Še pred maturo kupil svoj prvi lokal, danes je milijarder

Ljudje Forbes 28. julija, 2024 13.19
featured image

Jersey Mike's je postala ena najhitreje rastočih ameriških franšiz, ko je podjetje svoje lokale zasnovalo kot družinske delikatese. V času, ko vlagatelji požirajo konkurenčne verige, se mora njen ustanovitelj Peter Cancro zdaj odločiti, ali bo ostal lačen, ali pa se bo umaknil iz nje in pobral denar.

28. julija, 2024 13.19

Peter Cancro zaviha rokave svoje modre srajce in stopi na začetek linije za sestavljanje sendvičev. Sedeminšestdesetletni lastnik in direktor podjetja Jersey Mike’s z vajenim gibom zapestja z nožem prereže sveže pečeno, 38 centimetrov dolgo štručko. Na njegovi desni uslužbenec v mornarsko modrem predpasniku na rezalniku obdeluje blok rožnatega mesa.

Pripravljajo sendvič Cancro Special, v katerem plast sira provolone prekriva visok kup pečenega govejega mesa in pikantne salame. Vse skupaj potresejo z narezano solato in paradižnikom ter premažejo z mešanico olja, kisa in origana, ki je značilna za to verigo. V lokalu Jersey Mike’s je vsak sendvič narejen na ta način – svež, pred strankami, z visokokakovostnim mesom, narezanim na rezine ali pečenim na žaru, odvisno od naročila. “Če greste naokrog po državi, tega ne počne nihče drug,” se pohvali Cancro, ko svoje kosilo skrbno zavije v ovoj iz papirja.

Sendviče pripravlja že od najstniških let

Cancro pripravlja sendviče v tem lokalu s hrano v Point Pleasantu na obali Jerseyja že od leta 1971, ko je imel 14 let. To je prvotni lokal Jersey Mike’s, ki se skriva v majhni stranski ulici, za nevsiljivo fasado iz rjave opeke. Lokal, ki je bil odprt leta 1956, je zdaj središče za usposabljanje, kjer Cancro in njegova ekipa učita novopečene prejemnike franšize, kako upravljati svoje lokale kot kakovostne družinske delikatese.

Pripravniki imajo celo tečaj o zgodovini New Jerseyja. “Ljudje nas vidijo kot lokalno prodajalno hrane. Ne obravnavajo nas kot verigo,” pravi Cancro. Vztraja, da je njegov pristop s poudarkom na osebnem stiku tista skrivna sestavina, ki je pomagala, da je Jersey Mike’s postala ena najhitreje rastočih blagovnih znamk hitre prehrane v državi, ki bo letos dosegla skoraj štiri milijarde dolarjev prihodkov v celotnem sistemu s 3.000 lokacijami (od tega je 99 odstotkov franšiznih).

Hitreje so rasle le štiri prehranske verige

Poleg tega je Cancru prinesla ogromno premoženje. Skupaj z vrednostjo podjetja in dividendami, ki si jih je izplačal v preteklih letih, je premoženje edinega lastnika Jersey Mike’s ocenjeno na približno 5,6 milijarde dolarjev. To je več, kot imata Mark Cuban ali Steven Spielberg in dvakrat toliko, kot ima ustanovitelj Jimmy John’s, Jimmy John Liautaud.

Jersey Mike's
Premoženje lastnika Jersey Mike’s Petra Cancra je ocenjeno na 5,6 milijarde dolarjev (Foto: PROFIMEDIA)

“Blagovna znamka Jersey Mike’s Petra Cancra je spektakularna,” pravi milijarder in nekdanji lastnik konkurenčne znamke sendvičev, ki je leta 2019 prodal Inspire Brands, hčerinsko družbo podjetja zasebnega kapitala Roark Capital, in takrat odstopil z mesta predsednika uprave Jimmy John’s. “Švignil je mimo mene,” dodaja.

Po podatkih svetovalnega podjetja za področje prehrane Technomic je v zadnjih petih letih Jersey Mike’s v povprečju dosegel 20,2-odstotno letno rast prodaje, prihodki pa naj bi z 1,3 milijarde dolarjev v letu 2019 narasli na 3,3 milijarde dolarjev v letu 2023. Hitreje so rasle le še štiri prehranske verige v ZDA: restavracije za sredozemsko hitro prehrano Cava, veriga hitre prehrane s piščančjim mesom Raising Cane’s in dva ponudnika kave v “drive-through” lokalih, Scooter’s in Dutch Bros.

