Direktorica slovenskega Uberja: Slovenski trg smo dobro raziskali

Posel Jan Artiček 20. maja, 2025 16.50
featured image

Ob prihodu Uberja v Slovenijo smo z direktorico za hrvaški in slovenski trg Moreno Šimatić govorili o taksimetrih, povpraševanju v Sloveniji in tem, kako bo Uber obračunaval prevoze. A pri slednjem vprašanju jasnega odgovora ni bilo.

20. maja, 2025 16.50

Ameriška prevozna platforma Uber je uradno vstopila na slovenski trg, kjer bo posle vodila direktorica hrvaške izpostave Morena Šimatić. Direktorica, ki je po izobrazbi računalniška inženirka, poudarja skladnost podjetja z lokalnimi zakoni, nismo pa dobili potrditve, da bi Uber v Sloveniji že odprl podružnico.

“Imamo pisarno v Ljubljani, ekipo v Ljubljani. Naše delovanje bo v celoti lokalno, sklepali bomo partnerstva z lokalnimi podjetji. Popolnoma upoštevamo slovensko zakonodajo, vključno z davčno zakonodajo,” je za Forbes Slovenija dejala Šimatić, ki za podjetje na Hrvaškem dela od julija 2021.

V bazi Ajpes za zdaj sicer še ni najti podjetja z imenom Uber. “Delujemo v skladu z zakonodajo, zato za nas ni sive cone. Ne izogibamo se odgovoru na vprašanje, le povemo, da želimo od prve minute današnjega dogodka v celoti delovati v skladu z zakonom,” je dodala tiskovna predstavnica Uberja.

V Sloveniji, kjer je pri taksi prevozih zakonsko obvezna uporaba taksimetra, bo Uber ponujal svojo storitev Uber Taxi, ki bo prek aplikacije povezovala licencirane taksiste s strankami. Sprva bo storitev na voljo na širšem območju Ljubljane, Šimatić pa je na dogodku ob lansiranju Uberja dejala, da “smo pripravljeni razširiti svojo dejavnost drugam” po Sloveniji, kar bi na neki točki lahko vključevalo tudi druge Uberjeve storitve, kot je storitev za dostavo Uber Eats.

Direktorica Uberja za Hrvaško in Slovenijo Morena Šimatić
Uber bo deloval lokalno, pravi direktorica za Hrvaško in Slovenijo Morena Šimatić (Foto: Anja Hren/MILLENIUM)

Veliko povpraševanje v Sloveniji

Uber, ki deluje v več kot 70 državah in več kot 15.000 mestih, je pred leti že skušal vstopiti na slovenski trg, takrat ob protestih taksistov neuspešno. Zdaj poskušajo znova, saj v Sloveniji podjetje vidi veliko povpraševanja po njihovih storitvah. “Od našega zadnjega poskusa lansiranja v Sloveniji smo interno pregledali Slovenijo glede na številne kazalnike: ali obstaja povpraševanje, kako veliko je to povpraševanje, ali je smiselno, da lansiramo aplikacijo,” je dejala direktorica.

“Lahko vam povem, da je povpraševanje ogromno, vidimo lahko, koliko potnikov poskuša odpreti aplikacijo in naročiti potovanje v Sloveniji. Druga stvar v naši oceni je bil tudi pravni okvir. Uber deluje na številnih trgih, ki imajo podobne, čeprav ne enake predpise, zato smo interno razvili orodja in izdelke, ki delujejo v skladu z obstoječimi predpisi. Tako se lahko preprosto priključimo in začnemo sodelovati (plug and play, angl.). In to je izdelek Uber Taxi, ki ga lansiramo v Sloveniji.”

Aplikacijo Uber naj bi v Sloveniji odprlo že več kot 150 tisoč ljudi, po podatkih podjetja.

