Hrvaško milijardno podjetje, ki podpira tisoče start upov: Načrt je tudi sebičen

Posel Marko Rabuza 27. novembra, 2025 05.15
featured image

Hrvaški Infobip je vložil in pomagal več tisoč zagonskim podjetjem. Kakšna je njihova vizija in kaj iščejo pri start upih?

27. novembra, 2025 05.15

Prvi hrvaški samorog (hitro rastoče podjetje, vredno več kot milijardo) je od leta 2020 Infobip. Njihova osrednja dejavnost je komunikacijska platforma v oblaku in zagotavljajo storitev, ki podjetjem omogoča upravljanje večkanalnih komunikacij z uporabniki prek kratkih sporočil SMS, elektronske pošte in klepetalnih aplikacij. Sodelujejo s tehnološkimi velikani, kot so Uber, WhatsApp in Viber.

Milijardno vrednotenje so prebili pred petimi leti, ko so od ameriškega sklada One Equity Partners zbrali 200 milijonov dolarjev. To je bila tudi prva zunanja naložba v podjetje, saj so ga pred tem financirali le z lastnimi sredstvi.

Sledili ideji Googla

Pred štirimi leti so zagnali program Infobip Tribe, kjer sami nastopajo v vlogi mentorja drugim, ki so na začetku svoje poslovne poti. Na čelu oddelka je bil od začetka Nikola Pavešić. Kot je ob robu konference Game Changer pojasnil za Forbes Slovenija, so želeli posnemati ekosistem za start upe, kot so ga postavili pri ameriškem tehnološkem velikanu Googlu.

“Želeli smo jim pomagati pri njihovih začetkih. Zagotovili smo jim brezplačne storitve in produkte, da so lahko začeli in rasli, ko še niso imeli veliko denarja. Načrt je seveda nekoliko sebičen, saj so nekateri nato postali naše stranke oziroma naročniki, kar pomeni, da so nam pozneje začeli plačevati za storitve,” bolj podrobno razlaga Pavešić, ki je Infobip pred mesecem dni zapustil.

Skupno so do zdaj podprli več tisoč start upov iz 120 držav. “Prepričan sem, da se ti takšna ideja in oblikovanje okolja za start upe, kjer podpreš inovativne ideje, na dolgi rok povrne,” meni. Mladim podjetjem omogočijo svoje rešitve v višini 60 tisoč dolarjev in v zameno ne zahtevajo lastniškega deleža.

Iščejo eksplozijo v pozitivno smer

Pri tem pomoč zagonskim podjetjem ni bila omejena le na vložek v kapitalu, ampak tudi z drugimi viri ter z Infobipovo globalno prisotnostjo in mrežo. Družba ima namreč več kot 70 pisarn na šestih celinah in 3.700 zaposlenih.

In koliko start upom, v katere je vložil Infobip, je uspel preboj? “V podjetju smo imeli velik ekran z vsemi ključnimi podatki, kako gre podjetjem, v katera smo vložili, in prav tako podatek, kako uspešna so. Vendar ni pomembno, koliko od njih bo ali je propadlo, ampak, ali bo kateremu od njih uspela eksplozija v pozitivno smer,” meni.

Mnogim gre dobro, a samoroga še ni bilo

Dodaja, da je bila njihova vizija iskanje samorogov, “saj ti njihov uspeh poplača za vse neuspešne zgodbe, ki si jih podprl”. Do zdaj še nobenemu od podjetij ni uspelo doseči mejnika, kot ga je Infobip (in pozneje tudi Rimac). “Podprli smo kar nekaj podjetij, za katere bi rekel, da so dobra. Sicer nimajo več stomilijonskih prihodkov, vendar vseeno imajo zaposlenih 10, 20, 30, mogoče tudi 100 ljudi in dobro poslujejo,” je dejal.

Po njegovi oceni je lahko majhnost trga, kot je na primer slovenski, pri zagonskih podjetjih tudi prednost, saj mora ekipa že od svojega začetka, če želi biti uspešna, razmišljati globalno. Kako bi lahko tudi Slovenija ustvarila več samorogov? “Država mora z davčno politiko spodbujati in poenostaviti, da podjetja vlagajo v start upe. Denarja je dovolj, le najti moramo način, da del njega pride tudi do start upov,” zaključuje Pavešić.

Roberto Kutić, Silvio Kutić, Izabel Jelenić
Poleti je Infobip zapustil eden od soustatnoviteljev Roberto Kutić (na sliki povsem levo) (Foto: Infobip)

Spremembe v vodstvu in znova visoka izguba

Za Infobipom, ki so ga pred 19 leti ustanovili Roberto in Silvio Kutić ter Izabel Jelenić, je turbulentno obdobje. Poleti jih je zapustil soustanovitelj in glavni operativni direktor Roberto Kutić, ki je sicer ostal delničar. Ob tem je Infobip tudi lani posloval z visoko izgubo. Lani je imela skupina, krovno podjetje ima sedež v Veliki Britaniji, 1,85 milijarde prihodkov, kar je 6,7 odstotka več kot v 2023.

EBITDA je znašal 130 milijonov evrov, pod črto pa je skupina ponovno poslovala v rdečem, in sicer za 134,2 milijona evrov. To je vseeno precej manj kot v 2023 (227,1 milijona evrov). V podjetju so pojasnili, da so izgube posledica številnih prevzemov in vlaganj ter pravil v Veliki Britaniji, da se lahko vlaganja amortizirajo šest let, je poročal Forbes Hrvaška.

Infobip ima pisarno tudi v Sloveniji. Lani so zaposlovali povprečno sedem ljudi, prihodki so se z 1,3 milijona skrčili na slab milijon evrov, ob tem pa je imelo podjetje 55 tisoč evrov čistega dobička.