Širitev z agresivnim oglaševanjem

Jim Salera, analitik za hrano in pijačo pri podjetju za investicijsko bančništvo Stephens, pravi, da imajo Jersey Mike’s in še nekatere druge družbe koristi od istega trenda – vzpona cenovno dostopnega luksuznega razreda hitre hrane. “Kupci iščejo stičišče kakovosti in cene,” pravi Salera. Dodaja, da ima tipična stranka Jersey Mike’s verjetno višje dohodke od tistih, ki obiskujejo restavracije McDonald’s in Burger King. Zato lahko lokali Jersey Mike’s za svoje največje sendviče zaračunajo tudi 19 dolarjev.

Cancro je izkoristil zagon in načrtuje, da bo njegovo podjetje v prihodnjih petih letih v ZDA odprlo še 5.000 lokalov, v prihodnjem desetletju pa 300 lokalov v Kanadi. Cilj je imeti več kot 10.000 lokalov (Subway bi jih v ZDA še vedno imel približno dvakrat toliko).

Cancro širitev podpira z agresivnim oglaševanjem, saj je v zadnjih treh letih namenil skoraj 600 milijonov dolarjev za marketinške akcije, kot so televizijski oglasi, v katerih nastopa igralec Danny DeVito, domačin iz Jersey Shora.

Veliko vprašanje pa je, kako dolgo bo lahko Jersey Mike’s ohranil občutek domačnosti, ko se bo razširil po vsej državi in se nedvomno boril proti mamljivim ponudbam za prevzem. Njegove tri največje tekmece –Subway, Jimmy John’s in Firehouse Subs – so lastniki v zadnjih petih letih prodali velikim finančnim družbam. Zdi se, da se tudi Cancro počasi pripravlja na odhod. Nastanil se je v davčno prijaznem Miamiju, kjer preživi šest mesecev na leto, kadar ne obiskuje franšizojemalcev.

Kljub velikosti ostaja družinsko podjetje

V začetku tega leta so se pojavile govorice, da naj bi investicijsko podjetje Blackstone Cancru za nakup njegove družbe ponudilo osem milijard dolarjev. Cancro zanika, da bi bil blizu dogovora, vendar priznava, da se je o tem v preteklih letih pogovarjal z veliko ljudmi.

Kljub svoji velikosti je v mnogih pogledih to še vedno družinsko podjetje. V njem dela njegova žena Tatjana, s katero je poročen 11 let, trije od njegovih štirih otrok in njegov 70-letni brat John. Na plačilni listi so tudi številni prijatelji in sosedje, skoraj vseh 185 zaposlenih na sedežu podjetja v Manasquanu v New Jerseyju je s tega območja.

Bo prišlo do prodaje? Verjetno, vendar nihče ne ve kdaj. “Ko se bo nehal zabavati, bo tudi nehal s tem. Do takrat se ne bo ustavil,” pravi brat John Cancro.

“Vse življenje sem delal, da bi bili tam, kjer smo zdaj. In verjeli ali ne, stvari so šele začele rasti,” pravi Peter Cancro. “Ali bom tukaj tudi čez 40 let? Verjetno ne.”

Želel je igrati nogomet in postati odvetnik

Cancro je kljub temu, da se je (verjetno zaradi davkov) preselil na jug, po duši in srcu pravi Jerseyjčan. Še vedno ima dom v Spring Laku, približno 10 kilometrov od prvotnega lokala v Point Pleasantu, ki je od sedeža Jersey Mike’s oddaljen le pet kilometrov. Kot najmlajši od treh otrok je odraščal v delavski družini v Point Pleasantu. Njegov oče je bil avtomehanik, mama je skrbela za otroke.

Na srednji šoli je bil v zadnjem letniku predsednik razreda in obrambni igralec nogometne ekipe. Bil je priljubljen, uspešen športnik in pameten. V zadnjem letniku, leta 1975, je zase načrtoval svetlo prihodnost daleč od New Jerseyja. Osnovni načrt je bil: igrati nogomet na Univerzi Severne Karoline v Chapel Hillu, nato pa postati odvetnik.

Prvi lokal kupil, še preden je lahko rezal narezke

Potem pa je prodajalna sendvičev Mike’s Subs, v kateri je delal s polovičnim delovnim časom od svojega 14. leta, šla naprodaj. Cancro pravi, da mu je mama predlagala, naj izplača svojega šefa. Njegov brat John, ki je prav tako delal pri Mike’s Subsu, pa se stvari spominja drugače. Pravi, da mu je neki prijatelj povedal, da je lokal naprodaj, in mu predlagal, naj ga kupi. “Zasmejal sem se in rekel: ‘Ni govora, da bi ga kupil. Nočem delati sendvičev do konca življenja.'”

