Legendarni slovenski košarkar začel s picerijo, “po neumnosti” gradi še tovarno
Matjaž Smodiš je po košarkarski karieri začel vlagati v nepremičnine. Zdaj ima dve piceriji in postavlja še linijo zamrznjene hrane.
Športna izkaznica nekdanjega košarkarja Matjaža Smodiša je zelo bogata – trikratni prvak Evrolige, državni naslov v Italiji in Rusiji ter dva slovenska naslova z zgodovinsko zmago v boju za domačo lovoriko leta 2000 proti takratni Olimpiji pod vodstvom Zmaga Sagadina. Ob tem je v svoji bogati športni karieri osvojil še več individualnih nagrad in srebrno medaljo na mladinskem evropskem prvenstvu v dresu Slovenije.
Od košarke se ni povsem poslovil, saj je predsednik domačega kluba Troti, ki igrajo v tretji ligi, ob tem pa njegovo drugo kariero najbolj zaznamuje gostinstvo. “Kar klišejsko za športnika, da sem se znašel tu,” začne pogovor. Ob tem naniza, kaj vse je še počel, ko je končal z aktivnim igranjem košarke – svetovalec v domačem klubu Krki, reprezentanca, šola košarke na Dolenjskem. “Na nek način sem naredil življenjski faks iz košarke”.
Prva želja ni bila gostinstvo, ampak nepremičnine
V Novem mestu ima zdaj Smodiš dve piceriji Kralj Matjaž, lastno proizvodnjo sestavin za to italijansko jed in 20 zaposlenih, skupno pa jih je s študenti in samostojnimi podjetniki okoli 30. A prvotni načrt ni bilo gostinstvo, pač pa nepremičnine.
“Že med kariero sem razmišljal, kam bom vlagal in se hitro odločil za nepremičnine, saj sem zelo povezan s tem področjem. Končal sem srednjo gradbeno, dedek pa je bil zidar, tako da sem bil že od otroštva povezan z gradnjo,” razlaga 44-letnik.
Dolgo časa si je ogledoval prostore v središču domačega Novega mesta in jih leta 2016 kupil na dražbi od takratne Družbe za upravljanje terjatev bank (DUTB).
“Prvotna ideja je bila, da prostore malo obnovim in jih oddam v najem. Eno leto je tako teklo, nato pa se je začela prenova glavnega trga in je bila cela ulica veliko gradbišče. Najemnik ni imel več interesa, da bi podaljšal pogodbo in naenkrat sem bil postavljen pred izziv,” se spominja začetkov.
Klic, ki je spremenil vse
Takrat, pred nekaj več kot šestimi leti, ga je poklical Matevž Slokar in ga prepričal, da sta skupaj zakorakala v gostinsko zgodbo. Ustanovila sta družbo Smat, prek katere vodita gostinske posle.
“Matevž je ‘glavca’ in motor vsega. On je v najino poslovno zgodbo prinesel znanje iz podjetništva in gostinstva, jaz pa finančni del in razna poznanstva,” o vlogah pravi Smodiš. Novosti in izvedba projektov so domena Slokarja, sam pa skrbi nad logistiko – prevozi in skladišče.
Naprej pivnica in kavarna, nato picerija
Leta 2018 so začeli s pivnico v kletnih prostorih na Glavnem trgu v starem jedru Novega mesta, v zgornjih nadstropjih pa so odprli kavarno. Leto pozneje je sledila picerija na Ulici talcev, ki so jo hitro preselili v zgornje prostore na Glavnem trgu.
“Takoj je bila dobro obiskana in ni imelo smisla, da imamo dve lokaciji, zato smo jih združili in se odločili, da bo naš krovni produkt pica. Povsem strateška odločitev, dodali pa smo še nekaj drugih jedi, da se razbremeni peč,” razlaga in doda, da so na tej lokaciji pred več kot dvajsetimi leti spekli tudi prvo pico v Novem mestu.
Med koronavirusom so odprli še drugo picerijo v nakupovalnem središču Supernova Qlandia, leta 2022 pa so sami začeli izdelovati sestavine za pico in nekaj časa imeli tudi svojo pekarno Križ Kraž.
“Bila je super stvar, vendar tržno ni bila tako zanimiva, ni bilo takšne množice kupcev, zato smo se odločili, da ne gremo resneje v to smer,” o spremenjeni vlogi pekarne, kjer proizvajajo samo izdelke za svoje lokacije, pravi Smodiš. Nekaj časa so različne mešanice za testo prodajali tudi v trgovinah, vendar so se konec lanskega leta odločili, da bo proizvodnja namenjena le za potrebe njihovih lokalov.
Vmes so poskusili tudi s širitvijo v Kostanjevico in Kranjsko goro, vendar so obe lokaciji hitro zaprli, saj nista prinesli želenega rezultata.
Kako poslujejo
Prihodki družbe Smat od ustanovitve rastejo, z izjemo manjšega padca lani, ki je posledica zaprtja poslovne enote (pekarne) in optimizacije procesov. Leta 2019 so imeli 510.000 evrov čistih prihodkov od prodaje, leta 2022 že 1,8 milijona evrov, lani pa 1,7 milijona evrov. “Prve dve leti smo delali izgubo, od leta 2021 pa imamo manjši dobiček,” je črto pod poslovanjem potegnil 205 centimetrov visoki Smodiš.
