To je pet ljudi, ki bi lahko Teslo vodili bolje kot Elon Musk

Ljudje Forbes 27. marca, 2025 05.15
featured image

Proizvajalec električnih avtomobilov se sooča s težavami, saj Musk s svojim ravnanjem in vedenjem sproža bojkote in proteste. To se sicer verjetno ne bo zgodilo, a kdo bi ga lahko nadomestil, če bi se tehnološki kralj, kot je poimenoval sam sebe, odrekel vodenju podjetja?

27. marca, 2025 05.15

Elon Musk trenutno vodi šest podjetij, od katerih je vsako ovrednoteno na več kot milijardo dolarjev, od januarja pa je tudi vodja ameriškega vladnega urada za učinkovitost DOGE, ki sodi v okvir prizadevanj predsednika Donalda Trumpa, da bi korenito zmanjšal vladni aparat. Kako ima čas za vse to?

Brez naslednika

Kratek odgovor je, da ga nima. V nekaterih svojih podjetjih ima zveste in sposobne pomočnike, kot je predsednica in operativna direktorica SpaceX Gwynne Shotwell. To pa ne velja za Teslo, proizvajalca električnih vozil, ki kotira na borzi, njegova tržna vrednost je 870 milijard dolarjev. Gre za Muskovo najdragocenejše premoženje.

To je sicer izjemno malo verjetno, a če bi se najbogatejši človek na svetu nenadoma odločil, da se umakne z mesta glavnega izvršnega direktorja proizvajalca električnih vozil, nima očitnega naslednika, ki bi podjetje vodil v tem zapletenem obdobju, ko prodaja pada, njegovo tehnološko prednost ogrožajo kitajski tekmeci, kot je BYD, in ko Tesla na področju vse bolj obetavnega posla z robotskimi taksiji zaostaja za Waymom.

Odvisnost od Muska

Tesla je v razkritjih o tveganjih za Ameriško komisijo za vrednostne papirje in borzo SEC zapisala: “Smo izjemno odvisni od delovanja Elona Muska, tehnološkega velikana družbe Tesla in našega glavnega izvršnega direktorja. Čeprav gospod Musk Tesli nameni veliko svojega časa in je zelo aktiven pri njenem upravljanju, pa ji ne posveča vsega svojega časa in pozornosti.”

Če bi odstopil s svojega položaja, bi to sprožilo še večjo razprodajo Teslinih delnic, kot je 50-odstotni padec, ki se je zgodil v zadnjih mesecih. Velik del vrednosti podjetja, ki je veliko večja od vrednosti kateregakoli drugega proizvajalca avtomobilov in pomeni okoli 120-kratnik njegovih dobičkov, je povezan z Muskovo osebnostjo poslovnega vizionarja. “Musk je Tesla in Tesla je Musk,” je za revijo Forbes povedal Dan Ives, analitik podjetja Wedbush, ki je sicer zelo naklonjen Tesli. “Kdorkoli drug bi spremenil celotno zgodbo.”

Kdo bi ga lahko nasledil

Kdo bi torej lahko prevzel položaj, če bi upravni odbor Tesle posredoval in Muska prisilil, da odstopi z mesta glavnega izvršnega direktorja? Kdo ima znanja, izkušnje in značaj, da bi ji pomagal pri tranziciji v velikana na področju umetne inteligence in robotike, kot si to zamišlja Musk?

Velika podjetja, ki kotirajo na borzi, imajo običajno na voljo veliko število lastnih kandidatov za šefa, ki čakajo v ozadju, in sicer menedžerje, ki so dokazali, da so sposobni opravljati to delo, in jih vlagatelji in analitiki dobro poznajo. To ne velja za Teslo, ki jo je Musk v 17 letih, odkar jo je kupil, kot glavni izvršni direktor in glavni delničar tako močno obvladoval. Tesla dejansko nima predsednika, operativnega direktorja ali izvršnega direktorja, poleg finančnega direktorja pa je najvišji vodilni delavec pod Muskom le en višji podpredsednik.