Uber Slovenija
V rezidenci ameriškega veleposlanika so predstavili prihod Uberja na slovenski trg. Na sliki (z leve): vodja poslovanja za srednjo in vzhodno Evropo pri Uber Ana Maria Borlovan, Morena Šimatić, podžupan Ljubljane Boštjan Koritnik in odpravnica poslov ameriškega veleposlanika Melania Arreaga. (Foto: Forbes Slovenija)

Izkušnje s taksimetrom

Slovenija ni edina država, kjer je moral Uber svojo aplikacijo uskladiti s taksimetrom. Med trgi, kjer je podjetje prisotno, sta takšni državi na primer sosednji Madžarska in Italija. “To so trgi, kjer smo našli način, kako do neke mere delati s taksimetri,” pravi Šimatić. Kot je dodala tiskovna predstavnica Uberja, obstajajo tudi trgi z mešanim modelom, kot je Poljska. Tam ima Uber aplikacijo, ki povezuje voznike s potniki, pa tudi izdelek s taksimetri.

Direktorica Uberja je pripravljena tudi na pogovore z vsemi deležniki o morebitni spremembi zakonske ureditve cestnih prevozov, če bo za to volja. “Tukaj smo, da upoštevamo zakone in delamo, kar določa veljavna zakonodaja. Seveda smo tukaj tudi zato, da sodelujemo v pogovoru, če se vlada in vsi drugi deležniki želijo o tem pogovoriti in pomagati z vpogledi z različnih trgov.”

Katera bo prava cena?

Kot pišejo nekateri mediji, naj bi Uber kril morebitno razliko med ceno v aplikaciji in ceno na taksimetru, s čimer naj bi ponujal nižje cene na trgu. Vendar pa Šimatić tega ni potrdila. “Cena v aplikaciji, kjer bo naveden okviren cenovni razpon, je namreč ocena, ki temelji na povprečju trga in zakonsko določeni najvišji ceni, ki je zgornja meja razpona,” je dejala. Hkrati je dodala, da je cena na taksimetru relevantna. Bolj jasna ni bila. Tako še vedno ni čisto jasno, ali bo na koncu obveljala cena na taksimetru ali v aplikaciji, če bosta ceni različni.

Direktorica Uberja za Hrvaško in Slovenijo Morena Šimatić
Direktorica Uberja za Hrvaško in Slovenijo Morena Šimatić pravi, da je Uber na Madžarskem in v Italiji našel način za delovanje s taksimetrom (Foto: Anja Hren/MILLENIUM)

Pozdravi in kritike

Premier Robert Golob je v ponedeljek v državnem zboru na poslansko vprašanje o Uberju iz vrst Levice dejal, da “Uber prihaja pod enakimi pogoji kot vsi ostali” in da bodo vsi obstoječi predpisi ostali enaki kljub prihodu Uberja. Pri tem je pozdravil večjo transparentnost in zaščito potnika, ki jo bo prinesla vnaprejšnja informacija o ceni, a dodal, da “mora biti nadzor strikten, sploh na začetku.” Prihod so pozdravili tudi v Mestni občini Ljubljana, ki jo je na današnjem dogodku zastopal podžupan Boštjan Koritnik.

Bolj kritični so medtem taksisti, poslanci Levice in nekatera civilnodružbena gibanja, kot je Inštitut 8. marec. V Levici so opozorili, da “vozila, zavarovanja, vzdrževanje, gorivo – vse to ostaja strošek delavca. Uber ne najema voznikov, ne kupuje vozil, ne nosi odgovornosti za delovne pogoje. Edino, kar nadzira, je aplikacija, s katero si prizadeva doseči tržni monopol z dumpinškimi cenami in popolno fleksibilizacijo delovnih razmer,” so zapisali v komentarju po prihodu podjetja.

Uberjeva provizija običajno znaša okrog 25 odstotkov, čeprav lahko na različnih trgih variira v obsegu med 15 in 30 odstotki, poročajo tuji mediji.

Poglejte tudi podkast s Suzano Lovec: Najprej ljubimca, zdaj zakonca, nato še brat in sestra