Serijski podjetnik, ki je postal milijarder s plenicami, košarko in dostavo hrane

Po ocenah revije Forbes je Marc Lore, ki se je ukvarjal z vsem, od spletne trgovine do bejzbolskih kartic, zdaj vreden 2,8 milijarde dolarjev.
Marc Lore je postal milijarder, ker nikoli ni hotel predolgo vztrajati pri eni stvari. Soustanovitelj podjetja Diapers.com in solastnik košarkarske ekipe Minnesota Timberwolves zdaj veliko stavi na svoje najnovejše zagonsko podjetje Wonder, ki ima velike načrte, da bo spremenilo način naročanja hrane za s seboj in njene dostave na dom.
“Postavite voz pred konja. Preštejte piščance, preden se izvalijo.” Triinpetdesetletni Marc Lore rad obrača stare pregovore. Seveda gre za šalo, vendar to govori o njegovem nemirnem umu. Po ocenah revije Forbes je serijski podjetnik, ki se je ukvarjal z vsem, od spletne trgovine do bejzbolskih kartic, zdaj vreden 2,8 milijarde dolarjev.
Od plenic do košarke
Rodil se je in odrasel na Staten Islandu v New Yorku. Na univerzi Bucknell je študiral poslovne vede in ekonomijo, šest let je delal v treh bankah, nato pa pustil službo in začel ustanavljati različna podjetja. S prijateljema iz otroštva je ustanovil spletno tržnico za trgovanje s karticami The Pit, ki jo je leta 2001 prodal za šest milijonov dolarjev.
Ko je postal starš, je opustil študij na poslovni šoli Wharton in soustanovil podjetje Diapers.com. Amazon ga je leta 2010 kupil za 500 milijonov dolarjev v gotovini, nato pa ga je po nekaterih podatkih leta 2017 zaprl. Naslednja je bila Jet.com, spletna trgovina, ki je tekmovala s Costcom. Walmart jo je leta 2016 kupil za 3,3 milijarde dolarjev in zaprl leta 2020. Lore je ostal v podjetju in do leta 2021 vodil spletno podružnico tega maloprodajnega velikana.
Pozneje istega leta je skupaj z upokojenim zvezdnikom bejzbolske ekipe New York Yankees Alexom Rodriguezom sklenil posel za nakup košarkarskih klubov Minnesota Timberwolves in Minnesota Lynx iz WNBA za približno 1,5 milijarde dolarjev, in sicer v štirih obrokih, ki naj bi jih poravnala do konca leta 2024.
Lore in A-Rod sta poravnala prva dva obroka in plačala približno 550 milijonov dolarjev za približno 40-odstotni lastniški delež. Lorejev delež je približno 25 odstotkov. Tretji obrok je končal v arbitraži zaradi spora o tem, ali sta Lore in A-Rod spoštovala rok plačila, ki je potekel marca 2024. Forbes ocenjuje, da se je vrednost ekipe Minnesota Timberwolves od podpisa pogodbe podvojila.
Kombije zamenjal za lokale
In Lorejev najnovejši podvig? Wonder, ki se predstavlja kot nosilec novega načina prehranjevanja. Ustanovil ga je leta 2018 in po odhodu iz Walmarta prevzel njegovo vodenje kot glavni direktor. Prvotna zamisel je bila odkup receptov in blagovnih znamk trendovskih restavracij in slavnih kuharjev. Podjetje Wonder je kuharjem, med katerimi sta bila tudi Bobby Flay in član upravnega odbora podjetja Wonder José Andrés, za to plačalo v denarju in lastniških deležih. Wonder je takrat pripravljal obroke v osrednjih kuhinjah in jih naročnikom dostavljal v kombijih, opremljenih s pečico.
V začetku leta 2023, kmalu po pridobitvi 350 milijonov dolarjev ob oceni vrednosti podjetja 3,5 milijarde dolarjev, je Lore 450 Wonderjevih kombijev zamenjal za lokale, v katerih so lahko stranke naročale hrano za s seboj ali dostavo iz velikanskega nabora 30 menijev. Tvegana poteza. Podjetje je zaradi te spremembe na hitro ustvarilo 80 milijonov dolarjev izgube. “Morali smo začeti znova,” pravi Lore, ki je lastnik približno polovice podjetja in je do zdaj vanj vložil 300 milijonov dolarjev lastnega denarja, poleg tega pa je zbral še približno 1,5 milijarde dolarjev od vlagateljev.
