Z Renaultovo naložbo se v Revozu ohranjajo delovna mesta, napovedujejo tudi nova
V Revozu so podpisali memorandum o soglasju s francoskim Renaultom, ki novomeški tovarni zagotavlja pomemben posel proizvodnje nove generacije twinga.
Predstavniki Renaulta, Revoza in slovenske vlade so v Novem mestu podpisali memorandum o soglasju, ki potrjuje, da bo francoska avtomobilistična skupina novi električni twingo proizvajala v Sloveniji.
Proizvodnja se bo začela najkasneje leta 2026. V prvi fazi bodo letno proizvedli 150 tisoč vozil. Količine bodo seveda odvisne od povpraševanja, pri čemer vodilni v tovarni poudarjajo, da je trg električnih vozil za zdaj precej nestabilen.
Višina naložbe ter prispevek slovenske države pa tudi po današnjem podpisu memoranduma nista znana.
Proizvodnja se še krči, število zaposlenih ne
V Novem mestu po nedavni ustavitvi dveh programov proizvodnje twinga zdaj sestavljajo le model renault clio. Letos jih bodo proizvedli okoli 57 tisoč, prihodnje leto še nekaj manj. Tovarna s tem deluje na minimumu. V najboljših časih so številke segale tudi prek 200 tisoč vozil letno.
Kljub nekajmesečnim ugibanjem, da bi lahko Novo mesto postalo lokacija za proizvodnjo novega twinga, se je porajalo vprašanje, kaj bodo ‘prosti’ zaposleni – skupno jih je 1.400, koliko jih je do zdaj sestavljalo twingo, pa ni znano – delali do leta 2026 in zagona novega programa. Predsednik uprave in direktor tovarne Jože Bele je danes na vprašanje Forbesa Slovenija pojasnil, da ohranjajo vse zaposlene. Tudi na vprašanje, ali je to ena od pisnih zavez skupine Renault v danes podpisanem memorandumu, je odgovoril pritrdilno.
Dodatno je pojasnil, da so nekateri Revozovi zaposleni že zdaj na Kitajskem, kjer bo prihodnji dve leti v sodelovanju s partnerskim podjetjem Geely tekel razvoj novega twinga. Proizvodni delavci pa bodo po besedah vodilnih v Revozu leto in pol časa do zagona novega programa izkoristili tudi za izobraževanje o novih tehnologijah, ki jih bodo morali znati uporabljati.
Pa dobavitelji?
Kaj francoska naložba pomeni za slovenske dobavitelje avtomobilski industriji, še ni znano, saj Renault še ni izvedel postopkov nominacije dobaviteljev za novi projekt. Po navedbah vira iz Revoza pa so tukaj priložnosti tudi za slovenska podjetja.
Tudi krepitev vloge slovenskih dobaviteljev je po navedbah vladnega vira zapisana v memorandumu.
Revoz je za Slovenijo pomembno podjetje; zadnja leta je ustvarjal po tri odstotke slovenskega BDP in štiri odstotke izvoza.
Višina naložbe ostaja skrivnost
V dokumentu, ki je bil včeraj potrjen na vladi, danes pa v Novem mestu tudi uradno podpisan, po naših informacijah ni podatka o višini naložbe niti o višini finančne podpore slovenske države. Slišati pa je, da gre za največjo naložbo v zgodovini Revoza in eno največjih naložb v slovensko gospodarstvo.
So pa v dokumentu opredeljeni nekateri ključni parametri, kot so vsebina investicije in možne oblike podpore v okviru zmožnosti, ki jih dopuščajo pravila Evropske komisije o državnih pomočeh in domača zakonodaja. Tu dogovor z vlado poleg možnosti finančnih podpor (ki prihajajo z zavezami glede delovnih mest) navaja tudi druge oblike podpore.
Te po besedah Beleta Revozu omogočajo pogoje, v katerih bo lahko konkurenčen drugim Renaultovim tovarnam.
Delovna mesta, a tudi napredek
Bele je na uradnem dogodku ob podpisu memoranduma sicer povedal, da sporazum naznanja novo zgodbo v okviru skupine Renault in njenega strateškega načrta. “Prva pogodba Revoza z Renaultom je bila sklenjena pred 52 leti. Zaznamovala je začetek proizvodnje Renaulta 4, priljubljene katrce, in vstop renaulta na lokalno tržišče. Današnji podpis sporazuma naznanja prihod novega električnega twinga E-Tech. Avtomobila, ki neposredno odgovarja na potrebe evropskega avtomobilskega trga”
Novi električni twingo po besedah Beleta napoveduje novi trend tako imenovanih pop električnih avtomobilov. Ti naj bi v naslednjih letih zagotavljali trajnostno mobilnost in razogljičenje skladno s strategijo Evropske unije.
Proizvodnja novega twinga je po besedah direktorja tovarne priložnost, da na daljši rok zagotovi nova delovna mesta z višjo dodano vrednostjo, in trajno oziroma stabilno poslovanje: “Naložba ne prinaša samo novih delovnih mest, ampak tudi nova znanja, tehnologije in napredek za tovarno,” je povedal.
Malček za manj kot 20 tisočakov
Herbert Steiner, podpredsednik za industrijsko področje znamke Renault, pa je dejal, da je investicija rezultat dobrega sodelovanja podjetja Renault, njegove nove električne divizije Ampere, Revoza in slovenske vlade. “Električni twingo e-tech je odraz naše odgovornosti do razogljičenja, reševanja težav s kakovostjo zraka, cenovne dostopnosti električne mobilnosti, ekološkega dizajna in reindustrializacije Evrope.”