Lanski dobiček je znašal 15.000 evrov, za letos napoveduje 10-15-odstotno rast prihodkov od prodaje, čeprav so zaradi težav s pomanjkanjem delovne sile imeli kuhinjo na Glavnem trgu dobra dva meseca zaprto. Prav tako čez zimo, letošnja bo tretja zapored, zaprejo pivnico, “saj se pivo ne prodaja tako dobro, kot smo morda mislili”.
“Na začetku smo veliko investirali, ko smo odpirali nove lokale in poskušali različne stvari. Imeli smo ideje, kako se bomo širili na vse možne lokacije, vendar smo videli, da je vse, kar je zunaj Novega mesta, zelo težko logistično nadzorovati. Naložbe smo financirali z lastnimi sredstvi in zadolževanjem – kratkoročnimi in dolgoročnimi krediti,” razlaga.
Iz čiste “neumnosti” do novega velikega projekta
Ob odprtju je bil v lokalu vsak dan, zdaj prihaja dvakrat ali trikrat na teden. Veliko časa namreč posveča novi naložbi, kamor usmerja največ energije – gradnji lastne proizvodnje zamrznjenih pic: “Postavitev proizvodnje zmrznjenih pic je zdaj glavna stvar”.
“Vse skupaj se je začelo že pred leti, ko je Matevž vztrajal, da pridobimo ekološki certifikat za testo za pico. Meni se je takrat to zdelo nepomembno, ampak je bil odločen. Potem smo malo po nesreči izvedeli za evropski projekt. Po sestanku na ministrstvu za kmetijstvo, kjer smo se prijavili na manjši projekt, smo izvedeli za večji razpis za končni produkt iz moke. Dejali so nam, da smo idealni, saj imamo certifikat in smo se prijavili. Tako se je začela zgodba z lastno proizvodnjo zamrznjene pice. Iz čiste neumnosti,” predstavlja idejo.
Ob prijavi ni šlo povsem brez težav, saj so bili najprej na razpisu delno zavrnjeni, ker so jih označili za podjetje v težavah. “Podali smo svoje ugovore in šli na pogovore na ministrstvo, kjer smo potem skupaj dopolnili vlogo, ki so jo sprejeli,” pojasnjuje.
Letno bodo lahko proizvedli 2,4 milijona pic
Tovarna bo merila 1.600 kvadratnih metrov skupaj s pisarnami, notri pa bo linija za proizvodnjo zmrznjene pice, kjer bodo letno lahko proizvedli 2,4 milijona pic.
“Mi bomo na liniji, kjer bo pica šla čez tunelsko peč, spekli identično pico, kot jo spečemo v naši piceriji. Mogoče celo še boljšo, saj bo vedno enaka in ne bo odvisna od posameznega picopeka,” predstavlja idejo.
Izdelek bo pečen na 70 odstotkov. Začeli bodo s tremi različicami, ideja pa je, da jih prodajo v trgovine, hotele, gostilne.
“Če bo lepo teklo, je to vsekakor večmilijonski posel, ampak do takrat bo seveda preteklo dve, tri leta. Naš cilj je prodati linijo, torej 2,4 milijona pic letno. Načrt je, da bi objekt dokončali do decembra,” pripoveduje Smodiš in načrtuje, da bi proizvodnja začela delovati marca.
Celoten projekt z nakupom zemljišča je vreden štiri milijone evrov. Zanj so pridobili 1,7 milijona evrov nepovratnih sredstev, preostalo pa so lastna sredstva in kredit. Dodatno bodo zaposlili okoli deset ljudi.
Smodiš ob razkrivanju načrtov dodaja, da sam ni mogel verjeti, kako velik trg so zmrznjeni izdelki. “Delali smo analizo trga in v Nemčiji so leta 2023 prodali 1,3 milijarde zmrznjenih pic. Očitno je to način življenja v velikih mestih. Redki imajo čas, da skuhajo kosilo iz nule. Trg očitno obstaja”.
Še enkrat po isti poslovni poti?
Čez slab teden bo minilo šest let, odkar je zakorakal v gostinsko zgodbo. Njegov pogled nazaj, če potegne črto? “Če bi takrat vedel, kar vem zdaj, bi me zelo težko prepričali, da bi šel v gostinstvo. Predvsem zaradi izkušnje s korono in težav s kadrom, ki so se takrat začele in se vlečejo,” odgovarja. Se bo ob novem velikem projektu, ki je bolj prodajen, umaknil iz gostinstva?
“Gostinski del bomo držali na ravni, kot je. Ideje so bile, kako bi še dvignili raven postrežbe, ponudbe in tako naprej, ampak vidiš, da je to zelo težko. Ne želimo se več širiti in odpirati novih lokalov, saj več smisla vidimo v vlaganju v proizvodnjo,” meni Smodiš. Ali bo tudi blagovna znamka zmrznjenih pic nosila njegovo ime, še ni določeno. “V piko še nismo vsega definirali. Še razmišljamo,” zaključuje.
Kako vam je všeč N1? Kaj bi izboljšali?
Dragi bralci in bralke, pomagajte nam izboljšati N1. Kaj pogrešate, kaj vam je všeč, česa ne marate? Pripravili smo kratko anketo o zadovoljstvu bralcev, reševanje traja približno pet minut, anketa pa je anonimna. Povezava do ankete: https://n1slovenija.1ka.si/raziskava-branosti