Zaradi evforije okrog dubajske čokolade primanjkuje pistacij

Svetovne cene pistacij so poskočile za približno tretjino, ker ponudba težko dohaja rastoče povpraševanje po viralni čokoladi s pistacijevo kremo.
Vse bolj priljubljena čokolada v dubajskem slogu je po meteorskem vzponu na družbenih omrežjih povzročila globalni krč v dobavi pistacij, kar je cene zelenih oreščkov poslalo strmo navzgor, poroča Financial Times (FT).
Tablice iz mlečne čokolade, polnjene s pistacijevo kremo in drobljenim pecivom, so bile bolj skromna zgodba o uspehu, ko jih je leta 2021 javnosti prvič predstavil emiratski butični proizvajalec čokolade FIX. Nato pa je video na družbenem omrežju TikTok iz decembra 2023, ki je zbral 120 milijonov ogledov, čokolado spremenil v globalno senzacijo.
Zaradi trenda so cene pistacij poskočile s približno 17 dolarjev na kilogram pred letom dni na skoraj 23 dolarjev, je za FT dejal Giles Hacking iz trgovca z oreščki CG Hacking. “Svet pistacij je trenutno izčrpan.”
Draga čokolada
Dubajska čokolada ni poceni. Lindtova izdaja 145-gramske čokoladne tablice na britanskih policah stane okrog 10 funtov (11,7 evra), kar je več kot dvakratnik ostalih tablic švicarskega proizvajalca. Toda povraševanje je tako veliko, da naj bi nekatere trgovine omejevale število tablic, ki jih lahko kupi posamezna stranka. Lindt pa je skupaj z britansko verigo Wm Morrison lansiral tudi čokoladna velikonočna jajca s pistacijevo kremo.

Zaloge pistacij so se medtem že zniževale zaradi slabe letine lani v ZDA, ki so največja izvoznica oreščkov. Letina je obenem obrodila bolj kvalitetne pistacije, zato je ostalo manj cenejših pistacij brez lupine, ki se običajno uporabljajo pri izdelavi čokolade in druge hrane, je še dejal Hacking.
“Ponudbe že tako ni bilo veliko, tako da je ob prihodu dubajske čokolade, ko so čokoladnice kupovale vse oreščke, ki so jih lahko, preostanek sveta ostal prikrajšan,” je dejal.
Iran izvozil več v Emirate
Iran, ki je drugi največji izvoznik pistacij med državami, je v šestih mesecih do letošnjega marca izvozil za 40 odstotkov več pistacij v Združene arabske emirate (ZAE) kot v celotnem letu pred tem obdobjem, kažejo iranski carinski podatki.
Pomanjkanje je precejšen obrat od leta prej, saj je leta 2023 ponudba presegala povpraševanje, kar je povzročilo padec cene, za FT pravi Behrooz Agah, član uprave v iranskem združenju proizvajalcev pistacij.
Zaradi takratnega presežka je “bil na voljo raznolik nabor stranskih proizvodov, kot so pistacijevo maslo, olje in krema, ki se lahko uporabijo v mnogih jedeh na osnovi pistacij,” je dejal. “To je bilo približno ob istem času, ko je dubajska čokolada prišla na trg in postopoma postala viralna po vsem svetu.”
“Nihče ni pripravljen”
V Kaliforniji so pridelovalci v zadnjih letih presedlali z mandljev na pistacije, saj so bile cene mandljev nizke. Toda novo posajena drevesa ne bodo obrodila do naslednje žetve septembra. Do takrat pa čokoladnice tožijo, da ne morejo proizvesti dovolj priljubljene čokolade.
“Občutek imam, kot da je prišlo od nikoder, kar naenkrat pa jih vidiš v vsaki izložbi,” je dejal Charles Jandreau, generalni direktor britanske skupine luskuznih čokoladnih znamk Prestat Group. “Nihče ni pripravljen na to,” je dodal in opisal, kako težko se dokoplje do sestavine kataifi, bližnjevhodnega drobljenega peciva, ki se nahaja v polnilu.

Ljubitelji čokolade so se medtem že soočali s pomanjkanjem kakava, cene katerega so se lani skoraj potrojile ob slabi letini, ki so jo povzročili ekstremni vremenski pojavi in bolezni. Proizvajalci so zato pričeli izdelovati manjše tablice z nižjo vsebnostjo kakava.
Povpraševanje se ne ustavi
Emiratski FIX, ki je svojo originalno tablico poimenoval “Can’t Get Knafeh of It” po tradicionalni arabski sladici, pravi, da je “neverjetno”, kako so navdihnili “čokoladno gibanje”. Toda obenem jih skrbi, da morda nekateri proizvajalci izkoriščajo njihovo znamko za zavajanje kupcev.
Podjetje ne prodaja čokolad izven ZAE, tudi na domačem trgu so na prodaj le dve uri v dnevu.
Tekmecev pa njihove skrbi ne odvračajo, saj so “zasuti s povpraševanjem po dubajski čokoladi”, kot je za FT povedal Johannes Läderach, glavni izvršni direktor švicarskega izdelovalca čokolade Läderach. “Lansirali smo pred par meseci, povpraševanje pa se kar ne ustavi.”