Musk zaradi politične kariere v težave spravil Teslo?

Novice Forbes Slovenija 9. marca, 2025 17.35
featured image

Državni uslužbenci niso edini ljudje, ki so jezni na Elona Muska. Padajoča cena delnice Tesle kaže, da so jezni tudi številni vlagatelji.

9. marca, 2025 17.35

Delnice Tesle so po volilnem dnevu poskočile za 91 odstotkov in dosegle vrhunec tik pred božičem, saj so vlagatelji pričakovali, da bosta Elon Musk in njegovo avtomobilsko podjetje velika zmagovalca drugega predsedniškega mandata Donalda Trumpa.

Musk je bil Trumpov največji finančni podpornik med kampanjo in je postal daleč najodmevnejši član njegove administracije. V svoji vlogi glavnega obraza urada za vladno učinkovitost (DOGE) poskuša uvesti globoke reze v izdatkih, ki jih je predhodno odobril kongres, in odpustil na tisoče zveznih delavcev.

Bela hiša je sicer sredi februarja sporočila, da Musk ni zaposlen v uradu za vladno učinkovitost in nima dejanskih ali formalnih pooblastil za sprejemanje vladnih odločitev, vendar naj bi bila to le zaščita pred morebitnimi tožbami.

Padec delnic

Delnice Tesle so v zadnjem mescu padle za 45 odstotkov od decembrskega vrha.

Padec delnice verjetno odraža zaskrbljenost, da je Musk najbolj opazna oseba v Trumpovi administraciji in ima večjo vlogo kot se je pričakovalo, ugotavljajo pri CNN.

Številni vlagatelji so verjetno mislili, da bo Musk bolj tradicionalen svetovalec v “zakulisju”, ki ne bo nujno prevzel aktivne vloge pri izvajanju kontroverznih politik in bo še vedno večino svojega časa namenjal podjetjem, ki jih vodi – od Tesle do SpaceX, Neuralinka in družbenega omrežja X.

Toda padec vrednosti Tesle je tudi znak preglavic, s katerimi se sooča podjetje, poleg povečane konkurence drugih proizvajalcev avtomobilov, zlasti tistih iz Kitajske, ki vse bolj prodirajo na evropski in ameriški trg.

Ne glede na to, kaj je povzročilo padec, je zdaj jasno, da tudi Tesline prodajne težave vlečejo vrednost delnice navzdol, menijo pri CNN.

Padec delnice Tesle je udaril tudi po Muskovem žepu, saj se je njegovo premoženje z decembrskega vrha pri 464 milijardah dolarjev spustilo na 342 milijard dolarjev, kažejo podatki Forbesa. Vseeno delnica ostaja nad ravnijo pred ameriškimi volitvami.

Evropski padec

Medtem ko je prodaja električnih vozil v Evropi januarja narasla za 34 odstotkov, je prodaja Tesle padla za 45 odstotkov. Kot je poročal Reuters, je Teslina prodaja je v prvih dveh mesecih letos padla za 29 odstotkov tudi na Kitajskem, ki je njihov drugi največji trg.

Padec so beležili tudi v ZDA. Januarske prodajne številke so na letni ravni slabše za četrtino.

"Globalno njegova prodaja implodira. Padec prodaje na Kitajskem je posledica konkurence, v zahodnih državah pa so ljudje jezni nanj. Ali to znižuje prodajo v zahodnih državah ali pa konkurenca, ni pomembno," je dejal analitik Gordon Johnson.

Spreminjajo se tudi napovedi za letošnje leto. Če je Musk še pred nekaj meseci za letos napovedoval med 20 in 30 odstotno rast dobav avtomobilov, tega cilja v pogovoru z vlagatelji pred enim mesecem ni več omenjal.

Električni avtomobil Tesla
Delnice Tesle so letos izgubile tretjino vrednosti (Foto: PROFIMEDIA)

Nočejo kupovati Tesel zaradi političnega vpletanja?

Vprašanje je, koliko je padec povpreševanja odziv na Muskovo politično udejstvovanje.

Analitik pri Deepwater Asset Management Gene Munster meni, da ima Musk celo večjo avtoriteto kot Trump, kar Tesli škodi.

Zanimive podatke je predstavilo avtomobilsko analitično podjetje S&P Global Mobility, kjer so pregledali padec prodaje po zveznih državah glede na to, ali je v njih na volitvah zmagal Trump (rdeče države) ali demokratska protikandidatka Kamala Harris (modre države).

Znotraj vsake skupine držav je preučila stopnjo zvestobe, kar pomeni odstotek gospodinjstev, ki so kupila več kot eno Teslo.

V modrih zveznih državah je odstotek ponovnih kupcev Tesle v zadnjem četrtletju leta 2023 z 72 odstokov upadel na 65 odstotkov v enakem obdobju lani. Medtem se je delež ponovnih kupcev Tesle v rdečih državah le rahlo povečal s 47,6 odstotka na 48,2 odstotka v zadnjih treh mesecih lanskega leta.

Padec stopnje zvestobe lastnikov Tesle v modrih državah je povzročil, da je Tesla izgubila približno odstotno točko tržnega deleža v teh državah, kar vključuje nekatere največje avtomobilske trge v državi, kot je Kalifornija, piše CNN.

Tudi anketa podjetja Morning Consult kaže na določen odpor pri ameriških kupcih Tesle. Na vprašanje, kdo od ameriških kupcev ne razmišlja o nakupu Tesle, je 32 odstotkov odgovorilo, da o tem ne razmišljajo, kar predstavlja rast za pet odstotnih točk v primerjavi z lani.

Mu zaradi DOGE zmanjkuje časa?

Med skrbi, zakaj kupci ne želijo kupiti Tesle, se pojavljajo tudi skrbi, da je Musk enostavno preveč časa namenil DOGE in njegova pozornost ni več usmerjena v podjetje, na katerem temelji večina njegovega premoženja.

"Obstajajo naravne omejitve, koliko se lahko naredi," je prepričan Munster.

Poleg tega bi lahko obstajala vse večja zaskrbljenost, da bi z naraščanjem trgovinskih napetosti med Kitajsko in ZDA lahko Kitajci ukrepali proti Tesli zaradi njegove vloge v Trumpovi administraciji. Dodatne težave pa jim povzroča še program povsem avtonomne vožnje, ki je Tesla še ni uspela razviti v zadostni meri, da bi bila primerna za trg.

Medtem ko analitike na Wall Streetu skrbi, da politične aktivnosti najbogatejšemu Zemljanu kradejo čas, ki bi ga moral posvetiti Tesli, javnomnenjske ankete kažejo, da evropska javnost ni navdušena nad njegovim vmešavanjem v politiko. To sta pokazali javnomnenjski anketi YouGov, izvedeni sredi januarja v Nemčiji in Združenem kraljestvu.

Prijateljstvo s Trumpom je tudi priložnost

Povezovanje s Trumpom ima lahko za Muska tudi prednosti. Predvsem pri uresničevanju njegovega naslednjega velika cilja – samovozeči robotaksiji, saj bi mu lahko poznanstvo tlakovalo lažjo pot pri odobritvi.

Od tega, kako hitro in kako zanesljivo bo nova tehnologija delovala, pa je tudi odvisno, v katero smer bo šla vrednost delnice, še menijo pri CNN.