Nov pristop h kupovanju zelenjave: kupci jo z ‘njive’ poberejo kar v trgovini

Posel Ajda Brndušić 6. oktobra, 2024 18.00
featured image

V nekaterih supermarketih na Švedskem in v Nemčiji lahko kupci opazujejo, kako raste zelenjava in kupijo sveže obran pridelek.

6. oktobra, 2024 18.00

Švedsko zagonsko podjetje SweGreen postavlja tako imenovane ‘vertikalne farme’, v katerih lahko sadje in zelenjavo pridelujejo kar znotraj supermarketov. Trenutno lahko gojijo do sto različnih vrst pridelkov, med katerimi so solata, koper, meta in peteršilj.

Za gojenje uporabljajo hidroponsko metodo, pri kateri rastline rastejo v čepih iz kamene volne v vodi brez zemlje. V eni enoti lahko pridelajo količino hrane, ki je enakovredna količini pridelka s treh hektarjev kmetijskih zemljišč, piše Euronews.

Kupci lahko opazujejo, kako raste zelenjava, nato pa jo sveže obrano vzamejo s police. Produkt švedskega podjetja uporabljajo nekateri supermarketi na Švedskem in v Nemčiji.

Za gojenje v trgovinah uporabljajo hidroponsko metodo, pri kateri rastline rastejo v čepih iz kamene volne v vodi brez zemlje (Foto: PROFIMEDIA)

Recikliranje vode

Kot poroča Euronews, rešitev švedskega podjetja naslavlja več izzivov v kmetijstvu, med drugim veliko porabo vode. Ker vso vodo za namakanje zelenjave reciklirajo, je pri SweGreen porabijo precej manj kot pri tradicionalnem kmetovanju. Na spletu navajajo, da je za pridelavo kilograma solate na prostem potrebnih približno 250 litrov vode, oni pa potrebujejo le dober liter.

Ker zelenjava raste v nadzorovanem in zaščitenem okolju, ni škodljivcev ali plevela.

Pomoč umetne inteligence

Tako imenovane gojitvene ploščadi skrbijo, da rastline dobijo natančno določeno količino hranil in da so v prostoru ustrezni pogoji, denimo temperatura, vlaga, prava količine ogljikovega dioksida in svetlobe za fotosintezo.

Dinamiko pridelave določajo s pomočjo orodij umetne inteligence.

“Orodje pridelovalcem oblikuje seznam opravil, ki zaposlenim v supermarketu zagotovi točno tiste izdelke, ki jih potrebujejo na tisti dan,” je za Euronews povedal glavni direktor za inovacije in vodja podjetja SweGreen X Sepehr Mousavi.

Švedska rešitev omogoča dostopnost zelenjave, ki jo je sicer v določeni sezoni težje dobiti (Foto: PROFIMEDIA)

Glede na velikost supermarketa in njegove potrebe lahko stranke izbirajo med 45-metrskim nasadom, kjer lahko zraste do 300 pridelkov na dan, in manjšim nasadom, ki je lahko velik do 12 metrov in na njem zraste največ 116 pridelkov na dan.

Namesto rož solata

Supermarketi niso edini, ki na lokalni ravni iščejo okolju prijazne rešitve – v igro se želijo vključiti tudi restavracije, hoteli, univerze in lastniki nepremičnin. Recimo sodobni muzej fotografije, umetnosti in kulture Fotografiska Stockholm je za okrasje v svoji restavraciji nasadil svežo solato. “Skupaj smo preučili, katere rastline bi lahko imeli za okras, za dopolnitev, za prehrano, za začetni okus in za koktajle,” je še povedal Mousavi.

Kako vam je všeč N1? Kaj bi izboljšali?

Dragi bralci in bralke, pomagajte nam izboljšati N1. Kaj pogrešate, kaj vam je všeč, česa ne marate? Pripravili smo kratko anketo o zadovoljstvu bralcev, reševanje traja približno pet minut, anketa pa je anonimna. Povezava do ankete: https://n1slovenija.1ka.si/raziskava-branosti