Pred iztekom regulacije marž v pričakovanju ofenzive Petrola

Naftni trgovci ob skorajšnjem poteku uredbe o regulaciji marž računajo na njihov dvig. Malo verjetno je, da bi vlada regulacijo v celoti odpravila.
Po neuradnih informacijah Forbes Slovenija se danes prvič sestaja svet za cene, ki ga je nedavno ustanovilo ministrstvo za gospodarstvo Matjaža Hana.
Na ministrstvu nam od petka niso potrdili informacije o sestanku in povedali, kaj bo na dnevnem redu. Neuradno pa naj bi mesec dni pred potekom uredbe, s katero vlada regulira marže naftnim trgovcem, začeli pogovore o tem, kako naprej.
Šest odstotkov končne cene
Naftni trgovci trenutno na črpalkah zunaj avtocest in hitrih cest od vsakega prodanega litra dizla ali bencina dobijo slabih deset centov. Marža za liter dizelskega goriva lahko znaša največ 0,0983 evra, za bencin pa 0,0994 evra na liter.
To je dobrih šest odstotkov končne cene obeh goriv, ki se z današnjim dnem znova dviguje; liter 95-oktanskega bencina po novem stane 1,434 evra, liter dizla pa 1,445 evra.
Vlada Roberta Goloba je v letu 2022 omejitev marž utemeljevala s cilji blaženja energetske draginje in krotenja inflacije. A tudi, ko so vladni predstavniki v javnosti že razglašali zmago nad krizo in nad inflacijo, so marže ostale regulirane. Zakaj, je junija lani v pogovoru za Forbes Slovenija nakazal finančni minister Klemen Boštjančič. Povedal je, da je slovenski trg naftnih derivatov “eden najbolj oligopolnih v Evropi”.
Kot smo pisali nedavno, pa so cene goriv pri nas kljub nižji nabavni ceni in nižjim trgovskim maržam višje kot na Hrvaškem, razlog pa tiči v višjih dajatvah. Te dosegajo že več kot polovico končne cene goriv. Država ima torej veliko več vpliva na ceno goriva kot sam trgovec.
Centi, ki nosijo milijone
Petrol in njegovi delničarji, pa tudi drugi trgovci, že nekaj časa pozivajo k zvišanju marž ali celo odpravi regulacije. Čeprav se mogoče zdi, da so zneski majhni, pa je vsak dodatni cent marže za trgovce zelo pomemben. Društvo Mali delničarji Slovenije je izračunalo, da Petrolu vsak dodatni cent marže v letu dni prinese dodatnih 10 milijonov evrov dobička. To bi pomenilo tudi lepše dividende. Te so se sicer tudi v času regulacije lepo povečevale, je pa Petrol po navedbah v letnih poročilih to dosegal z višjimi dobički na trgih zunaj Slovenije in v drugih segmentih, denimo trgovskem blagu.
Lani je Petrol na odločitev vlade poskušal vplivati tako, da je na svojih črpalkah razobesil grafikone z razrezom cene goriva. S tem je potrošnikom sporočal, kako majhen vpliv na ceno goriva ima trgovec v primerjavi z državo.

Letos se postopek sprejemanja uredbe spreminja, Petrolu pa je to omogočilo, da je “formaliziral” svojo vlogo v postopku odločanja. Kot smo že pisali, je gospodarski minister Matjaž Han v začetku leta imenoval svet za cene, ki bo ministrstvu in vladi podajal mnenja glede ukrepov kontrole cen goriv in drugih energentov, hrane in podobno.
Kar dva od desetih članov sveta pa sta povezana s Petrolom; Marko Ninčević je član uprave Petrola (tja je prišel iz Lisce Darija Južne, ki obvladuje okoli 13 odstotkov Petrola), Uroš Pogačnik pa direktor odvetniške pisarne Čeferin, ki med drugim že leta vodi skupščine Petrola.
Kot so nam pojasnili na ministrstvu, je Pogačnika predlagala Gospodarska zbornica Slovenije (GZS), Ninčević pa je bil skupni kandidat GZS in Trgovinske zbornice Slovenije (TZS). Na ministrstvu za gospodarstvo pravijo, da so vsi člani sveta strokovnjaki, minister Han pa je v primeru obeh omenjenih upošteval predloge reprezentativnih zbornic.
Nezavezujoče stališče
Na prvi seji v začetku aprila svet še ni obravnaval konkretnih predlogov regulacije, to naj bi se torej prvič zgodilo danes.
Ministrstvo je v dosedanji komunikaciji sporočalo, da bo svet za cene obravnaval vse predloge za ukrepe kontrole cen ter druga stališča in analize, ki jih minister predloži vladi. Minister sicer ni dolžen upoštevati stališč sveta, ki jih ta sprejema z večino glasov, so pa stališča vedno vključena v poročilo, ki ga minister posreduje vladi.
Na današnji seji je pričakovati, da bodo člani predstavili poročila in analize, denimo primerjavo naših marž z evropskimi. Ali bo svet že sprejel tudi kakšno stališče, ni znano. Malo verjetno je, da bi regulacijo v celoti odpravil, vprašanje pa je, ali lahko Petrol skozi novoblikovani svet za cene doseže prilagoditev uredbe v smer zvišanja marž.
Uredba o določanju marž za goriva je sicer v pristojnosti ministrstva za okolje, podnebje in energijo, od koder pa nam od petka niso odgovorili, ali jo že pripravljajo.