Coca-Cola po očitkih o zavajajočem oglaševanju spreminja označevanje plastenk

Zavajajoče trditve o reciklabilnosti izdelkov so potrošniške organizacije ugotovile še pri podjetjih Danone in Nestlé, pa tudi na plastenkah proizvajalcev Atlantic Grupe.
Potem ko so Evropska potrošniška organizacija BEUC in njene članice, med njimi tudi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS), novembra 2023 pri evropskih potrošniških organih vložile pritožbo zaradi zavajajočega okoljskega oglaševanja (tako imenovani greenwashing) Coca-Cole, se je družba zavezala spremeniti nekatere svoje prakse označevanja.
Kot so sporočili iz ZPS, se je Coca-Cola zavezala, da bo jasno navedla, da trditve o “100-odstotnem recikliranju” veljajo le za plastično telo steklenice in ne za druge komponente, kot so pokrovčki in nalepke. Poleg tega se je zavezala, da ne bo več uporabljala trditev, ki dajejo vtis popolnoma zaprtega kroga recikliranja. Gre za prvo zavezo podjetja po vložitvi pritožbe.
“Trditve, da je plastenka ‘100-odstotno reciklirana’ ali ‘100-odstotno reciklabilna’, so odkrito zavajajoče in bi jih morali prenehati uporabljati. Enako velja za uporabo ‘zelenih’ podob, ki ustvarjajo napačen vtis, da plastenke za pijače nimajo nobenega vpliva na okolje,” je ob tem poudaril Boštjan Okorn, strokovnjak za trajnost na Zvezi potrošnikov Slovenije.
“Podobne zaveze naj postanejo obvezne”
Na ZPS opozarjajo, da bodo potrošniške organizacije še naprej pozorne in bodo skrbno spremljale izvajanje napovedanih sprememb, da bi zagotovile, da potrošniki ne bodo zavedeni z lažnimi trditvami o reciklabilnosti plastike. K temu pozivajo tudi pristojne organe, od katerih v primeru neizpolnjevanja zavez pričakujejo tudi odločno ukrepanje.
Stopnja recikliranja plastenk PET v EU je trenutno ocenjena na le 55 odstotkov. Verjetnost, da bo reciklirana plastenka dejansko postala nova plastenka, je približno 30-odstotna, navaja ZPS.
“Podobne zaveze naj postanejo obvezne tudi za druga podjetja s podobnimi praksami, kot sta Danone in Nestlé, ki sta bila tudi omenjena v pritožbi BEUC. Prav tako bi morala z zavajajočo prakso prenehati podjetja na nacionalni ravni, pri nas so jo odkrili na plastenkah proizvajalcev Atlantic Grupa (Donat mg), Radenska in Jamnica Plus (Jana),” je ZPS v sporočilu za javnost pozvala odgovorne ustanove.
Kaj so zapisali v pritožbi
Novembra 2023 so BEUC in potrošniške organizacije iz 13 držav, med njimi tudi Zveza potrošnikov Slovenije, pri evropski mreži za sodelovanje na področju varstva potrošnikov (CPC) prijavile zavajajoče trditve o reciklabilnosti izdelkov, ki jih uporabljajo največji proizvajalci plastenk za vodo, kot so Coca-Cola, Danone in Nestlé Waters/Nestlé.
Organizacije so izpostavile tri sporne trditve, ki niso v skladu s pravili EU o nepoštenih poslovnih praksah. Za prvo trditev, “100-odstotno reciklabilno”, ugotavljajo, da je dvoumna in odvisna od od številnih dejavnikov, kot so razpoložljivost infrastrukture za zbiranje materiala, učinkovitost sortiranja in primernost reciklažnih postopkov.
Prav tako je po njihovem mnenju zavajajoča trditev “100-odstotno reciklirano”, saj po evropski zakonodaji pokrovčki plastenk ne smejo biti izdelani iz recikliranih materialov, etikete pa redko. Poleg tega se k telesu plastenke pogosto dodaja nova (nereciklirana) plastika.
Menijo še, da je uporaba “zelenih” podob, kot so simboli zaprtih zank, zeleni logotipi ali slike narave, sporni, saj ustvarjajo lažen vtis okoljske nevtralnosti, so vsebino pritožbe povzeli na ZPS.