Število naslednikov je tako veliko manjše kot v katerem koli drugem velikem avtomobilskem, proizvodnem ali tehnološkem podjetju. Deloma tudi zato, ker je Musk iz podjetja izrinil zvezde, kot sta Jerome Guillen, nekdanji predsednik avtomobilske divizije, in Doug Fields, znani Applov inženir, ki je bil ključen pri uvajanju Teslinih najbolje prodajanih modelov Model Y in Model 3 na trg.

Pet ljudi, ki jih opisujemo v nadaljevanju, ima lastnosti, zaradi katerih bi lahko bili ustrezna zamenjava in to brez trolanja po družabnih omrežjih, razburjanja javnosti in zasvojenosti s pozornostjo, po katerih je znan Musk.

Nekdanji tehnični direktor JB Straubel

Za Muskom v podjetju ni bolj primernega človeka za vodenje Tesle kot JB Straubel, trenutno glavni direktor in soustanovitelj podjetja Redwood Materials, ki se ukvarja z recikliranjem baterij in sestavnih delov, ter član upravnega odbora Tesle.

Musk ga je leta 2004 pripeljal med soustanovitelje Tesle. Do leta 2019 je bil njen tehnični direktor in je v začetnem obdobju nadzoroval razvoj električnih motorjev in baterijskih sklopov ter poskrbel za zagon ogromne tovarne baterij Gigafactory v Nevadi. Kot eden od petih soustanoviteljev Tesle in član upravnega odbora od leta 2023, 49-letni Straubel dobro pozna njeno zgodovino in vse vidike njenega delovanja.

Čeprav sta se z Muskom leta 2003 zbližala zaradi skupnega zanimanja za električna vozila, sta si osebnostno zelo različna. Medtem ko je Musk navdušen razlagalec in nagnjen k pretiranim trditvam, je Straubel, ki je na Stanfordu pridobil inženirsko izobrazbo, bolj umaknjen v ozadje, umirjen in uživa v razpravah o zapleteni znanosti o materialih za baterije.

Ross Gerber, glavni direktor družbe Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, ki se je javno zavzel za Muskov odstop, je dejal, da je Straubel popoln kandidat za mesto glavnega direktorja družbe Tesla. “Vrednost delnic bi zrasla,” poudarja.

Po besedah tistih, ki so seznanjeni z zadevo, pa ne kaže, da bi to delovno mesto Straubla kaj posebej zanimalo, saj je bolj osredotočen na izgradnjo podjetja Redwood. Na prošnjo za komentar se še ni odzval.

JB Straubel
Kot eden od petih soustanoviteljev Tesle in član upravnega odbora od leta 2023 JB Straubel dobro pozna njeno zgodovino in vse vidike njenega delovanja (Foto: PROFIMEDIA)

Drugi človek Tesle Tom Zhu

Tom Zhu, Teslin edini višji podpredsednik, je v podjetju najvišji vodja avtomobilskih operacij za Muskom in deluje s Kitajske. Postal je tudi njen dejanski operativni direktor, zlasti ker Musk v zadnjem času v avtomobilskem podjetju preživi manj časa.

Štiriinštiridesetletni Zhu je svoj pomen za podjetje dokazal z nadzorom gradnje in delovanja tovarne v Šanghaju, ki je od leta 2020 ključnega pomena za Teslino dobičkonosnost. Zhu se je Tesli pridružil leta 2014, pred tem je več let opravljal različne funkcije v kitajskem gradbenem podjetju Kaibo Engineering Group. Zhujev uspeh pri vodenju Teslinih kitajskih poslov in njegovo poznavanje tega trga, vključno z obsežno bazo dobaviteljev surovin in delov za električna vozila, bosta še naprej ključna prednost, ko si bo podjetje prizadevalo, da bi tam ostalo konkurenčno in dobičkonosno. Zaradi tega je zelo primeren kandidat za Muskovega naslednika.

Zhu, rojen na Kitajskem, je diplomiral na novozelandski tehnološki univerzi v Aucklandu in magistriral na univerzi Duke. Je eden od le treh vodilnih delavcev podjetja, ki so navedeni na spletni strani Tesle, poleg Muska in finančnega direktorja Vaibhava Taneja. Za kratek čas se je preselil v ZDA in pomagal pri odpiranju tovarne Gigafactory v Austinu, lani pa so ga poslali nazaj na Kitajsko, da bi tam okrepil poslovanje.

