Slovenci razvili tehnologijo, ki jo je kupil tudi Donald Trump
Kanadska skupina Perception Group, katere ustanovitelj in večinski lastnik je v Londonu živeči Slovenec Matjaž Vidmar, dobavlja tehnologijo socialnemu omrežju v lasti predsedniškega kandidata ZDA Donalda Trumpa.
Družba Trump Media & Technology Group (TMTG), katere 65-odstotni lastnik je predsedniški kandidat ZDA Donald Trump in ki upravlja februarja 2022 ustanovljeno družbeno omrežje Truth Social, od tega tedna uporabnikom ponuja ogled videa v živo (ang. streaming). Ta je na voljo prek vseh treh obstoječih aplikacij podjetja; spletne ter aplikacij v operacijskih sistemih iOS oziroma android.
Zasebno CDN-tehnologijo (content delivery network), ki platformi omogoča novo storitev – do nje uporabnik aplikacije dostopa z enim klikom na ikono televizije –, pa je za TMTG razvila skupina Perception Group. Ustanovitelj in največji lastnik skupine, ki ima sedež v kanadskem Torontu ter hčerinski podjetji v Veliki Britaniji in Sloveniji, je Slovenec Matjaž Matt Vidmar, ki od leta 1986 živi v Londonu.
Pri CDN-tehnologiji gre za celovito rešitev – od dizajna do instalacije strojne in programske opreme –, ki v prvi fazi omogoča video predvajanje v živo prek platforme Truth Social, je razvidno iz javnih objav TMTG. Deluje na zasebni strežniški infrastrukturi, dostop do katere ima – v nasprotju z najetimi oblačnimi storitvami – samo njen lastnik.
Devin Nunes, izvršni direktor podjetja TMTG, je ob podpisu pogodbe povedal, da je to “še en korak k našemu cilju, da ustvarimo varen pristan za vse, ki so željni svobode izražanja in družini prijazne televizijske vsebine”. Trumpova platforma se namreč predstavlja kot družbeno omrežje, ki ne bo pod nadzorom velikih tehnoloških podjetij (tako imenovanega Big Tech).
Pogodba določa, da bo imel Perception Group prihodnjih pet let določene omejitve pri poslovanju na ameriškem trgu (na področjih, ki bi lahko konkurirala podjetju TMTG). Trumpovemu podjetju pa pogodba daje tudi prednostno nakupno pravico za Perception Group, če bi bil ta na prodaj. Oboje naj bi bili standardni pogodbeni klavzuli v telekomunikacijski industriji.
Sedež v Kanadi, razvoj pri nas
Skupina Perception je po navedbah Vidmarja sestavljena iz holdinške družbe v Torontu v Kanadi, prodajne hčerinske družbe Perception TVCDN v Londonu in podjetja Fora iz Ljubljane, kjer imajo razvoj in operativo.
Krovno podjetje podatkov o poslovanju ne razkriva, saj gre za zasebno podjetje, domnevno pa naj bi to podjetje ustvarilo večino prodajnih prihodkov skupine. Posel s Trumpovim podjetjem je, kot izhaja iz uradnih objav podjetja TMTG, vreden vsaj 17,5 milijona dolarjev (16 milijonov evrov), ki jih bo Trumpovo podjetje plačalo v treh letih.
Za evropski podjetji pa so na voljo nekateri podatki o poslovanju. Londonski Perception TVCDN, ki ga vodita Vidmar in John Damian Mills, po navedbah na spletni strani pa je odgovoren za globalno prodajo in trženje, je imel po podatkih v britanskem poslovnem registru na zadnji dan lanskega leta dva zaposlena, za 378 tisoč britanskih funtov sredstev (po trenutnem menjalnem tečaju 440 tisoč evrov) in 560 tisoč funtov kratkoročnih finančnih obveznosti (okoli 658 tisoč evrov).
Ljubljansko podjetje Fora, ki ga vodita Vidmar in Gregor Fuis, pa je lani zabeležilo milijon evrov prihodkov in devet tisočakov dobička, zaposlovalo je 15 ljudi. Naloga podjetja je razvoj programske opreme in podpora kupcem.
