Panoga, v kateri Slovenija zavzema desetino evropskega trga

Medtem ko je slovenska avtomobilska industrija v krču, so proizvajalci avtodomov v zadnjih letih hitro povečevali izvoz in danes pomenijo desetino evropskega prodajnega trga.
V Sloveniji se v zadnjih letih povečuje izvoz avtodomov in počitniških prikolic. Ti po oceni vladnega urada za makroekonomske raziskave (Umar) predstavljajo “nišno priložnost” v avtomobilski panogi, ki se sooča s strukturnimi izzivi širše evropske industrije pri prehodu na električna vozila. Slovenski proizvajalci počitniških vozil danes zavzemajo že približno desetino prodajnega evropskega trga.
Izvoz avtodomov se je v zadnjih petih letih vrednostno skoraj podvojil in je leta 2024 znašal nekaj več kot milijardo evrov oziroma 36 odstotkov izvoza vseh cestnih osebnih vozil, v raziskavi o avtomobilski industriji ugotavljajo analitiki Umarja.
Manjši prispevek Revoza
Povečanju deleža počitniških vozil po besedah Umarja sicer botruje tudi zmanjšana proizvodnja in izvoz pri edinem proizvajalcu avtomobilov v Sloveniji – novomeškem Revozu, ki je v zadnjih letih svojo proizvodnjo in število zaposlenih več kot prepolovil. Od leta 2019 do lani se je prepolovil tudi delež dodane vrednosti, ki jo avtomobilski industriji prispeva proizvodnja motornih vozil, s 30 na okrog 15 odstotkov. Toda tovarna Renaultovih vozil si je letos tudi s pomočjo državne subvencije zagotovila proizvodnjo novega električnega twinga in napoveduje novo zaposlovanje.
Rast izvoza počitniških vozil slovenske izdelave je v kontrastu s siceršnjo krizo avtomobilske panoge, ki jo pri nas v veliki meri sestavljajo dobavitelji nemškim proizvajalcem vozil. Izdelovalci avtodelov ostajajo osrednji del slovenske avtomobilske industrije, ki so lani k panogi prispevali 45 odstotkov dodane vrednosti.
Toda od leta 2015 dalje se najhitreje povečuje delež proizvodnje karoserij za vozila, prikolic in polprikolic: ta je pred desetletjem prispevala 15 odstotkov k dodani vrednosti industrije, leta 2023 pa že 28 odstotkov.
Trobiš s prstom kaže na zeleni prehod
Direktor proizvajalca usnjenih preoblek Boxmark Leather Marjan Trobiš del razlage za krč slovenskih avtodobaviteljev na eni in vzpon avtodomarjev na drugi strani vidi v za zdaj še ne tako močnem vstopu v zeleni prehod.
“V segmentu avtodomov se elektrifikacija uveljavlja počasneje kot v sektorju osebnih vozil. Nekateri avtodomi imajo na strehi manjšo sončno elektrarno, pogon pa je v večini primerov še vedno na motorje z notranjim zgorevanjem. Evropejci so v tem segmentu avtomobilske panoge še vedno vodilni,” meni Trobiš.
Po njegovi oceni imajo evropski proizvajalci v drugih segmentih avtomobilske industrije težave prav zaradi elektrifikacije in močne konkurence iz Kitajske, ki ima boljše rešitve, v segmentu prostega časa pa se za zdaj “malo manj gleda na zeleni prehod”.
Poleg tega prodaja avtodomov raste. “Mnogi si ne morejo privoščiti dragih hotelov in si namesto tega izposodijo avtodom,” je prepričan prvi mož kidričevskega podjetja. Poudarja pa, da je segment avtodomov še vedno majhen del celotne proizvodnje avtomobilskega sektorja.
Klic po streznitvi
Gregor Adler, direktor največjega slovenskega proizvajalca počitniških vozil Adria Mobil, je pred meseci za portal Avtomobilnost dejal, da je panoga počitniških vozil zadnjih deset let stalno rasla. “Ko sem videl prodajne številke, nisem mogel verjeti. Rast je stalna, vsi lepo živijo v tej panogi.”
Letos pa Adler pričakuje več izzivov. “Letošnje leto je specifično. Gre za nekakšen klic po streznitvi. Prihodnje leto bo še zahtevnejše, predvsem zaradi ustvarjenih zalog. Vsi so mislili, da bo zaloga razprodana v šestih mesecih. A ni tako enostavno. Osebno ocenjujem, da bo večji obseg zaloge trajal vsaj do pomladi prihodnje leto. Po dveletnem obdobju pa lahko znova gledamo pozitivno naprej. Število upokojencev se veča, prav to pa so zvesti kupci avtodomov,” je dejal direktor.

Največji trg Nemčija
Po podatkih Evropskega združenja počitniških vozil (ECF) je v prvi polovici letošnjega leta število novih registracij prikolic in avtodomov na celini upadlo za 2,7 odstotka na letni ravni – registriranih je bilo okrog 125 tisoč vozil. A pri tem se je bolje obdržal trg številčnejših avtodomov, katerih prodaja v Evropi je upadla le za 0,2 odstotka, na 94.600 vozil. Prodaja prikolic je upadla za skoraj desetino, na dobrih 31 tisoč.
Iz podatkov ECF je razvidno, da avtodomi zavzemajo glavnino evropskega trga počitniških vozil in z leti povečujejo delež v primerjavi s prikolicami. Daleč največ registracij obeh – skoraj polovico evropskega trga – prispeva Nemčija, ki jo tudi slovenski proizvajalci navajajo kot največji trg.