Po vsem sodeč je učinkovit menedžer in deloholik, kakršne ima Musk rad, čeprav je v javnosti zelo neopazen, zato ga vlagatelji ne poznajo dobro. Zhu se na prošnjo za komentar še ni odzval.

Tom Zhu
Štiriinštiridesetletni Zhu je svoj pomen za podjetje dokazal z nadzorom gradnje in delovanja tovarne v Šanghaju, ki je od leta 2020 ključnega pomena za Teslino dobičkonosnost (Foto: PROFIMEDIA)

Stella Li, ena ključnih vodilnih v BYD

Stella Li, izvršna podpredsednica avtomobilskega in baterijskega velikana BYD ter vodja njegovih dejavnosti v Ameriki, bi bila prepričljiva alternativa Musku.

Petinpetdesetletna Li je imela ključno vlogo pri širjenju mednarodnega poslovanja družbe BYD, zlasti na hitro rastočih trgih Latinske Amerike. Ameriški analitiki in vlagatelji jo poznajo, saj se je uvrstila na seznam 100 najbolj vplivnih podnebnih poslovnih voditeljev Time magazina, podelili pa so ji tudi naslov Svetovne osebnosti leta v avtomobilski industriji.

Diplomirala je na kitajski univerzi Fudan in se v podjetju BYD, ki se mu je kot vodja trženja pridružila leta 1996, leto po ustanovitvi, povzpela med njegove najvišje vodstvene delavce. Že več kot desetletje živi v Los Angelesu in je karizmatična in dinamična govornica, ki pogosto predstavlja podjetje BYD na mednarodnih konferencah o električnih vozilih in podnebju.

Čeprav bi v Teslo prišla kot nekdo od zunaj, je BYD eden od Teslinih dobaviteljev baterij na Kitajskem. Njene vezi z BYD in poznavanje kitajskega trga bi bilo za Teslo zelo koristno, zlasti ker se BYD pripravlja, da bo svojo tehnologijo za pomoč voznikom “Božje oko” – konkurenco Teslinemu sistemu popolnoma samovozečih vozil – začel ponujati kot standardno funkcijo v svojih električnih vozilih in priključnih hibridih. Tudi Li se še ni odzvala na prošnjo za komentar.

Izvršna podpredsednica BYD in generalna direktorica BYD Americas Stella Li
BYD eden od Teslinih dobaviteljev baterij na Kitajskem. Vezi Stelle Li z BYD in poznavanje kitajskega trga bi bilo za Teslo zelo koristno (Foto: PROFIMEDIA)

Inženirski veteran v avtoindustriji John Krafcik

John Krafcik, nekdanji glavni izvršni direktor podjetja Waymo, ima življenjepis, zaradi katerega je presenetljivo primeren in ima vrsto znanj, ki bi jih potreboval pri vodenju Tesle.

Poleg tega, da je več kot šest let vodil eno od enot družbe Alphabet in njen prehod iz faze raziskovalno-razvojnega programa v dobičkonosno podjetje, je trenutno član upravnega odbora Teslinega konkurenta Riviana in nemške družbe Daimler Truck.

Triinšestdesetletni Krafcik, inženir, ki je diplomiral na Stanfordu in pridobil naziv MBA na inštitutu MIT, je bil leta 1984 eden prvih inženirjev, ki so se zaposlili v New United Motor Manufacturing Inc. (NUMMI), skupni tovarni Toyote in General Motorsa v Fremontu v Kaliforniji. (Toyota jo je leta 2010 prodala Tesli in od takrat je postala njen največji obrat za proizvodnjo vozil v ZDA.) Pozneje se je pridružil Fordu in napredoval do položaja glavnega inženirja, nato pa je odšel delat v Hyundai Motor, kjer je pomagal pri razvoju novih modelov za ameriški trg. Zatem je bil direktor enote tega južnokorejskega podjetja v ZDA in bil na čelu petletnega razcveta prodaje.

