Kako do višje plače, kam v novo službo – kje generacija Z išče karierne nasvete
Pripadniki generacije Z se vse bolj zanašajo na platformo TikTok tudi za karierne nasvete. Euronews je preučil, katere teme so na tako imenovanem CareerToku trenutno najbolj priljubljene.
Z naraščajočo priljubljenostjo družbenih omrežij, kot so TikTok, X, Instagram in YouTube, se pripadniki generacije Z vse pogosteje tja zatekajo po nasvete – tudi glede kariere.
Najbolj priljubljeno omrežje za karierne nasvete je TikTok, kjer je vzklila niša, imenovana #CarrerTok. Študija EduBirdie iz leta 2023 kaže, da je karierni nasvet na TikToku poiskalo že 70 odstotkov mladih iz generacije Z. Od teh jih je 19 odstotkov navedlo, da je to njihov primarni vir za karierne nasvete, povzema Euronews.
Najbolj priljubljeni ključniki so #careers, #careertips, #jobsearchtips in #careersadvice, tu pa so še #worklife, #dreamjob, #jobinterview in #internship.
TikTok, največji vplivnež
Kar 46 odstotkov mladih je v omenjeni raziskavi razkrilo, da je TikTok vplival na njihovo izbiro poklica, medtem ko jih skoraj 50 odstotkov meni, da je omrežje pomagalo njihovi karieri.
V družbi TikTok so hitro ugotovili, da lahko izkoristijo ta trend, zato so avgusta izvedli svoj prvi karierni teden. Dogodek v živo si je ogledalo več kot 369.000 ljudi, glavni namen dogodka pa je bil pomagati mladim, da se navdušijo nad zaposlitvenimi možnostmi in svojo prihodnjo kariero.
Med najbolj priljubljenimi temami na #CareerTok so zapletena vprašanja, kot so pogajanja za višjo plačo, reševanje konfliktov na delovnem mestu, preusmeritev v drugo panogo ali pa kako najti sanjsko službo.
Kako se pogajati za višjo plačo
Eno izmed najpogostejših vprašanj, ki se pojavlja pri mladih, je, kako naj si izpogajajo višjo plačo. Najpogostejši nasvet na TikToku je, da nadrejeni ne berejo naših misli – zaposlene tako spodbujajo, da temo odprejo sami.
Aydan Al-Saad (@aydanalsaad) je za Euronews dejal: “Vaši nadrejeni morajo vedeti, da želite oziroma pričakujete povišanje plače. To mora biti tema vaših pogovorov na štiri oči. Bodite proaktivni in predložite dokaze, s katerimi boste utemeljili, zakaj si zaslužite povišanje.”
Henry Nelson-Case (@thatcorporatelawyer) se je pridružil temu mnenju in dejal: “Najprej morate opraviti raziskavo in razumeti, kje rangira vaše delovno mesto. Ključno je, da veste, koliko za isto vlogo zaslužijo ljudje v drugih organizacijah. Poleg tega morate zbirati podatke o svojih dosežkih, prispevkih in morebitnih dodatnih odgovornostih, ki ste jih prevzeli. Pokažite, kakšno dodano vrednost ste ustvarili za podjetje in s tem utemeljite svojo zahtevo po višji plači.”
Kako dobiti svojo sanjsko službo
Pod ključnikom #dreamjob (sanjska služba) ustvarja skoraj 450.000 ljudi na TikToku. Za generacijo Z so značilnosti sanjske službe predvsem fleksibilnost in smiselnost, torej službe, ki zagotavljajo zdravo ravnovesje med poklicnim in zasebnim življenjem ter obenem izpopolnjujejo ljudi.
Al-Saad mladim svetuje, da so pri iskanju zelo ciljno usmerjeni. “Priporočam, da se najprej vprašate, kaj si želite od sanjskega delovnega mesta in katera znanja ter spretnosti za to potrebujete. Ko boste vedeli, kaj želite, začnite raziskovati podjetja, ki bi ustrezala temu, kakšno delovno okolje si želite – zagonsko podjetje, velika korporacija in podobno.”
Kako reševati konflikte na delovnem mestu
Na delovnem mestu se pogosto pojavijo konflikti, pa naj gre za tiste med zaposlenimi ali med zaposlenimi in njihovimi nadrejenimi. Če se ne lotimo reševanja, lahko hitro eskalirajo, delovno okolje pa postane toksično.
Lauren Spearman (@spearmanlauren) je za Euronews poudarila, da ne moremo pričakovati, da se bomo konfliktom med kariero popolnoma izognili. “Najpogosteje smo priča osebnostnim konfliktom, različnim slogom dela, slabi komunikaciji in tekmovalnosti med sodelavci. Ali pa obstaja šef, ki mikromenedžira, oziroma sodelavec, ki si rad pripisuje zasluge za delo drugih,” jih navaja nekaj.
