Skrivnostni naslednik “italijanskih Kennedyjev”, ki bo reševal družinsko zapuščino

Posel Marko Rabuza 26. decembra, 2024 10.55
featured image

Po številnih pretresih v avtomobilskem koncernu Stellantis je John Elkann znova pred težko nalogo – preprečiti, da bi družinsko podjetje ušlo izpod nadzora.

26. decembra, 2024 10.55

Za avtomobilskim koncernom Stellantis je zelo težavno leto. Družba, ki bdi nad avtomobilskimi znamkami Peugeot, Citroen, Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo in Opel, letos posluje veliko slabše kot lani. V tretjem četrtletju so se njihovi prihodki v primerjavi z enakim obdobjem lani zmanjšali za več kot četrtino na 33 milijard evrov.

Največji vpliv na slabše rezultate je imel velik upad prihodkov v Severni Ameriki. Slaba prodaja, predvsem električnih vozil, je že vodila v začasno ustavitev nekaterih tovarn v Italiji.

Zaradi slabih rezultatov in razhajanj v pogledih glede glede nadaljnjega razvoja četrtega največjega proizvajalca avtomobilov na svetu je nedavno moral oditi glavni izvršni direktor avtomobilskega koncerna Carlos Tavares. Njegovo vlogo je začasno prevzel izvršni odbor pod vodstvom predsednika Johna Elkanna.

Čeprav morda njegovega priimka ne prepoznamo takoj, je Elkann potomec ene najbolj znamenitih industrijskih dinastij – družine Agnelli. Častnik The Times jim je nadel vzdevek “italijanski Kennedyji”. Njegova mama je Margherita Agnelli, dedek pa sloviti Gianni Agnelli.

Elkann bo zdaj končno (znova) stopil iz ozadja in prevzel nadzor nad Stellantisom ter bo prvič v zgodovini vpet v dnevno poslovanje enega največjih avtomobilskih proizvajalcev na svetu. V ozadju družinskega imperija medtem že 20 let igra pomembno vlogo.

Razpršene naložbe

Preko družinskega investicijskega holdinga Exor, ki med drugim kotira tudi na borzi in kjer ima položaj glavnega generalnega direktorja, ima pomembno vlogo še v vplivni reviji The Economist in italijanskih časopisih La Stampa in la Repubblica, proizvajalcu avtobusov Iveco ter znanemu podjetju za elektroniko Philips, kjer ga zanima predvsem zdravstvena tehnologija.

Je tudi predsednik upravnega odbora Ferrarija, kjer je Exor s slabimi 25 odstotki največji posamični delničar. Exor je zrasel v globalni naložbeni imperij, trenutno vreden 40 milijard dolarjev.

Redko v javnosti

48-letnik se v medijih ne pojavlja pogosto. V reviji Fortune so ga opisali kot treznega in resnega poslovneža, ki ga vodi ena glavna želja: zagotoviti, da se družinsko premoženje prenese na naslednjo generacijo, tudi če to pomeni sprejemanje nenavadnih ukrepov. Kot oseba velja za zadržanega, sicer pa naj bi bil precej sposoben in vztrajen.

“Poslušajte in postavljajte vprašanja,” je rekel Elkann v podkastu, ko so ga vprašali za nasvet za mlade. Enak nasvet mu je dal Gianni Agnelli, ko je družinski patriarh v poznih devetdesetih letih pripeljal svojega mladega vnuka v družinsko podjetje, je dejal.

Pri 28 letih se je poročil z italijansko aristokratinjo Donno Lavinio Borromeo, potomko večstoletne linije milanskih bankirjev in kardinalov. S tremi otroki živita v Torinu, rojstnem mestu Fiata.

“Čeprav me delo vodi večinoma iz Italije, sva se z ženo odločila, da bova živela v Torinu: najini otroci so bili tukaj rojeni, krščeni in hodijo v šolo,” je maja povedal za katoliški časopis Avvenire. “Naše korenine so v Torinu, mestu, s katerim smo povezani in kjer še naprej krepimo svojo družbeno zavezanost.” Po oceni Forbesa je njegovo premoženje vredno 2,5 milijarde dolarjev.

Stellantis, delavci, logotip
Skupne pošiljke vozil Stellantisa so se na letni ravni zmanjšale za 20 odstotkov na 1,15 milijona vozil (Foto: PROFIMEDIA)

Pred 20 leti že reševal Fiat

Pred skoraj 20 leti je podedoval potapljajočo ladjo Fiat Group, ki jo je uspel rešiti. Na vrh podjetja je prišel po smrti njegovega dedka Giannija Agnellija, desetletje najbogatejšega Italijana, ki je Johna izbral za svojega naslednika.

Za razliko od njega ni tako sentimentalno navezan za Fiat in je za ohranitev znamke, ki je bila pred dvema desetletjema na robu preživetja, sprejel odločitve, ki jih njegov ded nikoli ne bi, je za Fortune poudarila avtorica avtobiografije o Elkannu Jennifer Clark.

Od New Yorka do Pariza

Rodil se je leta 1976 v New Yorku kot najstarejši od treh otrok iz zakona, ki je kmalu razpadel. Priimek je vzel po očetu, Alainu Elkannu, novinarju in pisatelju. Z mamo je imel po njeni ponovni poroki napet odnos. To, da je bil najstarejši sin ločenih staršev, ga je naučilo močnega občutka odgovornosti, je dejal Elkann v podkastu, ki ga je vodil vodja norveškega državnega premoženjskega sklada Nicolai Tangen.

