Vsi nori na matcho, na Japonskem pa pomanjkanje

featured image

Proizvajalci zelenega čaja na Japonskem so omejili prodajo matche, saj povpraševanje po njej nezadržno raste, tudi zaradi priljubljenosti na družbenih omrežjih.

3. marca, 2025 18.00

Družbena omrežja, kot je TikTok, so polna vplivnežev, ki v kavarnah srkajo matcha latte, prepoznavno zeleno pijačo, pripravljeno iz zmletih listov zelenega čaja. Toda globalni trend vodi v pomanjkanje na Japonskem, kjer proizvajalci napitka, ki se uporablja v tradicionalnih japonskih čajnih obredih, omejujejo prodajo, poroča Bloomberg.

Apetit sveta po matchi se povečuje: lani je vrednost japonskega izvoza zelenega čaja, ki vključuje matcho, dosegla rekordno vrednost 36,4 milijarde jenov (230 milijonov evrov), kar je približno 25-odstotno povečanje v primerjavi s prejšnjim letom, kažejo podatki japonskega ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in ribištvo. Povečanje povpraševanja je posledica vpliva družbenih omrežij in rasti turizma na Japonskem, ki ga poganja šibak jen. Lani je državo obiskalo 37 milijonov ljudi, kar je 47 odstotkov več kot leta 2023.

Delno je za pomanjkanje odgovorna tudi občutljiva dobavna veriga. Čajni listi za matcho morajo rasti v senci, običajno se obirajo enkrat letno. A proizvodnjo zavira staranje prebivalstva na Japonskem. Ministrstvo za kmetijstvo upad pripisuje staranju proizvajalcev in pomanjkanju naslednikov, ki bi bili pripravljeni prevzeti podjetja. Količina proizvedene matche v 2023 je znašala le 78 odstotkov količine iz leta 2008.

Plantaža zelenega čaja v mestu Fuji na Japonskem
Japonska je lani izvozila rekordno količino zelenega čaja, ki vključuje matcho. Na sliki plantaža zelenega čaja ob vznožju gore Fuji. (Foto: PROFIMEDIA)

Kdo je omejil prodajo

Trend na TikToku je med drugim unovčila prodajalna čaja iz Kjota Marukju Kojamaen. Tri stoletja staro podjetje se je namreč pojavilo v več sto objavah na omrežju, kar je povzročilo rast povpraševanja po matcha praških. Oktobra je bilo podjetje primorano omejiti prodajo.

“Vplivneži na TikToku so naše izdelke matcha uporabljali v svojih matcha lattejih, tako da se je naša blagovna znamka naravno razširila in lahko smo dosegli veliko ljudi na družbenih omrežjih,” je podjetje komentiralo za Bloomberg.

Nedavno je začasno prekinitev prodaje nekaterih izdelkov napovedal še en dolgoletni proizvajalec matche, Ippodo Tea. Oktobra je podjetje dvignilo cene matcha izdelkov, sklicujoč se na višje stroške.

Bitka za matcho

Pri Marukju Kojamaen so odločitev sprejeli, da bi lahko še naprej zagotavljali dobavo najzvestejšim kupcem v templjih, svetiščih in drugih ustanovah, kjer matcho uporabljajo v ceremonialne in verske namene. Aja Ito, podpredsednica podjetja Sakura Experience Japanese Culture v Kjotu, ki ponuja tečaje čajnih obredov, pravi, da jih pomanjkanje še ni prizadelo. Matcho kupujejo prek neposredne pogodbe s čajnimi plantažami v Ujiju, mestu v prefekturi Kjoto. Kljub temu Ito pravi, da jo skrbi, da bi se cene zvišale, če se bodo razmere nadaljevale.

Težje pa do zelenih listov pridejo novi odjemalci, vključno z mnogimi kavarnami. “Po vsej državi se odvija boj med ljudmi, ki poskušajo pridobiti liste matche,” za Bloomberg pravi Čitose Nagao, lastnica kavarne Atelier Matcha v prestižni tokijski četrti Ginza. Gostinka je morala prav tako omejiti prodajo. Tudi največji veletrgovci so primorani zavrniti stranke, ki želijo kupiti njihovo matcho, ker “za nove stranke preprosto ni količin,” pravi Nagao.

Po besedah Nagao njeno kavarno obiskuje tako veliko tujcev, ki iščejo matcha latte, da je v ponudbo dodala ovseno mleko, kar je sicer redkost na Japonskem. “Mislim, da povpraševanje po matchi še ni doseglo vrhunca,” meni.

Matcha latte na Japonskem
Nekatere kavarne na Japonskem s težavo pridejo do listov matche (Foto: PROFIMEDIA)

Trend jezdijo tudi vplivneži

Trend je viden tudi v tujini. Lastnica čajnice v avstralskem Sydneyu Jukino Matsumoto je dejala, da se je prodaja matche lani povečala za petkrat v primerjavi z letom prej. Tudi ona je zato morala uvesti omejitve na število izdelkov iz matche, ki jih lahko kupijo stranke.

Nekateri spletni vplivneži skušajo unovčiti trend z ustvarjanjem lastnih matcha izdelkov. YouTuberka Emma Chamberlain z več kot 12 milijoni naročnikov prodaja različne okuse matche iz Šizuoke, glavne japonske prefekture, kjer pridelujejo matcho, prek svojega podjetja Chamberlain Coffee.

Ashley Alexander, ki je na YouTubu znana pod imenom “ur mom ashley” (angl., tvoja mama Ashley) in ima 1,8 milijona naročnikov, je začela posel z matcho lani.