Power Women, dogodek, vabilo

Tistega večera je to priložnost omenil bratu. Peter, ki še ni bil niti dovolj star, da bi lahko rezal narezke (v skladu z nacionalno delovno zakonodajo moraš biti star 18 let), je naslednji teden ‘šprical’ šolo in mrzlično začel iskati finančnega podpornika. Obrnil se je na družinske prijatelje in na koncu prepričal enega od svojih nekdanjih nogometnih trenerjev, Roda Smitha, podpredsednika lokalne banke Ocean County National Bank, da mu posodi 125.000 dolarjev z 10-odstotno obrestno mero.

Zadnje štiri mesece srednje šole je kar preletel in začel delati kot nor. Zagotovil si je tudi pomoč prijateljev in družine. “Šel sem na maturo in nato delat v lokal,” pravi. Kmalu je odplačal posojilo in Mike’s Subs je letno prodal za skoraj milijon dolarjev sendvičev.

“Že takrat je bil sin, ki je šel od doma in delal po svoje,” pravi John Hughes, ki se je leta 1984 zaposlil pri Cancru in zdaj skrbi za usposabljanje prejemnikov franšize Jersey Mike’s.

Nastanek franšize

Cancro je leta 1980 odprl svoj drugi lokal, vendar ga je po 18 mesecih prodal. Leta 1987 je dobil zamisel, da bi začel s franšizami, ko je opazil, koliko ljudi je zavijalo njegove sendviče za na pot, ko so se vračali v Kalifornijo ali celo v London. Izvlekel je beležnico in začel premlevati ideje o novem imenu za podjetje, ki bi odražalo njegove korenine iz Jerseyja. Zapisal je New Jersey Mike’s, New Jersey Subs in Jersey Mike’s. Zadnje je obkrožil.

Večina večjih verig s hitro prehrano deluje po franšiznem modelu, ki jim omogoča hitro in poceni širitev. Lokalni upravljavci plačajo začetno pristojbino in mastno licenčnino (za Jersey Mike’s je to 18.500 dolarjev in 6,5 odstotka dobička). V zameno dobijo preverjeno zasnovo, ki prinaša dobiček, ter podporo in usposabljanje za uspešno delo. “Takrat smo zares začeli rasti,” pravi Cancro.

“Ko mi je prijatelj predlagal, naj kupim lokal, sem se zasmejal in rekel: Ni govora, nočem delati sendvičev do konca življenja.”

Peter Cancro, Jersey Mike’s

Do konca 90. let na več kot 100 lokacijah

V naslednjih štirih letih je podjetje Jersey Mike’s dodalo približno 30 lokalov, ki so se razširili iz Jerseyja v Ohio in Tennessee, kjer je lokal odprl njegov svak. Kratka recesija in posojilna kriza leta 1991 sta prizadeli podjetje Jersey Mike’s, ki se je za financiranje širitve preveč zadolžilo. Cancro je moral odpustiti vseh šest zaposlenih v podjetju, vključno z bratom, ki je za kratek čas delal v avtopralnici.

Cancro je bil v zadregi, zavihal je rokave in do leta 1994 Jersey Mike’s izvlekel iz luknje ter znova zaposlil vse, ki jih je odpustil. Do konca desetletja se je podjetje razširilo na več kot 100 lokacij. Do leta 2018 je veriga presegla milijardo dolarjev prodaje v celotnem sistemu (skupni prihodki vseh franšiz in lokalov v lasti matičnega podjetja). Dve leti pozneje je izbruhnila pandemija. “Vsi so rekli: ‘Ustavite se, ne delajte ničesar, sedite na svojem denarju’,” se spominja Cancro. On je storil ravno nasprotno. “Jaz sem nekako človek, ki gre vedno v drugo smer.”

Učinek Cancrovega Covidnega vrtinca

Marca 2020, ko je v večini države veljala zapora, je Cancro napisal oglas in tudi prvič sam nastopil v televizijskem oglasu. To ni bil tipičen oglas za hitro prehrano. Namesto tega se je Cancro zahvalil svojim franšizojemalcem za vse, kar so storili za pomoč bolnišnicam ter reševalnim in drugim službam za prvo pomoč ljudem. Prav tako je vsem lokalom v verigi sporočil, da bo matično podjetje Jersey Mike’s pokrilo stroške, ki jih bodo imeli, če bodo bolnišnicam in vsem drugim, ki jih potrebujejo, podarili do 1.000 sendvičev.

