Kaj se dogaja z razpokami na Pelješkem mostu

Posel Forbes 13. decembra, 2024 16.03
featured image

Vzrok za nastanek razpok na pelješkem mostu še ni znan, zato tudi najboljši način sanacije še ni opredeljen, pravijo v podjetju Hrvatske ceste.

13. decembra, 2024 16.03

Konec oktobra je v javnost prišla novica, da so na Pelješkem mostu, starem komaj dve leti in pol, odkrili razpoke. Forbes Hrvaška je vlagatelja in upravitelja mostu Hrvatske ceste prosil za odgovore o tem, kaj se dogaja z razpokami, med drugim, ali se te povečujejo, kdo bo odgovoren za njihovo sanacijo, če je ta mogoča, in ali so v analizo problema vključeni zunanji strokovnjaki.

Izvajalec za gradnjo mostu, ki velja za arhitekturni in gradbeni dosežek, je bilo kitajsko podjetje CRBC, ki je prisotno tudi pri drugih infrastrukturnih projektih tako na Hrvaškem kot v celotni regiji. Most na Pelješac so za promet uradno odprli 27. julija 2022.

Odziv Hrvatskih cest, ki ga je pridobil hrvaški Forbes, daje vtis, da so za razpoke izvedeli že pred časom.

“Napako na zaščitnem sloju betona zelo visoke trdnosti smo ugotovili s strokovnim nadzorom po vgradnji in od takrat spremljamo razvoj stanja. Na betonu standardne trdnosti na stebrih takih pojavov nismo opazili,” so povedali v podjetju in dodali, da so razpoke analizirali z naknadnimi specialističnimi preiskavami na enem stebru (s kombinacijo nedestruktivnih metod in vzorčenja).

“Odpornost in stabilnost mostu nista vprašljivi”

Natančnih podatkov o velikosti razpok Forbesu Hrvaška ni uspelo pridobiti, so pa na Hrvatskih cestah zagotovili, da mehanska odpornost in stabilnost konstrukcije nista vprašljivi. “Vsi testi so zadovoljili projektno zahtevane lastnosti betona zelo visoke trdnosti, ki so bistvenega pomena za nosilnost,” so navedli v odgovoru, zaradi razpok pa je ogrožena zaščitna funkcija, ki zagotavlja predvideno življenjsko dobo mostu.

Problem se zaenkrat očitno ne zmanjšuje, saj natančen vzrok za nastanek razpok še ni ugotovljen in posledično tudi še ni določen najboljši način sanacije. “Treba je ugotoviti razlog in poiskati način sanacije, da se ob pogoju ustreznega vzdrževanja zagotovi predvidena življenjska doba mostu,” so dodali v Hrvatskih cestah.

Desetletna garancija

Kitajski izvajalec CRBC se je za kakovost gradbenih del zavezal z desetletno garancijsko dobo, kar je več od dvoletnih garancij pri običajnih gradbenih pogodbah. Na vprašanje o tem, kdo bo kril morebitne stroške sanacije v primeru, da bi razpoke povzročile škodo, so v hrvaškem podjetju za Forbes dejali, da CRBC do izteka garancijske dobe ni oproščen nekaterih pogodbenih obveznosti, vključno z odpravo ugotovljenih napak.

Na mostu redna vzdrževalna dela in pregledi

Naročili so tudi posebno analizo oziroma strokovni pregled razpok pri zunanjih strokovnjakih, za katerega je bil izbran Inštitut za materiale fakultete za gradbeništvo univerze v Zagrebu. V podjetju pri tem poudarjajo, da gre za posebej naročena dela in ne sodijo med redne preglede mostov, ki so predmet javnega naročila.

Postopek javnega naročila za izbiro izvajalca stalnih pregledov mostu medtem še poteka zaradi pritožbe zoper odločitev o izvajalcu, piše hrvaški Forbes.

To sicer ne pomeni, da v tem času most ostaja brez resnega nadzora. “Nadzor nad mostom se izvaja z rednimi vzdrževalnimi deli državne cestno-redarske službe ter z rednimi četrtletnimi pregledi mostu pod nadzorom [našega] inženirskega osebja,” so še pojasnili v Hrvatskih cestah.

Avtorica članka je Đurđica Klancir, Forbes Hrvaška.