Rekordno predpraznično zapravljanje Američanov s “kupi zdaj, plačaj kasneje”

Ameriški dan spletnih nakupov Cyber Monday, ki je sledil črnemu petku, je bil najboljši dan doslej za vse bolj priljubljene storitve "kupi zdaj, plačaj kasneje".
Finančne storitve “kupi zdaj, plačaj kasneje” (buy now, pay later – BNPL) tudi tistim s tanjšimi denarnicami omogočajo, da izkoristijo predpraznične popuste v spletnih trgovinah, a se predvsem mladim rado zgodi, da zapravijo več, kot so zmožni odplačati, piše CNN.
V ZDA so letos državljani kljub trmasti inflaciji, ki je bila na letni ravni novembra še vedno pri 2,7 odstotka, opravili rekordno veliko spletnih predprazničnih nakupov, so v začetku decembra pokazali podatki Adobe Analytics. Vrednost nakupov na tako imenovani spletni ponedeljek oziroma Cyber Monday, ko so spletne trgovine vabile s popusti, je znašala 13,3 milijarde dolarjev (12,8 milijarde evrov) oziroma 7,3 odstotka več kot lani.
Dan je bil tudi rekorden za ponudnike storitev BNPL, saj so ameriški potrošniki z njihovimi storitvami zapravili kar 991,2 milijona dolarjev. To je bil doslej največji enodnevni promet pri tovrstnih ponudnikih.
Spletni teden, ki se je raztezal od zahvalnega dne (letos 28. novembra) in črnega petka (29. november) do spletnega ponedeljka 2. decembra, je spletnim trgovcem sicer prinesel 41,1 milijarde dolarjev (39,5 milijarde evrov), kar je 8,2 odstotka več kot leto prej. V celotni praznični sezoni Adobe ocenjuje, da bodo ameriški potrošniki zapravili 240 milijard dolarjev (230 milijard evrov), prav tako dobrih osem odstotkov več kot lani.
Finančna tveganja pri BNPL
Letos je potrošnja s storitvami BNPL v ZDA skoraj vsak mesec presegala tisto iz preteklega leta. Izjema je bil november, saj je spletni ponedeljek letos padel na december, lani pa na november.
Potrošniki so z BNPL lani skupaj zapravili 75,1 milijarde dolarjev, kar je 14-odstotno povečanje s 65,6 milijarde dolarjev leta 2022. Letos pa so do začetka decembra (do vključno 5. decembra) opravili za 74,6 milijarde nakupov, po podatkih CNN in Adobe Analytics. Znesek še ne vključuje božičnih nakupov v decembru.
Strokovnjaki opozarjajo, da te storitve sicer ponujajo prilagodljivost, vendar prinašajo tudi finančna tveganja, zlasti za mlade in finančno omejene potrošnike, ki se ponavadi najbolj zanašajo na storitve BNPL.
Plačilni načrti BNPL še posebej vplivajo na kupce, ki običajno porabijo manj in so bolj odvisni od kreditnih kartic, je za CNN dejal Dionysius Ang, potrošniški raziskovalec in izredni profesor na Univerzi v Leedsu v Angliji. "Navidezno finančno omejeni uporabniki kreditnih kartic in nakupovalci z majhnimi košaricami imajo ponavadi največjo rast porabe, potem ko sprejmejo storitev Kupi zdaj, plačaj kasneje," je še dejal Ang.

Po BNPL posegajo predvsem mladi
Sodeč po anketi ameriške centralne banke v Filadelfiji obstaja pri uporabnikih BNPL večja verjetnost, da se bodo soočili s finančnimi težavami. Za nakupovalce z BNPL je bolj verjetno, da bodo nezmožni plačati nekatere ali vse položnice, obenem bodo bolj zaskrbljeni, če bodo v naslednjem letu finančno shajali.
Storitve BNPL so priljubljene predvsem med mlajšimi uporabniki, ugotavlja portal Bankrate. Več kot polovica generacije Z in milenijcev je poročala, da je že uporabljala storitev BNPL, v primerjavi s četrtino generacije baby boomerjev.
BNPL nagovarja mlade, ki so skeptični glede zadolževanja prek kreditnih kartic ali imajo težave z odobritvijo kreditne kartice, je za CNN povedal višji industrijski analitik pri Bankrate Ted Rossman.
Mladi ne le pogosteje uporabljajo storitve BNPL, ampak tudi pogosteje naletijo na težave pri njihovi uporabi. Samo 24 odstotkov uporabnikov generacije Z in 35 odstotkov milenijskih uporabnikov je poročalo, da nikoli niso imeli težav s storitvami BNPL, v primerjavi z 68 odstotki uporabnikov baby boomerjev, ugotavlja raziskava Bankrate.
Najpogostejša težava za mlajše generacije je prekomerno zapravljanje. Med generacijo Z je slaba četrtina poročala, da je že zamudila kakšno odplačilo, med milenijci je s plačilom zamujala dobra petina.
Kaj je BNPL?
BNPL so plačilne storitve, ki (običajno v aplikaciji) ponujajo kratkoročno financiranje za nakupe z možnostjo obročnega odplačevanja. S tem opravljajo podobno funkcijo kot kreditne kartice, a se je nanje lažje naročiti, poleg tega pa ne zahtevajo posebne infrastrukture za njihovo uporabo (kot je POS terminal).
V ZDA so sicer ponudniki od maja letos obravnavani enako kot ponudniki kreditnih kartic, kar je z uredbo sprejel urad za finančno zaščito potrošnikov (Consumer Financial Protection Bureau). To potrošnikom zagotavlja dodatne pravice in pravno zaščito, kot je pravica do izpodbijanja bremenitev in zahtevanja vračila po opravljeni transakciji, piše CNN.
BNPL pridobiva na priljubljenosti tudi v nekaterih evropskih državah. Na Švedskem, od koder izvira eden največjih ponudnikov tovrstnih plačil Klarna, so potrošniki letos 21 odstotkov spletnih nakupov opravili v obliki BNPL. Enak odstotek spletnih nakupov so z BNPL letos opravili tudi nemški potrošniki, 15-odstotni delež pa imajo ponudniki BNPL na Norveškem, po podatkih Statiste.