Notino: pred dvajsetimi leti nora ideja, zdaj čez milijardo evrov prihodkov

Posel Marko Rabuza 1. novembra, 2024 10.41
featured image

Ko so vstopili na trg, parfumov prek spleta ni prodajal skoraj nihče. Danes je podjetje enega najbogatejših Čehov velikan, ki stavi na logistiko in informacijsko tehnologijo.

1. novembra, 2024 10.41

Če vam omenimo spletno stran parfums.cz in vas vprašamo, ali ste že nakupovali na njej, boste verjetno le odkimali. Najbrž pa bo drugačen odgovor, če vas povprašamo o nakupovanju na spletni strani Notino.

Podjetje, ki prodaja široko paleto kozmetičnih izdelkov, od parfumov do krem in drugih izdelkov, je svojo pot začelo pred 20 leti na Češkem. S spletno prodajo parfumov.

Kot je v intervjuju za revijo The CEO Magazine dejal glavni izvršni direktor Zbynek Kocian, je bila pred dvajsetimi leti ideja, da bi parfume kupovali prek spleta, marsikomu nora. Praktično nihče ni prodajal parfumov, sicer staro industrijo, ki je neločljivo povezana s čustvi in odvisna od čutov, prek spleta.

Nakup parfuma je močno povezan z možnostjo, da dišavo razpršite, jo preizkusite na koži, povonjate in občutite težo stekleničke v rokah.

“Toda veliko ljudi ne upošteva dejstva, da pri parfumih več kot 40 odstotkov ljudi kupuje tisto, kar poznajo,” opozarja Kocian. Ko enkrat najdemo značilen vonj, se ga navadno držimo dolgo časa.

Lanski prihodki zrasli za 28 odstotkov

Danes, dve desetletji pozneje, so največji evropski spletni trgovec s parfumi in kozmetiko, njihove številke pa so impresivne. Lani so razposlali 26 milijonov pošiljk, kar pomeni 20-odstotno letno rast, in imeli 1,3 milijarde prihodkov, je poročal češki Forbes. Ti so na letni ravni zrasli za 28 odstotkov, se je na LinkedInu pred mesecem pohvalil finančni direktor Jakub Šedý.

Polovico prodaje še vedno pomenijo parfumi, češki Forbes pa je Notino uvrstil med prvih deset na prestižnem seznamu TOP 500 Cross-Border Retail Europe. Lani so se uvrstili tudi na lestvico Digital Heroes.

K rasti v zadnjem letu so pomembno prispevali tehnološki razvoj, nov logistični center in edinstven pristop do strank, dodajajo pri češkem Forbesu.

Rast prodaje so zabeležile vse države, najbolj pa Estonija (108 odstotkov) in Švica (82 odstotkov). Največji tuji trg je Poljska, kjer so ustvarili 15 odstotkov vseh prihodkov. Letos je Notino odprl še en distribucijski center, v Głuchówu, in nov polavtomatski distribucijski center v Milanu.

Napredna logistika in informacijska tehnologija

Z novimi tehnologijami poskušajo doseči hitrejšo logistiko in bolj napredne informacijske rešitve.

"Do štirideset odstotkov vseh naročil obdelamo z avtomatsko pakirno linijo, s čimer prihranimo do devetdeset odstotkov plastičnih odpadkov," je septembra za Forbes dejal vodja njihove logistike Tomáš Hofer.

Skupno zaposlujejo 2.500 ljudi in delujejo v 28 državah. Na njihovem seznamu je od leta 2013 tudi Slovenija, lanskega maja so pri nas odprli tudi podjetje.

Po enem letu širitev v druge države

Notino je bil zasnovan na dopolnjevanju in širjenju ponudbe, hkrati pa je ponujal bolj ugodne cene izdelkov kot fizične trgovine.

Recept se morda zdi preprost, a takšna strategija hitro trči ob zid. Kocian pojasnjuje, da so z razširitvijo palete znamk parfumov še vedno pokrili le 40 odstotkov strankinih potreb, rast pa so dosegli z raziskavami, kaj si stranke še želijo. Tako so veliko pozornosti namenjali tudi darilnim nakupom, pospešeno pošiljali vzorce dišav, objavljali poučne vsebine o kozmetiki in ustvarjali videoposnetke z navodili za uporabo.

Samo leto dni po začetku prodaje se je Notino razširil na Slovaško. V prvih desetih letih delovanja je spletna trgovina razširila svoj doseg, tako da je zajela tudi Poljsko, Nemčijo, Avstrijo, Madžarsko, Romunijo, Ukrajino, Bolgarijo, Slovenijo, Španijo in Portugalsko.

V zadnjem letu so se širili še v Zahodno Evropo, pa tudi na Švedsko in do Grčije ter v Veliko Britanijo in na Irsko.

Notino
Lani so v Notinu razposlali več kot 26 milijonov pošiljk (Foto: PROFIMEDIA)

Prelomnica pred 14 leti

Prelomnica se je v podjetju zgodila leta 2010, ko so se odločili, da bodo namesto mreže različnih distributerjev v različnih državah odstranili meje in nabavo obravnavali kot nekakšno enotno Evropsko unijo.

"Takrat je bila tradicionalna maloprodaja omejena na različne trge distributerjev in ne na celotno Evropo,“ razlaga Kocian, ki je v Notinu od leta 2015.

Pristopili so k vsem velikim lepotnim blagovnim znamkam in jim ponudili eno centralizirano organizacijo. Predstavili so jim idejo, kako bi pokrili celotno Evropo, vendar z veliko manj zapletenosti,“ pojasnjuje.

Ta sprememba miselnosti je bila za zagonsko podjetje velik dosežek in je vključevala prilagajanje svetu starih blagovnih znamk in ni od njih zahtevala, da spremenijo svojo organizacijo.

V petih letih skok na 2,5 milijarde evrov?

Vseeno danes niso le spletni prodajalec. Na nekaterih trgih srednje in vzhodne Evrope, kjer imajo tudi po 50-odsotni tržni delež pri spletnem nakupovanju parfumov, so odprli tudi fizične trgovine. Tako so dobili možnost, da stranki tudi v živo predstavijo in predlagajo izdelke in poskušajo ustvarjati navezanost z njimi.

Kocian je v lanskem intervjuju še napovedal, da želijo v petih oziroma šestih letih doseči 2,5 milijarde evrov prihodkov.

"To je nekaj, kar si na podlagi zgodovine prizadevamo doseči že danes, vendar se zavedamo, da je to neverjetno visoka številka in je ne jemljemo kot nekaj samoumevnega," je dopolnil svojo napoved.

Ustanovitelj se le redko pojavi

In kdo se je leta 2004 odločil, da odpre stran parfums.cz? Ustanovil jo je Michal Zamec, 55. najbogatejši Čeh po Forbesovi lestvici. Njegovega imena skoraj ne boste našli v medijih in ne objavlja fotografij na družbenih omrežjih.

Češki Forbes je v obrazložitvi njegovega premoženja, ki ga ocenjujejo na 378 milijonov evrov, zapisal, da Notino obvladuje prek ciprskega podjetja Notino Limited, ki je del holdinga, registriranega v Liechtensteinu. Dodajajo, da 40-letni Zamec že dalj časa zatrjuje, da ni več lastnik podjetja, vseeno pa še vedno predseduje nadzornemu svetu in je v njem vsakodnevno aktiven. "Pri vrednotenju njegovega premoženja smo zato zelo konservativni," so še zapisali.

Ob svojem začetku je parfume ločeval le na dišeče in nedišeče, svoj prvi oglas pa je zakupil v reviji Elle.