Prodali manj, zaslužili več
Največji proizvajalec prikolic in avtodomov v Sloveniji je Adria Mobil, ki je lani na ravni skupine ustvaril prihodke v višini 766 milijonov evrov, kar je bila 16-odstotna letna rast. Čisti dobiček podjetja je znašal 102 milijona evrov, 67 odstotkov nad lanskim rezultatom.
Čeprav je podjetje največ vozil prodalo v poslovnem letu 2021 – okrog 18.500 -, so lani z višjimi cenami dosegli precej višje prihodke od takratnih 617 milijonov evrov, čeprav so prodali le dobrih 14 tisoč vozil.
Kot je razvidno iz njihove prodajne strukture, je bila še v letu 2019 prodaja prikolic (7.500) približno enaka prodaji avtodomov (7.700), nato pa so avtodomi postali večji prodajni segment. Lani je skupina prodala dobrih 4.700 prikolic in 9.600 avtodomov. Adria Mobil zaposluje okrog dva tisoč ljudi.
Na podjetje, ki prikolice izdeluje že od leta 1965 in je od leta 2017 del večje francoske skupine Trigano, smo naslovili vprašanja o poslovanju in izzivih na evropskem trgu, a nanje niso želeli odgovoriti.
Po letih intenzivne rasti umirjanje
Tudi za Carthagom, ki v Sloveniji deluje v okviru nemške skupine od leta 2006, je rekordno leto. Drugi največji proizvajalec avtodomov pri nas je poslovno leto 2024, končalo se je 31. julija, končal s 340 milijoni evrov čistih prihodkov od prodaje in 15,5 milijona dobička. Prihodki so jim v primerjavi z letom pred tem zrasli za polovico, dobiček za 55 odstotkov. Na zadnji dan lanskega julija so imeli 939 zaposlenih.
Podobno kot Adria Mobil tudi Carthago letos opaža ohlajanje trga. “Po več zaporednih letih intenzivne rasti v celotni skupini trenutno zaznavamo fazo konsolidacije z umirjenim razvojem,” je marca za Večer dejala direktorica Sandra Županec. Po njeni napovedi v prihodnjih 12 do 15 mesecih pričakujejo ponovno okrepljeno povpraševanje. Po poročanju Večera so letos zmanjšali število zaposlenih, saj so evropski kupci bolj zadržani in se zaloge vozil povečujejo. Za koliko se je število zaposlenih zmanjšalo, Županec ni razkrila, dejala je le, da so rahlo zmanjšali število zaposlenih v Nemčiji in Sloveniji.
Carthago je pred dvema letoma v Ormožu odprl povsem novo linijo za proizvodnjo predelanih kombijev. Naložba je bila težka 50 milijonov evrov, od tega je šest milijonov prispevala država. Tu predelujejo Fiatove kombije v počitniška vozila pod znamko Malibu Van.
V desetih letih s treh na 126 zaposlenih
Če največja slovenska avtodomarja, ki sta v lasti Francozov oziroma Nemcev, letos pri napovedih ostajata previdna, pa so veliko bolj smeli načrti slovenjgraške Robete. Na trg so vstopili pred 14 leti z željo lastnika Primoža Kotnika, da naredi najboljši avtodom na svetu. Usmerili so se v bolj luksuzni sektor avtodomov, njihova rast pa je bila od leta 2015 naprej, ko so vstopili na tuje trge, bliskovita – tako po prometu kot tudi številu zaposlenih. Leta 2015 so imeli le tri zaposlene, trenutno pa jih je v ekipi 126, prihodki pa so jim v desetletju zrasli s pol milijona na lanskih 43 milijonov evrov.
Trenutno se ukvarjajo z iskanjem možnosti, da proizvedejo dovolj veliko število avtodomov, glede na obstoječe povpraševanje, pravijo v podjetju in napovedujejo povečanje proizvodnje.
“Začeli smo z načrtovanjem nove tovarne v obrtni coni Slovenj Gradec, kjer smo že lastniki zemljišča. Po zaprtju finančne konstrukcije bomo v letu 2026 začeli investicijo, ki bo naše proizvodne zmogljivosti povečala za trikrat,” napovedujejo.
Lani so na prihodkovni ravni zrasli za petino, medtem pa je bil dobiček na drugi strani za polovico manjši – 1,2 milijona evrov. Razlog je bil v povečevanju proizvodnih zmogljivosti, ki so jih lani podvojili.
Uporabljajo Oplove, Citroënove in Fiatove šasije, od leta 2023 pa po zaslugi sodelovanja z nekdanjim zvezdnikom formule 1 Ralfom Schumacherjem predelujejo kombije v avtodome tudi na šasiji Mercedes Benza.
“Naša posebnost je tudi, da veliko stvari naredimo sami. Denimo tapetništvo, sedeže, strope in stene. Kupujemo le vozila in opremo,” še pravijo v podjetju, kjer letos načrtujejo proizvodnjo 800 vozil.
Proizvajalec iz Pivke prepolovil prihodke
Pri proizvajalcu počitniških vozil Tourne Mobil iz Pivke, ki je nastal leta 2016, so se že lani pokazali znaki ohlajanja. Podjetje je ustvarilo 14,8 milijona evrov prihodkov od prodaje, kar je bil skoraj polovičen upad na letni ravni. Leto prej je namreč Tourne Mobil prodal za dobrih 27 milijonov evrov počitniških vozil, prav tako manj od rekordnega 2022, ko je ustvaril 34 milijonov evrov.
Z lanskim upadom prihodkov se je precej znižal tudi čisti dobiček – s šestih milijonov evrov leta 2023 na lanskih 583 tisoč evrov.
Pri Tourne Mobil, ki ga vodi direktor in ustanovitelj David Svetličič, se niso odzvali na našo prošnjo za komentar.