A dolgoročno vsi konflikti niso slabi – če jih rešimo, lahko to privede do boljših delovnih odnosov, razumevanja druge perspektive in boljšega sodelovanja.
Po njenem mnenju je konflikte treba rešiti na štiri oči, ne prek e-pošte ali platform za sporočanje. “Vnaprej določite, o čem želite razpravljati in kakšno rešitev želite doseči. Če človeku daste čas za pripravo, bo to veliko bolj produktivno, kot če jih samo potegnete na stran za ’hiter klepet’,” poudarja.
Spearman svetuje, da navajamo jasne primere, ki so nas zmotili. “Nejasne izjave v smislu ’oni so rekli’ ali pa ’to se je že velikokrat zgodilo’ so pogosto čustvene, oseba pa jih lahko dojame kot napad. Izločite čustva in se osredotočite na dejstva. To je lahko težko, vendar je pogovor zato bolj produktiven,” dodaja.
“Zapomnite si, da ima lahko nekdo za svoje vedenje dobre razloge. Ne vemo vedno, kaj se dogaja v ozadju, zato k pogovoru vedno pristopite prijazno,” zaključuje.
Kako zamenjati področje dela
Ker so številni pripadniki generacije Z vse bolj razočarani nad področjem, ki so ga izbrali za študij ali delo, se vse pogosteje odločajo za preusmeritev drugam. Čeprav je razlog za to včasih želja po večjem zaslužku, je pogosteje v ozadju želja po večji fleksibilnosti ali smiselnosti dela.
Nelson-Case ljudem, ki želijo menjati področje dela, svetuje, da na razgovorih izpostavijo stvari, ki so jih že usvojili in jih lahko prenesejo v novo vlogo.
“Pri menjavi področja je precej verjetno, da ne boste takoj začeli delati na isti ravni, zato bodite pripravljeni začeti na nižjem položaju, da si pridobite izkušnje v novi panogi. Stopite v stik s strokovnjaki in se povežite z njimi, da bi se naučili čim več, navezali stike in zapolnili vrzeli v znanju ter spretnostih,” dodaja.
Kako se povzpeti po korporativni lestvici
Za generacijo Z so precej značilne težave z iskanjem pravega načina, kako prositi za več priložnosti, nalog ali odgovornosti, ne da bi jih delodajalec pri tem izkoriščal. Precej pomembne so jim namreč zdrave meje in dobro ravnovesje med poklicnim ter zasebnim življenjem.
Nelson-Case kljub temu poudarja, da tisti, ki ne vprašajo, ali prosijo, ostanejo brez. “Ne čakajte, da vam drugi prinesejo priložnosti pred nos – bodite proaktivni. Poiščite in upoštevajte povratne informacije svojega vodje in sodelavcev ter izboljšajte svoje spretnosti.”
Pomembno pa je, da ste potrpežljivi in vztrajni, saj je za napredovanje potreben čas – osredotočite se na svoje dolgoročne cilje in še naprej trdo delajte, dodaja Nelson-Case.
Al-Saad medtem pravi, da je treba biti osredotočen na znanja in veščine, ne na nazive. “Najboljši način, da se povzpnete po korporativni lestvici, je, da se naučite dodatnih spretnosti, pridobite več izkušenj in se mrežite. Razumeti morate, kaj potrebujete, da napredujete na naslednjo raven – ostanite radovedni.”
Kako zanesljiv je #CareerTok
Čeprav je #CareerTok v zadnjem času vse bolj priljubljen, se pojavlja tudi zaskrbljenost, kako zanesljivi so nasveti, ki jih delijo ustvarjalci. Težko je namreč preveriti, ali so ti dejansko usposobljeni za ponujanje kariernih nasvetov.
Glede na raziskavo EduBirdie le 42 odstotkov pripadnikov gen Z preveri vire s TikToka, medtem ko jih 47 odstotkov ocenjuje strokovnost osebe na podlagi tega, koliko sledilcev ima.
V nekaterih primerih lahko nasveti, pridobljeni na #CareerTok, zaposlenega spravijo v težave, v drugih primerih pa morda niso dovolj natančni. Kar 55 odstotkov anketirancev v raziskavi EduBirdie je priznalo, da so se znašli v težavah zaradi napačnih informacij na TikToku.
Druga pomanjkljivost je, da ustvarjalci včasih ne predstavijo celotne slike o nekem vprašanju in namesto tega delijo preveč optimističen pogled. Če se ljudje na podlagi teh nasvetov odločijo za tako pomemben korak, kot je na primer menjava panoge, ne da bi pred tem naredili temeljito raziskavo, lahko ima to resne posledice, še piše Euronews.