Dončićev agent: Ko mladenič na hitro postane bogat in slaven, je pogosto stresno
Luka Dončić partnerje izbira zelo premišljeno, ne bo oglaševal produkta ali storitve, ki mu ni všeč, pravi sloviti agent NBA Bill Duffy.
V prenesenem pomenu bi lahko dejali, da je Bill Duffy lastnik enega največjih teleskopov na svetu. Skozenj namreč opazuje in nadzira nekatere najbolj svetle zvezde in planete. Košarkarske zvezde in NBA klube. Bill Duffy je eden od petih najbolj priznanih agentov v ligi NBA, eden od petih najbolj uveljavljenih zastopnikov košarkarjev, eden izmed tistih, ki obvlada tako košarkarsko zakulisje kot košarkarjevo zasebnost. Po zaslugi naših virtuozov, od Raša Nesterovića do Gorana Dragića in Luke Dončića, je bil tudi že večkrat v Sloveniji.
Delo agenta ustreza moji osebnosti
Na kako strmo transverzalo se mora v ZDA podati človek, ki je sprva dober košarkar v univerzitetni ekipi, nato obstane pred vrati lige NBA, nekaj let kasneje pa že postane eden najbolj prodornih agentov?
Duffy, ki je odraščal v Minnesoti, že dolgo pa živi v Kaliforniji, je predvsem širok človek. »Mama mi je večkrat rekla, da bi bil dober duhovnik. Da imam posluh za ljudi, za njihove težave. Res je, rad pomagam, rad svetujem nekomu, ki se znajde v nelagodni situaciji. In to je pri mojem delu izjemno pomembno. Ne zgolj povezave in poznanstva, ne zgolj nos za iskanje košarkarskih talentov, predvsem moraš biti karakterno izoblikovan v tej smeri.
Bil sem dober igralec na univerzi v Minnesoti, bil sem vodja moštva, tudi mentor mlajšim. Rad sem delil nasvete, seveda v dobrem pomenu. Tako, da delo agenta nekako ustreza moji osebnosti. Hkrati pa moraš imeti izobrazbo in razumeti dinamiko tega posla.« Tako je Duffy predstavil vrline, ki so mu pomagale, da je postal eden od najbolj zaželenih agentov NBA.
Za več kot pet milijard pogodb
Ker so v ligi NBA bolj ali manj vsa poslovna pravila strogo določena in znana, ni težko ugotoviti, da je Bill Duffy trenutno po prometu peti najbolj uspešen agent v ligi NBA. V tej sezoni aktivno zastopa 28 igralcev v 17 ekipah. Njihove letne pogodbe so vredne 315 milijonov evrov bruto, celotne pogodbe, med njimi tudi petletna Dončićeva, pa 1,3 milijarde evrov.
»Leta 1985 sem začel zastopati igralce v NBA. Doslej je šlo skozi našo agencijo za dobrih pet milijard dolarjev košarkarskih pogodb, imel sem sedem prvih izborov lige NBA. Po 35 letih dela agencije BDA Sports Management pa sem ugotovil, da je za njen razvoj najbolje, da začne delati tudi izven strogo košarkarskih poslov, še bolj usmerjena v marketing, komunikacije in poslovanje izven igrišča.
Zato sem podjetje prodal eni največjih agencij na svetu WME, kjer sem v zadnjih letih svetovalec in partner, seveda še vedno najbolj vezan na košarkarske posle, četudi agencija zastopa in sodeluje z nekaterimi največjimi ameriškimi zvezdniki izven športa, od filma in glasbe do šovbiznisa.« Mimogrede, agencija zastopa športnike, kakršni so LeBron James, Serena Williams, Naomi Osaka, in igralce Matta Damona, Bena Afflecka, Juda Lawa, Kate Hudson …
Pogoji za težave: mlad, uspešen, bogat
Prvo znano igralsko ime agencije je bil že v osemdesetih letih Antonio Davis, sledila so znana imena tudi izven ZDA, kot denimo legendarni Kanadčan Steve Nash ali izjemni Kitajec Yao Ming. In kopica igralcev s prostora nekdanje Jugoslavije od Željka Rebrače do Marka Jarića in seveda Gorana Dragića.
Danes Duffy zastopa Luko Dončića, Anthonyja Edwardsa, Deandreja Aytona, Nikolo Vučevića … Na predavanju v Ljubljani je dejal, da je devetdeset odstotkov njegovega dela povezanega z delom izven košarke, a v povezavi z njo.
»Ko na hitro postaneš uspešen mladenič, bogat in prepoznaven, povsod opažen, je to pogosto zelo dramatično. Stresno. Mnogi se v tej situaciji ne znajdejo, kar lahko vpliva na njihovo igro pod koši. Veliko spremljevalnih aktivnosti je nezaželenih, nepotrebnih, igralci so občutljivi in ranljivi. In tu je potrebna pomoč in sodelovanje pravega agenta. Tako rekoč pri vsem, kar ni povezano s košarko. Trudiš se pomagati, biti na voljo, svetovati, predvsem pa obdržati mladega bogatega košarkarja v zdravem in spodobnem okolju,« poudari Duffy, ki je vse našteto dodobra spoznal in uveljavil že doma, kjer ima svojo »peterko«.
