, da bodo pošiljke redkih zemelj in magnetov zdaj “tekle”.
Enako pričakujejo tudi proizvajalci. Kot je za Reuters še navedel direktor enega od vodilnih ameriških avtodobaviteljev, ki je prav tako želel ostati anonimen, je bila avtomobilska industrija še pred dvema tednoma v “paniki”, zdaj pa je nevarnost nenadne zaustavitve manjša.