Še veliko večji vložek pa je bil to: Cancro je zbral 500 milijonov dolarjev in nato namenil več kot 150 milijonov za preureditev 1.700 lokalov znamke Jersey Mike’s v času pandemije. Običajno take izboljšave plačajo franšizojemalci, vendar ne v tem primeru. Cancro je namenil tudi 40 milijonov dolarjev za nadgradnjo aplikacije in spletne strani podjetja. Kupil je celo zasebno letalo, da je lahko letel po državi in obiskoval lokale v času, ko so bila potovanja skoraj ustavljena.

Učinek Cancrovega covidnega vrtinca je bil osupljiv. “Prodaja se je povečala za 65 odstotkov,” pravi. Leta 2021 je tako dosegla 2,2 milijarde dolarjev, medtem ko je leta 2019 znašala 1,3 milijarde dolarjev. Povprečna prodaja na franšizo se je z 850.000 dolarjev povečala na nedavnih 1,3 milijona dolarjev, kar je po podatkih revije QSR približno za tretjino več kot pri tipičnem lokalu Jimmy John’s in več kot dvakrat toliko kot pri Subwayu.

Težko do franšize Jersey Mike’s

Morda bi Jersey Mike’s lahko rasel hitreje, če Cancro ne bi bil tako izbirčen glede tega, kdo lahko vodi posamezno prodajno mesto. Podjetje trdi, da odobritev dobi le približno odstotek tistih, ki želijo imeti lokal s franšizo. Če to drži, je franšizo Jersey Mike’s dobiti težje, kot priti na Harvard, kjer je bila stopnja sprejetih za leto 2024 3,6 odstotka.

“Ljudi zelo temeljito preverimo,” pojasnjuje Hughes, vodja usposabljanja v Jersey Mike’s. Cancro išče “lastnike-operaterje”, ki so si pripravljeni umazati roke in se z vsem srcem vključiti v kulturo podjetja, ki se osredotoča na sodelovanje s skupnostjo in dobrodelnost. Cancro se hvali, da vsak franšizojemalec prostovoljno daruje sredstva v višini celodnevne prodaje v okviru vsakoletnega “neobveznega” Dneva darovanja v podjetju.

Dalton Stewart si je štiri leta prizadeval pridobiti prvo franšizo Jersey Mike’s v Teksasu, vendar je bil zavrnjen. “Rekli so mi: ‘Prvič, nimaš dovolj denarja, in drugič, nismo še pripravljeni na to, da bi bili navzoči v Teksasu.'” Nazadnje, leta 2001, se je srečal s Cancrom in ga prepričal, da je tvegal. Zdaj ima v lasti devet lokalov v Teksasu, ki je za Kalifornijo in Florido tretja zvezna država z največjim številom lokacij Jersey Mike’s. New Jersey je s 131 prodajnimi mesti na petem mestu.

Jersey Mike's, franšiza, sendviči
Jersey Mike’s franšizo odobri le odstotku prosilcev (Foto: PROFIMEDIA)

Odličen način, da pridobite franšizo Jersey Mike’s? Delajte tam. Do zdaj je Cancro podelil približno 75 franšiz nekdanjim zaposlenim in menedžerjem. Pri teh lokalih celo sopodpisuje najemne pogodbe in novim prejemnikom franšiz posodi denar za kritje začetnih stroškov.

Novi lastniki morajo “smrdeti po sendvičih”

Vsak novi lastnik lokala s franšizo Jersey Mike’s in vsaj eden od njegovih zaposlenih morata opraviti 360 ur usposabljanja, kar je osem tednov, med katerimi bodo po besedah Hughesa “smrdeli po sendvičih”, saj bodo delali na liniji za njihovo sestavljanje. To vključuje pet dni v centru za usposabljanje v Point Pleasantu, ali, kadar so skupine prevelike, v lokalnem hotelu, kjer se učijo o “jerseyjskem ponosu”.

Vsak lokal je skrbno urejen. Obiskovalci vedno vidijo rezalnik in žar (za vroče sendviče, znane kot cheesesteaks). Notranjost je zasnovana tako, da spominja na obalo, saj so na stenah poslikave plaže, deske za deskanje na vodi ali lesene plošče. Tudi stvari, ki se ne zdijo načrtovane, so načrtovane, kot so na primer rahlo spreminjajoče se porcije mesa zaradi rezanja, da se ustvari pristen občutek delikatese. Zdi se, da takšna manična pozornost za podrobnosti deluje.

Zaprl ali prodal le okrog 100 lokalov

Glede na javno dostopne dokumente o franšizi je bilo zaprtih ali prodanih le približno 100 lokalov ali 3,5 odstotka vseh lokacij v ZDA. Za primerjavo: pri znamki Jimmy Johns je takih poslovalnic 10,2 odstotka. “Cancro ne bo ukinil franšize, dokler za franšizojemalca ne bomo storili vsega, kar je v naši moči,” pravi operativni direktor Mike Manzo. To vključuje odkup ali iskanje novega lastnika.

