Ameriški trgovci Trumpu: Čez dva tedna bodo naše police prazne

Novice Forbes Slovenija 25. aprila, 2025 12.18
featured image

Zaradi upada pošiljk iz Kitajske, ki so ga povzročile ameriške carine, se ameriški trgovci bojijo, da bi lahko v naslednjih tednih ostali brez zalog.

25. aprila, 2025 12.18

Trgovinska vojna, ki jo je začel ameriški predsednik Donald Trump, začenja ovirati kontejnerski promet med dvema največjima svetovnima gospodarstvoma. Prevozna podjetja opozarjajo na odpoved plovb, upad pošiljk in “praznih ladij” iz Kitajske v ZDA. Številna ameriška podjetja se na negotovosti odzivajo s preklicem naročil, vsaj začasno, poroča The Telegraph.

V začetku tega tedna so direktorji nekaterih največjih ameriških maloprodajnih trgovin ob obisku Bele hiše podali ostro napoved: Če ne bo prišlo do spremembe, lahko carine na kitajsko blago v dveh tednih pripeljejo do praznih polic. Sestanka so se udeležili tudi predstavniki Walmarta, Targeta in Home Depota, ki so med najbolj izpostavljenimi visokim carinam za Kitajsko, saj imajo tam večino svojih dobaviteljev.

Plovila z vzhodne obale Kitajske običajno potrebujejo približno dva do tri tedne, da prispejo na zahodno obalo ZDA. Številni trgovci in proizvajalci se bodo v prihodnjih tednih sprva napajali z rezervnimi zalogami, ki pa bodo ob dolgotrajnejši trgovinski vojni hitro skopnele.

Pred njimi bo nato velika odločitev – ali bodo plačali carine in pokrili dodatne stroške ali jih bodo prenesli na kupce ali pa bodo prenehali kupovati blago iz Kitajske in se sprijaznili s pomanjkanjem na policah, piše The Telegraph.

Kaj bi lahko najprej pošlo

Strokovnjaki za dobavne verige so za CNBC povedali, da bodo carine na poceni uvoz močno prizadele trgovine nižjega cenovnega razreda, in če jim primanjkuje zalog, se bo to poznalo veliko hitreje. “Ameriški maloprodajni sistem temelji na hitrosti in obsegu,” je za medij dejal Casey Armstrong, glavni direktor marketinga v podjetju ShipBob. “Ko se ta motor ustavi – bodisi zaradi carin, carinskih zamud ali omejitev pri oskrbi -, najprej izgine blago z najnižjimi maržami in najhitreje premikajoče se blago,” je pojasnil.

Prve prazne police bi se lahko že v nekaj mesecih po dolgotrajni trgovinski vojni pojavile tam, kjer prevladuje cenovno občutljiv uvoz – pri igračah, poceni oblačilih in cenovno ugodnem blagu za dom. Oblačila in obutev sta eni ključnih področij, ki ga bodo udarile ameriške carine. Lani so ZDA iz Kitajske uvozile približno 37 odstotkov vsega uvoza oblačil in približno 58 odstotkov vsega uvoza obutve.

Target, ZDA, nakupovanje, oblačila
Oblačila in obutev sta eni ključnih področij, ki ju bodo udarile ameriške carine (Foto: PROFIMEDIA)

Največji delež blaga, ki ga Kitajska izvaža v ZDA, sicer pomeni elektronika. Lani je Kitajska v ZDA po podatkih Trade Economics izvozila za 127 milijard dolarjev elektronike, kar je 28,9-odstotni delež vsega izvoženega kitajskega blaga v ZDA.

Ponudba poceni izdelkov za dom in potrošniške elektronike bi tako lahko bila omejena, saj čeprav mnogi od teh izdelkov niso dokončno sestavljeni na Kitajskem, bi to lahko vplivalo na pomanjkanje komponent zanje.

Pol prazne ladje in odpovedi plovb

Po podatkih pristanišča v Los Angelesu, ki pretovarja velike količine blaga, poslanega iz kitajskih pristanišč, vključno s Šanghajem, je bil ta teden kontejnerski promet za 56 odstotkov večji kot v enakem obdobju lani, kar je verjetno odraz poplave naročil, ki so bila oddana tik pred Trumpovo napovedjo carin na “dan osvoboditve” 2. aprila. Vendar se pričakuje, da bo prihodnji teden promet za 11 odstotkov manjši, teden zatem pa za 33 odstotkov manjši.

Zmanjšanje napovedanih prihodov v Los Angeles sledi poročanju ponudnika za sledenje kontejnerskim pošiljkam Vizion o zlomu rezervacij kontejnerjev v aprilu. Za pošiljke iz Kitajske v ZDA je bilo v prvem tednu meseca za 64 odstotkov manj rezervacij kot v zadnjem tednu marca.

Analitiki so krivdo za to pripisali uvoznikom, ki so odpovedali pošiljke, da bi “ponovno ocenili stroške, roke in širšo trgovinsko strategijo”. Več kontejnerskih ladij je napol praznih, več ladjarjev je tudi odpovedalo potovanja.

Od začetka aprila se je število odpovedanih potovanj med Azijo in vzhodno obalo Amerike podvojilo na več kot 40 odstotkov, kažejo podatki družbe Sea Intelligence. Od začetka leta se znižujejo tudi stroški prevoza zabojnikov, za 12-metrskega je cena prevoza na primer padla s 5.729 dolarjev na 2.793 dolarjev, navaja The Telegraph.

Trump Pekingu ponudil oljčno vejico, kmalu tudi dogovor?

Po carinskem pingpongu med ZDA in Kitajsko, ki se je v začetku aprila končal s 145-odstotnimi dodatnimi ameriškimi carinami na kitajsko blago, Kitajska pa jim je vrnila s 125-odstotnimi carinami, je Trump v torek Kitajski ponudil oljčno vejico.

Priznal je, da je 145 odstotkov zelo visoka raven in da se bo “znatno znižala”. Carine za Kitajsko po predsednikovih besedah “ne bodo niti približno blizu te številke”, vendar ne bodo znašale nič. “Na koncu bodo morali skleniti dogovor, saj v nasprotnem primeru ne bodo mogli poslovati v ZDA,” je dejal.

Tudi ameriški finančni minister Scott Bessent je zatrdil, da bo s Kitajsko zelo kmalu prišlo do dogovora o carinah, saj sedanje stanje ni vzdržno. Peking pa je odgovoril, da so vrata za pogovore z največjim svetovnim gospodarstvom “na stežaj odprta”.