Čeprav ne sodi v Teslin krog, ga poznajo številni vlagatelji ter globalna podjetja za izdelavo avtomobilov in rezervnih delov, zaradi svojega nekdanjega delovanja v Waymo pa ima dobre stike s kitajskimi proizvajalci avtomobilov. Njegovo znanje s področja avtomobilskega inženiringa, proizvodnje, razvoja izdelkov in trženja, pa tudi s področja robotskih taksijev, ustreza številnim zahtevam po znanjih, ki bi Tesli koristile. Krafcik je zavrnil komentar o takšnih ugibanjih.

John Krafcik
John Krafcik ima bogato kariero v avtomobilski industriji, delal je za Toyoto, General Motors, Ford, Hyundai in Waymo (Foto: PROFIMEDIA)

José Muñoz, menedžer in znanstvenik

Glede na to, da je José Muñoz letos prevzel položaj glavnega izvršnega direktorja Hyundai Motor, je manj verjeten kandidat za najvišji položaj v Tesli, vendar je Španec zaradi svoje dosedanje poslovne poti še ena od zanimivih možnosti, ko je govora o prišlekih od zunaj.

To, da je prvi Nekorejec na čelu Hyundaija – in tudi prvi šef, ki ni iz ustanoviteljske družine Chung – je velik dosežek. Devetinpetdesetletni Muñoz je bil pred tem globalni operativni direktor južnokorejskega avtomobilskega proizvajalca, še prej je 15 let delal pri Nissanu, kjer je bil glavni direktor za učinkovitost in predsednik operacij v Severni Ameriki. V njegovem življenjepisu je tudi petletno delo v Toyotini evropski enoti.

Če ne štejemo Kitajske, se je Hyundai skupaj s podružnico Kia Motors izkazal za enega najhitreje rastočih Teslinih tekmecev na področju električnih vozil, saj je v zadnjih letih v ZDA in na drugih trgih predstavil več novih, cenovno dostopnih modelov. Ta mesec Hyundai odpira tudi svojo, kot ji pravi, “metatovarno” v Georgii, kjer bo izdeloval električne avtomobile, priključne hibride in hibride ter baterije. V njej bo izdeloval modele, po katerih na trgu vlada največje povpraševanje. Različica modela Ioniq 5, izdelana v tej tovarni, bo postala tudi nov pomemben del voznega parka Waymovih električnih robotskih taksijev.

“Pri Hyundaiju sem zelo zadovoljen” je Muñoz povedal za Forbes.

Čeprav je Musk znan po tem, da se predstavlja kot znanstvenik, to ni. Muñoz pa ima poleg magisterija MBA tudi doktorat iz jedrskega inženirstva na španski univerzi Universidad Politécnica de Madrid.

José Muñoz
Da je José Muñoz prvi Nekorejec na čelu Hyundaija – in tudi prvi šef, ki ni iz ustanoviteljske družine Chung – je velik dosežek (Foto: PROFIMEDIA)

Vsak od zgoraj navedenih bi bil dober glavni direktor Tesle. A tudi če bi se Musk odpovedal temu položaju, bi se morali soočati z njegovim velikim vplivom na podjetje, saj je glavni delničar in član upravnega odbora, zato bi bilo to delovno mesto za najboljše kandidate manj privlačno. Čeprav Gerber meni, da bi bilo Tesli z novim šefom boljše, ni optimističen, da se bo to zgodilo.

Upravni odbor ni storil ničesar, da bi podjetje zaščitil pred Elonom. Tima Cooka ni. Ni številke 2. V tem trenutku je vse podrejeno Elonovemu egu.

Ross Gerber, Gerber Kawasaki Wealth

“Upravni odbor ni storil ničesar, da bi podjetje zaščitil pred Elonom. Tima Cooka ni. Ni številke 2,” je dejal. „Če bi dobil nekoga, ki je kompetenten, bi to bila velika zmaga za vse. Vendar pa je v tem trenutku vse podrejeno Elonovemu egu.”

Avtor članka je Alan Ohnsman.