Milijardni projekt drugi tir h koncu: kako je videti gradbišče (FOTO)

Posel Andreja Lončar 13. aprila, 2025 18.15
featured image

Kolektor naj bi po umiku turškega partnerja pospešil dela na drugem tiru, inženirje pa zaposluje predvsem plazenje v dolini Glinščice.

13. aprila, 2025 18.15

Projekt drugi tir je na 80 odstotkih izvedbe, je generalni direktor 2TDK Matej Oset dejal v petek, ko so si napredek na terenu ogledali predstavniki ministrstva za infrastrukturo, Slovenskih železnic, Kolektor Kolinga, ki izvaja dela, in državnega inženirja DRI, ki izvaja strokovni nadzor.

Na ministrstvu, ki je po zakonu zadolženo za nadzor projekta, in na 2TDK zagotavljajo, da bo do konca marca 2026 zagotovljena prevoznost proge, kar bo omogočilo začetek testiranja nove železniške povezave. Pa tudi, da bo projekt znotraj finančnega načrta iz investicijskega programa, ki končno ceno postavlja pri 1,1 milijarde evrov.

Prve redne vožnje naj bi opravili septembra prihodnje leto.

Infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek je povedala, da je zgrajenih 37 kilometrov predorov, 85 odstotkov jih ima tudi končno oblogo, zgrajeni so vsi viadukti, položenih pa je tudi okoli pet od 27 kilometrov tirov. Polaganje tirov sodi v tretji, zadnji sklop del.

predori, drugi tir
Trasa proge med Divačo in Koprom; glavna izziva sta plazenje v dolini Glinščice pri Divači ter zaostanek v predoru Beka/T2 (Foto: drugitir.si)

Plazenje in kraški pojavi

Velik del v okviru drugega od treh sklopov je po štirih letih končan, je v petek dejal direktor Kolektor CPG Kristjan Mugerli in dejal, da so v spodnjem delu trase (proti Kopru) dejansko pri koncu, “malo več izzivov” pa imajo na predoru Beka (T2) in v dolini Glinščice.

V predoru Beka dela, ki jih je do nedavnega izvajal Yapi Merkezi, zdaj pa jih je prevzel Kolektor CPG, ovirajo kraški pojavi, v dolini Glinščice je izziv stabilizacija plazine, je dejal.

V dolini Glinščice teren plazi po milimeter na mesec, zato bodo tu potrebna dodatna dela, je nato dejal glavni nadzorni inženir DRI Marko Movrin. Projektantska rešitev je po njegovih besedah večinoma usklajena, urejajo se še zadnje podrobnosti. To torej pomeni, da že vedo, kaj bo moral izvajalec narediti. Dela bodo potekala znotraj obstoječe pogodbe s Kolektorjem, koliko bodo stala, pa še ni znano.

Plaz v dolini Glinščice po trenutno znanih podatkih drsi za milimeter na mesec oziroma dober centimeter na leto.

Plazenje bodo reševali z gradnjo globokih vodnjakov, širokih osem metrov in globokih 40 metrov. “Gre skoraj za navpične predore,” je dejal Movrin. Priznal je, da gre za časovno precej zamudna dela, za en vodnjak bodo potrebovali od šest do osem mesecev. A iščejo rešitev, da bi s sočasnostjo prihranili čas ter dela končali znotraj predvidene časovnice projekta.

Mugerli iz Kolektor CPG ni želel ocenjevati, kako hitro lahko rešitev izvedejo. Opozoril pa je, da bi s “horuk” ukrepi lahko bistveno povečali plaz in s tem tudi škodo.

Movrin iz DRI je na vprašanje, ali se lahko poskusno obratovanje začne pred izgradnjo teh vodnjakov, dejal, da je plazenje, torej premikanje terena za centimeter letno, potrebno ustaviti.

Kolektor naj bi po mesecu zaostanka zaradi težav turških partnerjev, kraških pojavov, plazenja zdaj spet pospešil dela; po besedah direktorja Kolektor CPG Kristjana Mugerlija je na gradbišču tisoč delavcev, ki delajo sedem v dni v tednu po 24 na dan (Foto: Borut Živulović/BOBO)

Turški umik

V 2TDK so februarja zavračali navedbe, da “eden izmed partnerjev zapušča projekt drugi tir”. A nedavno je Yapi Merkezi potrdil, da zmanjšuje dela na projektu in jih (v glavnini) predaja Kolektorju. Slovenska stran kot razlog navaja težave Yapi Merkezija v domači državi oziroma na drugih projektih.

Kot smo pisali, so delavci turškega podjetja zadnje mesece z zamudo prejemali plače, od nedavnega pa imata njihovi slovenski podjetji blokirane bančne račune. Delavci so zapustili gradbišče in zdaj v naselju v Orehku pri Postojni čakajo na odločitev vodstva, kaj bo z njimi.

Oset iz 2TDK je dejal, da bodo Turki še naprej prisotni pri vseh treh sklopih del. Med drugim jim je pomembno to, da dobijo referenco za projekt v EU.

