Novo poglavje afere dieselgate: začenja se veliko sojenje v Londonu

Desetletje po škandalu dieselgate pri Volkswagnu se zaradi obtožb o goljufanju na testih izpušnih plinov začenja sojenje tudi proti Mercedesu-Benzu, Fordu, Nissanu, Renaultu in Stellantisu.
Danes se na londonskem višjem sodišču začenja velika tožba proti petim vodilnim proizvajalcem avtomobilov, ki so obtoženi goljufanja na testih izpušnih plinov dizelskih motorjev. Po navedbah odvetnikov gre za največjo skupinsko tožbo v angleški in valižanski pravni zgodovini, ki bi lahko sčasoma vključevala 1,6 milijona lastnikov avtomobilov, poroča Reuters.
Sojenje je najnovejše poglavje afere, znane kot “dieselgate”, pri kateri se proizvajalci avtomobilov soočajo z obtožbami, da so vgrajevali opremo za prirejanje vrednosti izpustov v avtomobilih z dizelskim motorjem, da bi na ta način ustrezali zakonsko določenim vrednostim. V tokratno tožbo so vpleteni Mercedes-Benz, Ford, Nissan, Renault in Stellantis, natančneje njegovi znamki Peugeot in Citroen.
Skoraj 850.000 lastnikov dizelskih avtomobilov v tožbi trdi, da so omenjeni proizvajalci uporabljali nezakonite odklopne naprave, ki so med testiranjem vozil zagotavljale, da so emisije ostale znotraj zakonsko dovoljenih meja, vendar tega niso storile, ko so bili avtomobili na cesti.
Sojenje se bo osredotočilo na majhen vzorec dizelskih vozil, sodbe pa ni pričakovati pred poletjem 2026. Če sodišče razsodi proti proizvajalcem, se bo nadaljnje sojenje za določitev višine odškodnine začelo prihodnjo jesen. Sodba bo zavezujoča tudi za več sto tisoč podobnih zahtevkov proti drugim proizvajalcem, navaja Reuters.
Proizvajalci obtožbe zanikajo
Proizvajalci navedbe zanikajo in zavračajo kakršno koli podobnost s škandalom, ki je izbruhnil leta 2015 pri Volkswagnu. Ta je nemškega proizvajalca do zdaj stal več kot 32 milijard evrov, vključno z visokimi sankcijami v ZDA.
V Sloveniji je sklenil poravnavo z Zvezo potrošnikov Slovenije (ZPS), ki je leta 2017 v kampanji PreVWara zbrala 6.500 oškodovanih lastnikov avtomobilov. Odškodnine za lastnike avtomobilov pa so po poročanju rtvslo.si nižje od tistih, ki so jih izpogajale potrošniške organizacije v drugih državah.
Deželno sodišče v Braunschweigu je maja enega od nekdanjih menedžerjev Volkswagna, vpletenih v afero dieselgate, obsodilo na štiri leta in pol zapora, drugega pa na dobri dve leti in pol. Dvema je izreklo pogojno zaporno kazen.
Tiskovni predstavnik Mercedesa je dejal, da je oprema, uporabljena pri testih, “upravičena s tehničnega in pravnega vidika”. Renault in Stellantis, ki je lastnik Peugeota in Citroëna, navajata, da so bila vozila, ki sta jih prodala, skladna s takratnimi predpisi. Ford trdi, da trditve “nimajo podlage”, Nissan pa, da je “zavezan skladnosti na vseh trgih, kjer deluje”.