Z ženo Jamese, ki je bila dolgo njegova desna roka v agenciji BDA in ga pogosto spremlja na službenih poteh, imata namreč pet otrok. »Tudi v Sloveniji so že bili. Žena je tista, ki pove, kaj si bomo tokrat v Sloveniji ogledali. Obožujem Slovenijo!«
Zanimiv je pogled Billa Duffyja na »soccer«, torej na nogomet. »V primerjavi z bolj tradicionalno ameriškimi športi, kjer je na mnogih področjih delo bolje urejeno in opredeljeno tudi skozi zakone oziroma pravila, je nogomet nekoliko bolj nereguliran šport. V ZDA imajo športne panoge sindikate, zveze igralcev, ki so pomembni akterji na trgu, pri nogometu pa v najboljše klube, ki so pač v Evropi, prihajajo igralci z vseh koncev sveta, kjer zanje veljajo drugačna, tudi lokalna pravila. Ni pravega sistema, zato je tudi trg agentov pogosto nedorečen.«
Neverjetni uspehi igralcev iz Slovenije
Seveda se v pogovoru nismo smeli izogniti Duffyjevemu pogledu na sodelovanje z Dragićem v minulih letih in Dončićem zdaj. »Najprej vse pohvale vam, Slovencem. Kakšna predanost športu, košarki, prostovoljstvu, zdravemu načinu življenja, navijaštvu! Ko sem začel kot agent, smo zastopali mladega Steva Nasha, enega od dveh Kanadčanov v NBA. Zdaj jih je v ligi 30 ali še več. Poglejte Slovenijo, v tako majhnem bazenu imate Luko, Gorana, Rašo, sodelovali smo z Matjažem Smodišem, Jako Lakovičem, Sašo Vujačićem … Neverjetno za deželo, ki ima manj ljudi kot ‘Bay Area’ (zalivska regija s San Franciscom in Oaklandom v Kaliforniji, op. a.).
Goran in Luka sta si precej različna, a oba sta tako dobra, ker sta odlična fanta, zelo poštena, prijazna, dosledna, pravi osebi torej. Veliko jima pomeni delo z otroki in delo z ranljivimi skupinami. Ni veliko takih, verjemite. In oba imata neizmerno strast igrati za državno reprezentanco. Kar je pomagalo Sloveniji do izjemnih uspehov. Odnos igralcev NBA lige do reprezentance je včasih nočna mora za agente, saj si fantje želijo, klubi seveda ne, zato prihaja do težav … Delal sem z Yao Mingom, ki je bil veliki kitajski športni superzvezdnik in je za reprezentanco večkrat igral poškodovan ter utrujen, kar se je nato poznalo v klubu. In pri vse več sivih laseh na moji glavi.«
Luka izbira premišljeno
Vloga zastopnika igralcev v NBA se razlikuje tudi od vloge podobnega profila v Evropi. Za nogometne agente je denimo mnogokrat najpomembnejši podpis pogodbe in delež pri tem, nato pogosto igralca spustijo z vajeti.
»Podpis dolgoletne pogodbe je daleč od našega najpomembnejšega dela. Agent se s košarkarjem ukvarja v primeru poškodb, bolezni, zagotoviti mu mora najboljše zdravljenje in rehabilitacijo. Poskrbeti mora, da se glas igralca v klubu sliši, sodelovati mora s športnim direktorjem, glavnim menedžerjem, podpornimi službami kluba. Seveda pa pri najboljših igralcih skrbimo za dodano vrednost njihovih podob v javnosti, jim skušamo zagotoviti komercialne partnerje in poslovne priložnosti. Pomembno je trženje izven igrišča (‘off court marketing’, op. a.).
Poglejmo primer Luke Dončića. Individualne partnerje izbira zelo premišljeno, oglaševal ne bo produkta ali storitve, ki mu ni všeč. Z blagovno znamko ali dogodkom se mora poistovetiti. Vidim ga kot top glasnika za znamko copat Jordan. Rad ima nove tehnologije, zato ima lastno platformo LukaAI. Rad ima avtomobile. Zdaj se dogovarjamo za sodelovanje z znano multinacionalko brezalkoholnih pijač, to sodelovanje mu je všeč. Morate vedeti, da je star šele 25 let, a se obnaša zelo odgovorno in do partnerjev všečno. Za sponzorske angažmaje bo še dolgo zelo zanimiv,« še dodaja Bill Duffy, v prenesenem pomenu res pravi stric iz ozadja lige NBA.
Avtor članka je Rok Šinkovc, besedilo je bilo izvorno objavljeno v SPORTO magazinu, oktober 2024.