Mugerli pa je dejal, da na gradbišču ostaja nekaj turških inženirjev, s katerimi še vedno “zgledno” sodelujejo, operativno pa gradbišče vodi Kolektor. Ta je prevzel tudi del opreme v lasti Turkov ter se dogovoril z njihovimi podizvajalci, da nadaljujejo dela pod slovenskim podjetjem. Hkrati je Kolektor prerazporedil svoje delavce, kar naj bi spet pospešilo dela na projektu. Tako naj bi bilo trenutno na gradbišču drugega tira okoli tisoč ljudi, ki delajo 24 ur vse dni v tednu.

Na naše vprašanje, ali bo sprememba imela kakšne finančne posledice, je Mugerli dejal, da za naročnika ne, na podvprašanje, ali jih bo imela za Kolektor, pa ni odgovoril. Izvajalci so od 2TDK do zdaj že prejeli 515 milijonov od 650 milijonov evrov, predvidenih za ta dela, kot rečeno, naj bi bilo opravljenih štiri petine del.

Kolektorjev 350-milijonski zahtevek

Kolektor je nedavno na DRI in 2TDK naslovil kar 350-milijonski zahtevek za povračilo stroškov zaradi ustavitve del v letu 2021, ki je bila posledica zamud pri izvedbi del viadukta Glinščica. To bi pomenilo podražitev projekta za tretjino; investicijska vrednost je namreč 1,1 milijarde evrov.

DRI in 2TDK sta zahtevek označila za neutemeljen in ga zavrnila. “Zahtevek je bil v celoti zavrnjen,” je novinarjem zdaj povedal Marko Movrin iz DRI in dodal, da je zahtevek med drugim vključeval po njihovem neutemeljene stojnine (verjetno za gradbeno opremo, ki je stala zaradi zamude del).

Poznavalec projekta, ki ni želel biti imenovan, nam je nedavno pojasnil, da bi moral v tem primeru Kolektor dokazovati, da je imel na dan, ko je bil po pogodbi predviden začetek del, že pripravljeno mehanizacijo, da bi lahko začel z delom. Iz tega bi namreč izhajalo, da je utrpel škodo, ker so stroji stali. Tudi če mu to uspe, si po njegovi oceni gradbinec morda lahko obeta odstotek zahtevka.

Direktor Kolektor CPG Mugerli se na drugi strani ni strinjal z oceno, da je zahtevek neresen. “To je naš izračun, o katerem pa ima vsak svoje stališče. Prejeli smo zavrnitev zaračunane vrednosti. Dokler ne odgovorimo, zadeve ne bomo komentirali,” je dejal. Na naše vprašanje, ali odgovor lahko pomeni nov zahtevek, je odvrnil le: “Saj sem povedal. Pripravljamo odgovor.”

DRI ima sicer po navedbah Movrina trenutno odprtih za okoli pet do 10 milijonov evrov zahtevkov izvajalcev.

Še 11 mesecev za dokončanje del

Ob umiku Turkov in geoloških izzivih, ki jih prinaša omenjeno plazenje in kraški pojavi, se postavlja vprašanje, ali se lahko projekt zamakne. Mugerli iz Kolektor CPG, ki izvaja drugi sklop del, verjame, da bo začrtana časovnica spoštovana.

V železničarskem gradbenem podjetju SŽ-ŽGP, ki vodi tretji sklop del na projektu, zagotavljajo, da bo do 15. marca 2026 položenih vseh 27 kilometrov tirov (danes ga je štiri kilometre), je v petek dejal Dušan Mes.

“Zaenkrat izgleda, da nam lahko uspe, kaj se lahko zgodi, pa je težko reči, to je fizika,” pa je optimističen tudi direktor 2TDK Marko Brezigar.

Razpoke na hišah

Na okoli 60 hišah na Škofijah, Plavjah in Dekanih so se pojavile razpoke, ki naj bi bile posledica miniranja na drugem tiru.

Kot je poročala STA, sta Zavod za gradbeništvo Slovenije in družba GR Investicije izvajala meritve tako znotraj kot izven vplivnega območja gradnje. Mnenje družbe GR Investicije, ki so ga naročili v Kolektorju, pa po pisanju STA kaže, da so bile omenjene razpoke na objektih znotraj vplivnega območja gradnje vidne že ob začetku gradnje, med deli na drugem tiru pa se niso povečevale oziroma poglabljale.

Razpoke na hišah naj tako ne bi bile posledica gradnje drugega tira. Primorske novice so v petek poročale, da naj bi bilo poročilo izdelano že februarja lani, v družbi 2TDK in Kolektorju pa naj bi ga več kot leto dni zadrževali zase.

Mugerli je v petek zatrdil, da so bili nekateri krajani o monitoringu že obveščeni, tudi cenilec je bil na terenu. Na vprašanje, kako je mogoče, da nobena razpoka ni povezana z miniranjem, je dejal, da so tako ocenile strokovne službe, ki imajo akreditirane laboratorije, reference.

Oset je dejal, da je 2TDK naročil nadaljnje raziskave in cenitve, da se razčisti, ali so razpoke posledica miniranja.