Kot prednost prihajajočega twinga je izpostavil varčnost: poraba bo deset kilovatnih ur na sto kilometrov. V svoji življenjski dobi naj bi ustvaril 75 odstotkov manj izpustov ogljikovega dioksida kot povprečen avto, ki je bil prodan v Evropi leta 2023. Zasedal bo tudi 20 odstotkov manj prostora kot povprečen evropski avto. Prodajal pa naj bi se za manj kot 20 tisoč evrov pred subvencijami.
Slovenija, proizvajalka električnih vozil
Predsednik vlade Robert Golob je dejal, da so pogovori tekli leto in pol. “Ko je bil predsednik uprave Revoza prvič pri meni v pisarni, je bilo marsikaj na mizi. Bilo je veliko vprašanje, ali bo obstoječa lokacija sploh še delovala. Soočeni ste bili z zmanjšanjem števila zaposlenih. V resnici je bila prihodnost zelo negotova,” je zbranim dejal premier.
Po njegovih besedah sta se s šefom Revoza dogovorila, da ne bosta razmišljala o tem, “kako vlagati denar v ohranjanje obstoječega”, saj da je to bitka, ki jo čez čas izgubiš. “Če že gremo skupaj v to bitko, jo dajmo zastaviti za prihodnost. Dajmo si zastaviti najbolj ambiciozen cilj. Kako lokacijo ohraniti skozi to, da pripeljemo nekaj novega. Nekaj, česar ni še nikjer na svetu. V tem primeru popolnoma nov avtomobil.”
Operativno so projekt sicer peljali na gospodarskem ministrstvu Matjaža Hana, ki je kot glavna ‘zaslužna’ izpostavil državnega sekretarja Matevža Frangeža in državnega sekretarja v premierjevem kabinetu Vojka Volka.
Golob je dejal, da je Renaultova naložba odraz vladne usmeritve v inovacije, razvoj in znanost, Slovenija pa se z njo pozicionira kot proizvajalka električnih vozil.
Tekma s Francozi in Španci
V pogajanjih za projekt novega twinga je Revoz po informacijah Forbesa Slovenija tekmoval s tovarnami v Franciji in Španiji.
Kompleks treh proizvodnih enot na severu Francije z imenom Renault ElectriCity je lani po poročanju Reutersa izdelal 45 tisoč električnih vozil modelov kangoo in megane. Od letos tam izdelujejo tudi električni scenic in R5, tako imenovano ‘petko’. V Španiji pa ima Renault dve tovarni, v Palencii in Valladolidu, kjer želi povečati proizvodnjo z lanskih 300 tisoč na 500 tisoč vozil letno.
Na vprašanje Forbesa Slovenija, na katerih področjih je Revoz brez vladne pomoči nekonkurenčen omenjenim lokacijam, je Bele izpostavil logistiko in energijo.
Memorandum, kot smo izvedeli, omenja infrastrukturne projekte, ki so pomembni za boljšo pretočnost ter prehod na nizkoogljične oblike transporta, vključno z železnico in krepitvijo pristanišča. Med drugim je omenjena tudi tretja razvojna os. V Revozu, od koder dnevno odpelje med 30 in 40 kamionov (v najboljših časih pred desetletjem jih je bilo po okoli 100 dnevno), po naših informacijah pričakujejo avtocestno povezavo.
Prav tako naj bi dokument vseboval tudi ukrepe na področju energije, ki je po besedah Beleta za Revoz prav tako pomemben strošek. Tu omenimo, da je bil na današnjem dogodku v Novem mestu tudi Dejan Paravan, prvi mož Gen energije (pa tudi prvi mož Krke Jože Colarič).
Stroškovni vidik je za Renault zelo pomemben, saj želi z nizko prodajno ceno tekmovati s kitajskimi konkurenti, ki imajo znatno nižje stroške materiala, dela, energije … Šef Renaulta Luca De Meo je ta teden za francoski Les Echos priznal, da mora Renault izboljšati stroškovno učinkovitost.
Zakaj Novo mesto?
Na koncu je francoska obvladujoča družba proizvodni program twinga dodelila Revozu. Glaven razlog za takšno odločitev je bila konkurenčnost tovarne, po kakovosti in prilagodljivosti, je povedal sogovornik blizu vodstva Revoza.
Pomembni sta bili tudi geostrateška lokacija (dostop do pristanišča, povezava z Evropo) ter podpora vlade, ki naj bi bila močna vse od začetka pogovorov.
Še en dejavnik, ki naj bi vplival na končno odločitev za Slovenijo, pa naj bi bil širši politični angažma. Po informacijah Forbesa Slovenija iz virov blizu predsednika vlade je imela Slovenija podporo francoske politike. Med drugim je stranka predsednika Emmanuela Macrona tako kot Golobova Svoboda članica evropske politične skupine liberalcev (Renew). Tudi sicer je znano, da sta premier Golob in francoski predsednik Macron, ki naj bi še letos obiskal Slovenijo, v dobrih odnosih.
Francoska država ima sicer v Renaultu 15-odstoten delež in je skupaj z japonskim Nissanom, ki ima prav tako 15 odstotkov, največji posamični delničar. Čeprav je delež manjši kot nekoč, pa francoska država ohranja močen vpliv na odločitve avtomobilskega proizvajalca.