Kljub dobremu plačilu zaposlenih – vodje lokalov v lasti podjetja prejemajo med 125.000 in 175.000 dolarji letno, franšizojemalce pa spodbujajo k enakemu plačilu – so stroški dela precej pod povprečjem panoge. To je zato, ker v vsakem lokalu zaposlijo le od 12 do 15 ljudi v vseh izmenah, medtem ko je v tipičnih McDonald’sovih lokalih zaposlenih od 20 do 50 ljudi. Cancro kot glavni dejavnik razlike vidi zasnovo linije za sestavljanje sendvičev. Zato Jersey Mike’s za stroške dela porabi približno 25 odstotkov od bruto prodaje, kar je za pet odstotnih točk manj kot večina tekmecev.

Bo hči naslednica?

Če bi Cancra “jutri povozil avtobus”, bi mesto glavne direktorice prevzela njegova 36-letna hči Caroline Jones. Poročena je s sinom Hoyta Jonesa, nekdanjega direktorja podjetja Domino’s Pizza, ki je zdaj predsednik podjetja Jersey Mike’s. “Caroline že od najstniških let z mano potuje po državi,“ pravi Cancro, ki ga je k pripravi načrta za nasledstvo delno spodbudilo opazovanje težav Subwaya po smrti njihovega soustanovitelja Freda DeLuca.

DeLuca, ki je leta 2015 pri 67 letih umrl za levkemijo, naj ne bi imel pripravljenih veliko načrtov za prihodnost svojega podjetja.

Pravi čas za prodajo bi utegnil biti zdaj

Čeprav Cancro trdi, da nima časovnega načrta, se zaveda, da bi zdaj utegnil biti pravi čas za prodajo. Jersey Mike’s je bolj znan in priljubljen kot kdaj koli prej. Verige lokalov menjajo lastnike po osupljivo visokih cenah. Subway, najočitnejši tekmec Jersey Mike’sa, je bil v začetku leta prodan podjetju Roark za več kot devet milijard dolarjev.

“Bili smo priča, kako so Popeyes Chicken prodali za 1,8 milijarde dolarjev,” pravi Cancro. “Lahko smo videli, kako so Panero Bread prodali družbi JAB za 7,5 milijarde dolarjev. Nato je bil Dunkin’ prodan za 12 milijard dolarjev ali nekaj podobnega.” (Dejanska številka je bila 11,3 milijarde dolarjev.) “To je zanimiv čas, zanimivi večkratniki.”

Če Jersey Mike’s zamenja lastnika, se bo zastavilo vprašanje, kako bo bleščeče polikano manhattansko finančno podjetje, kot je Blackstone, ravnalo z njegovimi jerseyjskimi koreninami. Cancro zavrne pomisleke in kot dober primer navede Domino’s Pizza. (Njegov ustanovitelj Tom Monaghan je bil njegov mentor.) “Monaghan je leta 1998 prodal svoj več kot 90-odstotni delež podjetja Domino’s družbi Bain Capital za skoraj milijardo dolarjev in ta blagovna znamka je zacvetela,” pravi Cancro. “Ljudje ves čas prodajajo in vse je v redu.”

Življenje po sendvičih

Vsekakor se zdi, da postavlja temelje za svoje življenje po sendvičih. Leta 2021 sta z drugo ženo Tatjano zapravila skoraj 40 milijonov dolarjev za nakup 1.400 kvadratnih metrov velikega domovanja z 19 spalnicami na obrobju Indian Creek Islanda, elitne miamijske enklave, kjer so njegovi sosedje Jeff Bezos, Tom Brady ter vplivni par Jared Kushner in Ivanka Trump. Zakonca imata zdaj vsaj štiri domovanja v Miamiju, New Yorku in New Jerseyju.

Poleg tega je po Forbesovih izračunih v zadnjih štirih letih z dividendami pred obdavčitvijo v žep pospravil okoli 600 milijonov dolarjev. Odprt je za idejo, da bi kupil športno moštvo, kot je to storil njegov prijatelj Monaghan, ki je kupil ekipo Detroit Tigers. Toda najprej bi moral nehati nenehno razmišljati o Jersey Mike’su. “Smo glavni sponzor nacionalne hokejske lige, in ko gledam tekme, ne gledam hokeja. Iščem naš logotip na ledu,” pravi Cancro. Zato glede svojega morebitnega odhoda zavzema trdo stališče: “Ko bom izstopil, bom res izstopil.”

Avtor članka je Jemima McEvoy.