Letalski nizkocenovnik: Sploh ne letimo v Slovenijo, a bomo zaradi njih zamujali

Novice Marko Rabuza 4. oktobra, 2025 10.59
featured image

Največjega evropskega nizkocevnonika Ryanair skrbi stavka kontrolorjev na slovenski kontroli zračnega letenja in poziva predsednico Evropske komisije Ursulo von der Leyen k ukrepanju.

4. oktobra, 2025 10.59

Ryanair je v petek na spletni strani objavil poziv predsednici Evropske komisije Ursuli von der Leyen, da naj nujno reformira “pokvarjen evropski sistem kontrole zračenega prometa” in zaščiti potnike na preletih.

Povod za poziv von der Leyen je napovedana stavka slovenskih kontrolorjev letenja prihodnji ponedeljek in torek, ki bi lahko vplivala na več tisoč evropskih potnikov, čeprav jih bo večina le preletavala Slovenijo in njihov cilj sploh ni naša država, navajajo. “Utrpeli bodo nepotrebne zamude in odpovedi letov,” trdijo v Ryanairu.

Razlog za zamude je po trditvah Ryanaira slovenska zakonodaja o minimalnem obsegu storitev med stavko, ki ne zagotavlja zaščite preletov, kot to velja v Italiji, Španiji in Grčiji.

“Posledično bodo tisoči evropskih potnikov, ki ne letijo v/iz Slovenije, temveč le prečkajo slovenski zračni prostor na poti do svojega cilja, trpeli in zamujali zaradi stavke, ki z njimi nima ničesar,” so zapisali v irski družbi, ki jo vodi Michael OLeary.

Letalski prevoznik predsednici Evropske komisije svetuje, naj reformira evropski sistem zračnega prometa in uvede obvezno polno zasedbo nacionalnih služb nacionalnih kontrol zračnega prometa za prvi val jutranjih letov in zaščito za prelete med morebitnimi stavkami posameznih nacionalnih kontrolorjev letenja.

Stavka zaradi rekreacijskega dopusta

Srž spora na kontroli zračnega letenja je sprememba pri dolgoletni ugodnosti za kontrolorje. Gre za tako imenovani rekreacijski dopust, ki zajema 15 dni, od tega sedem dni v termah. Namen je dobro fizično in psihično počutje kontrolorjev ter zmanjševanje stresa.

Ker želi direktor podjetja Rok Marolt po oceni sindikata to ugodnost okrniti, je pred dvema tednoma napovedal stavko. Vodstvo in predstavniki sindikata so se večkrat sestali, vendar za zdaj napovedana stavka še vedno ostaja.

Nov zakon prenaša odločitev na vodstvo

Sprememba je povezana z novim zakonom o letalstvu, ki začne veljati 5. oktobra in ne vsebuje več določbe, da delavcem navigacijskih služb zračnega prometa, ki morajo imeti za svoje delo, v skladu z določbami letalskih standardov in priporočil ICAO, veljavno licenco ali pooblastilo, pripada za ohranitev telesne in duševne kondicije do 15 dni posebnega dopusta na leto (rekreacijski dopust)”, od tega sedem dni plačanega rekreacijskega dopusta.

Odločitev o do zdaj zakonsko predpisani ugodnosti bo torej v prihodnje v rokah delodajalca, torej vodstva kontrole letenja.

Kot je pred tednom za Forbes Slovenija dejal Marolt, bi moral sindikat za ohranitev ugodnosti predložiti medicinske raziskave učinkov, na kar pa niso pristali.

Kaj je zapisano v stavkovnem sporazumu?

Marolt je pretekli konec tedna dejal, da bi stavka vplivala predvsem na pretočnost slovenskega zračnega prostora, kar izpostavljajo tudi pri Ryanairu. Prvi mož slovenske kontrole zračnega letenja je še dodal, da obstaja stavkovni sporazum iz leta 2008, v katerem piše, da morajo kontrolorji kljub stavki zagotavljati storitve za 50 odstotkov kapacitet, ki jih je KZPS prijavila Eurocontrolu. Gre za število letal, ki lahko prečkajo naš zračni prostor.