Kdo je Matjaž Vidmar
Vidmar je, kot nam je povedal, v 80. letih študiral elektrotehniko in ekonomijo v Ljubljani. A je leta 1986, v drugem letniku, odšel na Otok z željo, da bi pridobil izkušnje v globalni medijski industriji, ter tam tudi ostal.
Konec 90. let se je na podjetniški poti srečal s tehnologijo spletne televizije. Leta 2005 je ustanovil podjetje Vision Group s pisarnami v Londonu, Dubaju in Ljubljani, ki se je ukvarjalo s spletno televizijo in oblačnimi storitvami. Leta 2012 je skupina prevzela podjetje Fora, ponudnika programskih rešitev za spletno televizijo.
Pred petimi leti se je Vidmar umaknil iz Vision Group, pred tem pa izločil podjetje Fora in ga prenesel v skupino Perception Group, ki je njegova četrta podjetniška zgodba. “Rdeča nit vseh je povezava z medijsko oziroma video industrijo ter tehnologijami predvajanja,” o svoji karierni poti pove Vidmar.
Leta 2019 je tudi nastala današnja struktura skupine s podjetji v Kanadi, Veliki Britaniji in Sloveniji, nam je povedal sogovornik. Namen je bil, kot pravi, podjetje pripraviti za uvrstitev na ameriško borzo Nasdaq. Po besedah Vidmarja podjetje že izpolnjuje pogoje, prvo javno ponudbo delnic (IPO) pa bi lahko izvedli v drugi polovici prihodnjega leta ali v začetku 2026.
Sam, kot pravi, ni toliko vpleten v dnevno poslovanje podjetja. Več se ukvarja s svetovanjem in strategijo razvoja tehnologij v sektorju tehnologije, medijev in telekomunikacij (TMT). Naročnikom svetuje o izvedljivosti projektov, finančni konstrukciji, tveganjih in povezuje ustanovitelje tehnoloških podjetij z vlagatelji.
Dve desetletji v nišnem poslu
Na vprašanje, kako je Perspective Group prišel na radar Trumpovega podjetja, Vidmar ni želel podrobneje odgovarjati. “Kupci naših storitev so številne mednarodne telekomunikacijske in medijske družbe, zaradi dogovorov o nerazkrivanju informacij pa ne moremo komentirati vsebine poslovnega odnosa,” nam je dejal.
Povedal pa je, da ima podjetje Perception Group agente na šestih kontinentih in da 19 let zagotavlja storitve za telekomunikacijska in medijska podjetja, tako da je danes relativno dobro poznano v nišnem panožnem okolju. Ena od strank podjetja v Sloveniji je sicer telekomunikacijski operater T-2.
Predstavniki TGTM so po njegovih besedah kontaktirali njihovega ameriškega prodajnega agenta, sledil je standardni odločevalski proces, ki je trajal okoli dve leti. “Izbira strojne in programske opreme je dolgotrajen proces, še posebej v panogi izgradnje globalne CDN-mreže, saj gre za strateško investicijo in zelo kompleksen sistem,” nam je pojasnil.
Trumpovo podjetje vsa leta v rdečem
Trumpovo podjetje je imelo lani štiri milijone dolarjev prihodkov in 58 milijonov dolarjev izgube. Leto prej je ob milijonu dolarjev prihodkov izguba znašala 50 milijonov dolarjev.
V prvem četrtletju letos se je izguba podjetja še močno poglobila. Podjetje je imelo 770 tisoč dolarjev prihodkov in 327,6 milijona dolarjev minusa.
Od konca marca je podjetje nekdanjega predsednika na borzi, njegova tržna kapitalizacija je 4,4 milijarde dolarjev (štiri milijarde evrov).
Zdaj želi vodstvo podjetja po navedbah ameriških medijev povečati bazo uporabnikov platforme. A v dokumentih, ki jih je skupina Trump Media & Technology Group predložila ameriški komisiji za vrednostne papirje in borzo (SEC), je med tveganji navedeno tudi to, da skupini morda ne bo uspelo izpolniti obljube o rasti števila uporabnikov in oglaševalcev.
Spomladi so v Trumpovi ekipi napovedali tudi, da bi lahko Trump večinski lastniški delež v TMTG kmalu prodal, a se to do zdaj po javno dostopnih podatkih ni zgodilo.