Premoženje Marca Loreja je po ocenah Forbesa vredno 2,8 milijarde dolarjev.
Cilja na 100 lokacij
Wonder še vedno pripravlja obroke v treh osrednjih kuhinjah, a jih zdaj pošilja na 37 lokacij v petih zveznih državah. Lepota tega modela je po besedah Loreja v tem, da lokali ne potrebujejo popolnoma opremljenih kuhinj, ampak so dovolj le pečice za hitro kuhanje, v katerih se hrana do konca skuha.
Strankam, zlasti družinam, je v vsakem lokalu na voljo veliko različnih možnosti, saj lahko na primer nekdo naroči pad thai, drugi pa burger. Da bi razširil svoje območje delovanja, namerava Wonder do konca leta dodati po en nov lokal na teden, tako da bo imel skupaj približno 100 lokacij (večinoma v New Yorku in New Jerseyju).
Čeprav še ni dobičkonosno, vir blizu podjetja trdi, da Wonder prinaša več prihodka na enoto kot Chipotle ali Cava, dve zelo cenjeni verigi hitre prehrane, katerih delnice so uvrščene na borzo.
Spogleduje se z drugimi podjetji
Podjetje Wonder vleče tudi druge poteze. Novembra 2023 je za 100 milijonov dolarjev kupilo Blue Apron, ki se ukvarja s pripravo obrokov, januarja pa za 650 milijonov dolarjev aplikacijo za dostavo Grubhub, oboje z 90-odstotnim popustom glede na najvišje vrednotenje.
Načrti za integracijo z osrednjo dejavnostjo Wonderja ostajajo nejasni. “Verjetno skuša pridobiti dodatne vire povpraševanja, saj je najtežje pridobiti stranke in jih obdržati,” domneva Matt Newberg, ki ni vpleten v podjetje Wonder, vendar ga pozorno spremlja – vodi namreč medijsko platformo HNGRY za analizo in raziskave, kako tehnologija spreminja prehranjevalne navade ljudi.
Po podatkih vira, ki je seznanjen s financami podjetja, naj bi Wonder leta 2024 ustvaril 470 milijonov dolarjev prihodkov oziroma za 50 milijonov dolarjev več kot leta 2023. Novejši podatki vključujejo tudi prodajne številke podjetja Blue Apron, ne pa tudi prihodkov podjetja GrubHub.
Wonder ima prihodke še od 29 podjetij, ki imajo med drugim stalna naročila za obroke za menze, oddajajo prostore za coworking, več pisarniških stavb in celo prostor za osnovno šolo. Poleg tega Wonderjevo hčerinsko podjetje Wonder Works prodaja lastno kuhinjsko opremo, kot so naprave za hitro kuhanje, in metodologijo kuhanja na lokacijah, kot so kinodvorane, športni stadioni, kot je stadion Yankee, in potniške ladje. Z njo pomaga hitreje in ceneje pripravljati hrano, predvsem pice. “Tudi tukaj bi lahko šlo za velik posel,” pravi nekdanji glavni inženir pri Wonderju Stephen Toebes.
Wonder naj bi leta 2024 ustvaril 470 milijonov dolarjev prihodkov oziroma za 50 milijonov dolarjev več kot leta 2023.
Daleč do sanjskih napovedi
Kljub temu je podjetje še vedno daleč od Lorejevih sanjskih napovedi, da bodo letos prihodki iz prodaje dosegli dve milijardi dolarjev, leta 2028 pa naj bi izvedli prvo javno ponudbo delnic v vrednosti 40 milijard dolarjev. Newberg je glede tega skeptičen in meni, da Lore širi podjetje, še preden je zares izdelal poslovni model. Za ponazoritev: Chipotle je potreboval 30 let, da je dosegel tržno vrednost 30 milijard dolarjev.
“Lore je zelo bojevit in odločen. Hoče zgraditi veliko podjetje z borzno kotacijo,” pravi Dave Munichiello, vodilni partner podjetja Google Ventures (GV), naložbene veje tveganega kapitala družbe Alphabet. Dodaja, da je bil GV-jev vložek v Wonder v vrednosti več kot 100 milijonov dolarjev drugi največji, takoj za vložkom v Uber. “Po njegovem mnenju gre za trg, ki ga tako neustrašen in zagrizen podjetnik, kot je on, še ni raziskal.”
Kdo mu, glede na to, kaj vse je že dosegel, ne bi verjel?
Avtorica članka je Phoebe Liu.