Mati je katoličanka, oče jud, očim je ruski pravoslavec. John Elkann v mladosti ni bil veliko v Italiji, dokler ni začel študirati inženirstva v Torinu. Odraščal je v številnih državah, med drugim v Braziliji, ZDA, Veliki Britaniji, Franciji in Italiji ter govori več jezikov – portugalsko, angleško, francosko in italijansko.

Dedek Gianni Agnelli je cenil njegovo pripravljenost za prevzemanje odgovornosti ter prirojeno radovednost in zanimanje za družinsko podjetje.

V družinski posel vpet od 21. leta

V družinski posel je bil vpet že zelo mlad, saj je bil pri komaj 21 letih imenovan v upravni odbor družbe Fiat.

Ena od prvih kriz, ki so ga postavile na preizkušnjo, je prišla kmalu po dedkovi smrti leta 2003, v času, ko je bilo podjetje finančno na robu svojih moči. Takrat so Fiatu napovedovali ali stečaj ali bančni prevzem.

Obojemu se je uspel izogniti, uspešno pa je rešil tudi dogovor z General Motors, ki je še pred njegovim prihodom podpisal namero o prevzemu Fiata, vendar se je nato ob slabem stanju italijanskega avtomobilskega proizvajalca iz posla želel umakniti. John Elkann je dosegel izvensodno poravnavo, ki jim je prinesla 1,55 milijarde evrov. Tako je poskrbel je za nov dotok družinskega kapitala, ki je okrepil podjetje.

Družinske tragedije

Razlog, da se je John že tako mlad zavihtel na vrh družinskega podjetja, se skriva tudi v tragični preteklosti družine Agnelli.

Elkannov praded je umrl v grozljivi letalski nesreči, ko ga je z glavo vrglo v propeler letala. Njegov stric Eduardo je v še danes nejasnih okoliščinah skočil z mostu v Torinu in umrl, Elkannov bratranec Giovannini pa je pri 33 letih umrl zaradi redke oblike raka.

Elkann se v nasprotju s svojim svobodomiselnim bratom Lapom – ali celo dedkom Giannijem, ki je bil znan po romancah z Rito Hayworth in menda celo z Jackie Kennedy – veš čas drži v ozadju.

 Gianni Agnelli
John Elkann je na vrhu Fiata nasledil slavnega dedka Giannija Agnellija (Foto: PROFIMEDIA)

Za nasvet vpraša tudi Buffetta

Elkann zelo veliko pozornosti namenja družini– nekaj več kot 100 potomcev ustanovitelja Fiata ima v lasti delnice holdinga Giovanni Agnelli BC, ki ima v lasti 53 odstotkov Exorja. Kohezijo med enajstimi vejami družine pomaga graditi tudi z letno nogometno tekmo in večerjo, ki poteka v Juventusovem vadbenem centru.

Pri poslovnem razvoju se je veliko naučil od svojega prijatelja in mentorja Sergia Marchionneja, ki je leta 2004 kot izvršni direktor prevzel podjetje Fiat v težavah in je vodil združitev s Chryslerjem.

Marchionne je leta 2018 nepričakovano umrl, takrat pa je bil Elkann potisnjen v ospredje, saj je Fiat Chrysler iskal partnerja za združitev. Pogajanja z Renaultom so padla v vodo, leta 2021 pa je sklenil posel s PSA in nastala je skupina Stellantis (ime izvira iz latinščine in pomeni “sije z zvezdami”). Pod njim je štirinajst blagovnih znamk in 400.000 zaposlenih.

Kot so zapisali pri Wall Street Journalu, ga je Tavares z nedavnem odstopom pustil v neredu, naloga Elkanna pa je znova reševanje družinskega imperija.

Vseeno je položaj drugačen kot v preteklih krizah, saj mu je združitev s PSA omogočila diverzificirati družinske naložbe stran od zloglasne trde avtomobilske industrije – prevladujoče deleže imajo med drugim v nizozemskem podjetju za medicinske pripomočke Philips in francoskem izdelovalcu luksuznih čevljev Louboutin.

Ob Marchionneju je bil zelo pomemben mentor, s katerim se večkrat dobita in pogovarjata, tudi eden najbolj znanih vlagateljev Warren Buffett, pri čemer se Exor na neki način zgleduje po Berkshire Hathaway.

Spor z mamo

Ohranjanje harmonije v družini je imelo nekaj velikih izzivov. John in njegovi bratje in sestre so v sporu z mamo, ki je svoj delež v družinskem podjetju prodala leta 2004, ko je bilo to na robu propada. Kasneje je odločitev obžalovala in vložila tožbo, s katero želi razveljaviti pogodbo o dedovanju.

Elkann običajno prepusti drugim, da vodijo podjetja Agnelli, in prevzame volan le, ko je treba zapolniti vrzel ali pogasiti požar. Ko so se poleti nad Stellantis začele zgrinjate vse večje težave, Tavares pa je zagovarjal vse bolj neusmiljeno zniževanje stroškov, je Elkann stopil v ospredje in Tavaresu pokazal vrata.

Elkann je imenoval izvršni odbor, ki mu bo pomagal do izbire novega izvršnega direktorja v prvi polovici prihodnjega leta.

“Iskreno povedano, fantje, tisto, kar resnično moramo storiti, je prodaja avtomobilov,” je dejal ekipi Stellantisa v Michiganu. “V tem smo dobri.”