Največje gradbišče v Ljubljani: nove rušitve stavb, širino podhoda bodo podvojili

Posel Marko Rabuza 1. aprila, 2025 15.49
featured image

Podhod pod železniško postajo je porušen, nov pa bo imel podvojeno širino. Občina ob tem načrtuje širjenje Masarykove ceste in rušenje stavb.

1. aprila, 2025 15.49

Območje glave železniške je že pol leta veliko gradbišče. Če morda pogled s Kolodvorske tega še ne razkriva, je povsem drugače na drugi strani železniških tirov.

Po celotni Vilharjevi je več delujočih gradbišč. Poslovna stavba Vilharia se končuje, na skrajni meji z Dunajsko cesto je Mendota že prišla do najnižje točke gradbene jame, kjer bodo stanovanja. Med obema projektoma pa država gradi novo železniško postajo.

Od podhoda, ki je povezoval mestno jedro z Bežigradom, so ostale le stopnice, medtem ko so spodnjo etažo in številne poslovne prostore v njej že povsem porušili. Nov podhod bo dvakrat širši od predhodnika in bo imel ločeno speljano tudi dvosmerno kolesarsko stezo. Strop bo na nekaterih delih prosojen, zaradi česar bo tudi pod zemljo bolj svetlo, kar povečuje občutek varnosti, je ob ogledu razlagal vodja gradbišča iz DRI Benjamin Bogovič.

Veliko se dogaja tudi na površini. Pripravili so že velike betonske temelje, na katere bodo obesili nadhod s postajno dvorano in prehodom med železnico in avtobusno postajo. Prav tako poteka gradnja novih tirov in nadstrešnic, ki so na gradbišče prispele delno že sestavljene, kar omogoča hitrejšo gradnjo, dodaja Bogovič.

Tehnične rešitve bodo takšne, da bodo v prihodnosti omogočale tudi poglobitev železnice, če bo sprejeta tovrstna odločitev, zagotavlja Bogovič.

Nova železniška prihodnje poletje

Nova postaja bo imela 13 tirov, od tega 11 s peroni. Trenutno jih je zaradi gradnje v uporabi le polovica. Šesti peron bo imel multimodalno funkcijo za lažje prestopanje na avtobuse, saj bo tik ob novi avtobusni postaji.

Železniška postaja naj bi v novi podobi zaživela nekje konec julija 2026, v letu 2027 naj bi bila nato odprta še nova avtobusna postaja.

“Na tem mestu bo stal nov moderen potniški center, ki bo velika pridobitev ne le za Ljubljano, ampak tudi za Slovenijo,” je povedala ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek.

Celoten projekt gradnje železniške postaje bo z vključenim DDV stal 243,9 milijona evrov, gradil bo konzorcij na čelu s SŽ-ŽGP, v katerem so še Kolektor Igin, CGP in GH Holding.

Direkcija RS za infrastrukturo je na razpisu sicer prejela dve ponudbi, ki sta presegali ocenjeno vrednost, zato so izvajalca na koncu iskali s pogajanjem.

Na stari postaji bodo odstranili prizidka

Na obstoječem poslopju železniške postaje bosta po pojasnilih projektanta, družbe Elea IC, odstranjena oba prizidka, izvedene pa bodo tudi druge prilagoditve na novo podobo potniškega centra. Notranjost objekta bo medtem do ureditve nadhoda ostala v sedanji obliki.

Arhitekt Marko Mušič je ta teden javno nasprotoval odstranitvi notranje ureditve, ki je bila zasnovana po načrtih njegovega ateljeja. Po besedah pristojnih se bo v nadaljevanju v sodelovanju z zavodom za varstvo kulturne dediščine pogledalo, katere rešitve bodo glede na prihodnjo vsebino stavbe ohranjene na samem mestu in katere ne.

Zaklonišče za 600 ljudi

V sklopu ureditev bo na območju ob javnih prostorih na površju nastalo tudi zaklonišče v dveh etažah. V vsaki naj bi bilo prostora za okoli 300 oseb.

Tik ob novi železniški postaji bo v prihodnjih letih zrasla tudi nova avtobusna postaja. Investitor Slovenske železnice je pred dnevi vložil vlogo za izdajo gradbenega dovoljenja, ki ga po besedah generalnega direktorja Slovenskih železnic Dušana Mesa pričakujejo do sredine maja. Po njegovih besedah bi lahko gradnjo začeli jeseni, končana bo v letu 2027.

Občina pokupila vse hiše

Prenova železniške postaje bo imela vpliv tudi na nadvoz pri Orto baru. Ljubljanska občina bo namreč razširila podvoz in začela obnavljati Masarykovo in Šmartinsko cesto. Kot je povedal ljubljanski župan Zoran Janković, je občina že kupila vse potrebne nepremičnine na levi strani Orto bara, maja ali junija jih bodo porušili.

Tivolski lok bližje, železniška obvoznica še zelo daleč

Bratušek je povedala, da v sodelovanju z občino pripravljajo tudi projekt t. i. tivolskega loka oz. neposredne navezave med gorenjsko in primorsko progo. Ministrica verjame, da bi lahko ta nekaj več kot enokilometrski lok uredili v nekaj letih. Obenem na ministrstvu pripravljajo tudi dolgoročne rešitve za železniško obvoznico okoli Ljubljane. A izvedba tega sega več kot desetletje v prihodnost.

Dolgoročno tovornega prometa tako po napovedih pristojnih ne bo več v središču prestolnice. Že zdaj pa ustavljanje tovornih vlakov v veliki meri selijo na železniško postajo Zalog.