Odjemalca, ki mu je grozil odklop elektrike, rešili v zadnjem trenutku

Novice Andreja Lončar 26. novembra, 2025 05.16
featured image

Skoraj tri tisoč odjemalcev, ki jim je Suncontract jeseni odpovedal pogodbe, je našlo drugega dobavitelja. Nekaj deset se jih je dragi zasilni oskrbi oziroma odklopu izognilo tudi zahvaljujoč prizadevanjem elektro podjetij.

26. novembra, 2025 05.16

Suncontract je konec septembra napovedal ukinitev dobav elektrike po starem sistemu neto meritev z letnim obračunom. Odjemalcem je sporočil, da morajo sončno elektrarno nadgraditi s hranilnikom električne energije in prehodom na nov sistem neto meritev, sicer jim bo odpovedal pogodbo.

Za podjetje je namreč ta segment postal poslovno nevzdržen zaradi naraščajočih stroškov izravnave. Ker so ti tudi posledica spremembe pravil Borzena, Suncontract toži državo. Trenutni tožbeni zahtevek v višini 3,3 milijona evrov (nanaša se na škodo v lanskem letu in prvem polletju letošnjega leta) bi lahko še dopolnili, je pred dnevi na srečanju z novinarji dejal direktor Gregor Novak.

Povedal je tudi, da je desetina od okoli 3.300 strank z letnim sistemom neto meritev ostala pri njih, 90 odstotkov pa jih je menjalo dobavitelja. Ocenil je, da so prehod izpeljali brez težav. Kot je povedal, so preklicali vse stranke, ki jim je grozila odpoved pogodbe, ter jim pomagali poiskati najboljšo možnost. Usklajevali so se tudi z elektrodistributerji.

Ena najbolj množičnih menjav

Dogodek je bil pomemben preizkus tudi za operaterje elektro omrežja. Šlo je namreč za enega največjih valov menjav odjemalcev elektrike pri nas. Verjetno največji se je zgodil konec leta 2021, ob začetku energetske krize, ko se je Telekom Slovenije na hitro odločil, da izstopa iz posla prodaje elektrike. Svojim 11 tisoč strankam je dal le mesec dni časa, da si najdejo drugega dobavitelja.

Razmere je takrat oteževalo dejstvo, da so borzne cene elektrike naraščale, zato dobavitelji niso bili prav naklonjeni sprejemanju novih strank, saj bi morali zanje zakupiti elektriko po višji ceni od tiste na ceniku. Večina jih je pristala na Gen-I.

V energetski krizi je država regulirala cene elektrike, zaradi česar je bilo tudi prostovoljnih menjav v zadnjih letih malo. V zadnjih treh letih smo po podatkih agencije za energijo zabeležili rekordno nizko število menjav dobaviteljev energentov v primerjavi z leti, ko je maloprodajni trg deloval pod konkurenčnimi pogoji.

Zdaj pa je Suncontract odslovil velik del strank z letnim obračunom neto meritev. Na Elesu pravijo, da je dobavitelj sprožil odpovedi pogodb za 2.680 odjemalcev s sončno elektrarno. Ostali so se odločili, da ostanejo pri tem dobavitelju, a pod novimi pogoji.

Tudi v tem primeru pa so imeli odjemalci malo časa za iskanje novega dobavitelja električne energije. Suncontract je namero o odpovedi pogodb prvič izrazil konec septembra, torej so imeli le mesec dni.

Gregor Novak, Suncontract
Direktor Suncontracta Gregor Novak je pred dnevi na srečanju z novinarji ocenil, da so prehod izpeljali brez težav, je pa en odjemalec drugega dobavitelja našel tik pred odklopom (Foto: Žiga Živulović jr./BOBO)

Skrajna ukrepa zasilna oskrba in odklop

Eles je odjemalcem postavil rok, da si morajo do 1. novembra poiskati novega dobavitelja. “Merilna mesta odjemalcev, ki tega ne bodo storili in od novembra ne bodo imela sklenjene pogodbe o dobavi električne energije, bo elektrodistribucijsko podjetje odklopilo od omrežja,” je navedel.

Sprememba je zahtevala aktivno ukrepanje odjemalca. Če si ne bi pravočasno našli drugega dobavitelja, bi lahko odjemalci pristali na dragi zasilni oskrbi, za katero pa je potrebno po zakonu ravno tako zaprositi. Poleg tega se v tem režimu odjemalcu prekine režim letnih neto meritev, cena elektrike pa je znatno višja od tržne (trenutna cena oskrbe znaša 0,17371 evra na MWh brez davka na dodano vrednost).

Tistemu, ki ne bi zaprosil za prehod na zasilno oskrbo, pa je grozil odklop elektrike.

Kot smo pisali, je odjemalce skrbelo tudi, kaj bo z viški, ki so jih letos pridelale njihove elektrarne. Praviloma jih porabijo v zimskih mesecih. Ker jim je Suncontract odpovedal pogodbe, se je marsikdo spraševal, ali mu bodo propadli. Pojasnila za odjemalce smo objavili tukaj.

Malo pred odklopom sklenil pogodbo

Zdaj so nam tudi na Elesu potrdili, da nihče ni pristal na zasilni oskrbi, pa vendar prehod ni potekal povsem brez izzivov. Čeprav bi si morali novega dobavitelja najti do 1. novembra, je bilo 7. novembra še 20, 11. novembra pa sedem odjemalcev, ki tega niso storili. Uslužbenci elektrodistribucij pa jih niso uspeli priklicati niti jih niso našli na njihovem naslovu, pravijo na Elesu.

Številka se je postopoma zmanjševala. Do 13. novembra, ko bi morali tiste brez sklenjene pogodbe odklopiti iz sistema, je tako ostal še en odjemalec z neurejenim statusom. A tudi tega so v zadnjem trenutku našli in s tem rešili pred odklopom, so nam povedali na Elesu.

“V tem primeru je Elektro Ljubljana uporabil celo svoje osebne stike ter s tem pripomogel, da je dotični odjemalec nekaj ur pred načrtovanim odklopom vendarle sklenil pogodbo z novim dobaviteljem,” so še navedli.

Zahtevna naloga za elektro družbe

Na Elesu pravijo, da so bili v komunikaciji s Suncontractom, z agencijo za energijo, Borzenom, elektrodistribucijskimi podjetji, dobavitelji električne energije ter resornim ministrstvom za okolje, podnebje in energijo.

Najprej so v začetku oktobra dobavitelje pozvali, naj sprejmejo Suncontractove odjemalce, potem so na dnevni ravni spremljali napredek pri številu menjav, pravijo. Obenem so spodbujali elektrodistribucije, da vzpostavijo stik z odjemalci, ki se na dopis Suncontracta niso odzvali. Elektrodistribucijska podjetja so medtem apelirala na dobavitelje električne energije, naj pospešijo svoje postopke in z nekdanjimi odjemalci SunContracta čim prej sklenejo pogodbo.

Kot pravijo na Elesu, je bil osnovni cilj preprečiti vsakršno nadaljnjo škodo za ljudi, ki so se nepričakovano in na pragu visoke omrežninske sezone znašli v neugodni situaciji. “Danes smo predvsem zadovoljni, da imajo vsi odjemalci novega dobavitelja, da nikomur ni bilo treba zaprositi za zasilno oskrbo ter da je vsem sodelujočim uspela tako zahtevna in obsežna naloga,” so za Forbes Slovenija povedali v elektroenergetskem podjetju.