Ko je velik posel s tekmecem padel v vodo, so šli po milijarde na borzo

Kalifornijska Figma je bila najprej uspešnica med dizajnerji in programerji, konec julija pa je navdušila še borzne vlagatelje.
Ameriški tehnološki start up Figma, ki ponuja digitalna orodja za dizajn, je konec julija vstopil na newyorško borzo (NYSE) in v debiju približno potrojil svojo tržno vrednost, njegov ustanovitelj pa je postal milijarder. To je velik preobrat za podjetje, ki je dve leti nazaj računalo na prevzem s strani večjega tekmeca Adobe, a je ta padel v vodo.
V eni največjih tehnoloških prvih javnih ponudb delnic (IPO) leta na NYSE so Figma in njeni vlagatelji s ceno 33 dolarjev na delnico zbrali 1,2 milijarde dolarjev, kar je podjetje vrednotilo na 19,3 milijarde dolarjev. Toda prvi trgovalni dan v četrtek, 31. julija, je delnica sklenila pri 115 dolarjih, kar je več kot trikratnik izklicne cene.
S tem je glavni izvršni direktor in eden od ustanoviteljev Dylan Field svoje premoženje povečal na 6,4 milijarde dolarjev, po oceni Forbesa. Drugi soustanovitelj Evan Wallace, ki od leta 2021 ne dela več v podjetju, je bil zaradi rasti delnice vreden več kot tri milijarde dolarjev. Poleg ustanoviteljev imajo večje deleže v podjetju še skladi tveganega kapitala Index, Greylock in Kleiner Perkins, katerih skupna vrednost je ob IPO znašala okrog šest milijard dolarjev.
Vsi največji vlagatelji so ob prvi javni ponudbi prodali del svojih delnic, je poročal CNBC.
Naslednji dan se je delnica vzpela še do 122 dolarjev, od takrat pa upadla na približno 80 dolarjev, ko so vlagatelji unovčevali dobičke prvih dveh dni. To je še vedno več kot dvakratnik začetne cene in pomeni tržno vrednost 38,5 milijarde dolarjev.
Ustanovitelj ohranja nadzor
Start up iz San Francisca, ki želi postati “Google Docs za dizajn”, kot piše Forbes, sta leta 2012 ustanovila Field in Wallace, sošolca iz programa računalništva na univerzi Brown. Field je tisto leto opustil študij, ker je prejel štipendijo vlagatelja Petra Thiela (Thiel Fellowship). Leta 2015 je par lansiral prvo različico spletnega kolaborativnega orodja za dizajn, ki je hitro postalo priljubljeno pri oblikovalcih in programerjih, med drugim zaradi preprostega uporabniškega vmesnika in brezplačnega dostopa.
S tem je postalo resna konkurenca največjemu ponudniku digitalnih orodij za dizajn Adobe, ki je znan po precej zasoljeni naročnini.
Figma je v naslednjih letih izvedla več krogov financiranja in od skladov tveganega kapitala zbrala več sto milijonov dolarjev. Maja 2021 je dosegla vrednotenje v višini 10 milijard dolarjev, ko je v seriji E zbrala okrog 200 milijonov dolarjev.
Triintridesetletni Field ima v podjetju tudi po vstopu na borzo še vedno nadzor nad odločitvami, saj skupaj z Wallaceom držita 99 odstotkov delnic razreda B – te imajo 15-krat več glasovalnih pravic kot delnice razreda A, ki so bile na voljo vlagateljem na borzi in institucionalnim vlagateljem. Ker lahko Field glasuje tudi z delnicami soustanovitelja, ima v podjetju 74 odstotkov glasovalnih pravic, poroča Forbes.
Neuspešen posel s tekmecem
Septembra 2022 sta Figma in Adobe oznanila, da bo večji Adobe prevzel Figmo v poslu, ki bi start up ovrednotil na 20 milijard dolarjev, kar je bilo dvakrat več od zadnjega vrednotenja in 50-kratnik takratnih prihodkov Figme (okrog 400 milijonov dolarjev). Visoka cena je čudila vlagatelje v Adobe, kar se je odrazilo v padcu vrednosti delnice.
Medtem so bili nekateri uporabniki Figme razočarani, saj so jo videli kot alternativo dražjim orodjem Adobe, kot so Photoshop, Premiere Pro in InDesign. Skrbelo jih je tudi, da bi se Figma integrirala v Adobejev nabor kreativnih orodij v oblaku Creative Cloud.
Toda glavna ovira so bili regulatorji v ZDA, Združenem kraljestvu in Evropski uniji (EU), ki so izrazili pomisleke o ohranjanju konkurence na trgu programske opreme za dizajn. V naslednjih mesecih so varuhi konkurence sprožili svoje preiskave, decembra 2023 pa sta Adobe in Figma sporočila, da odstopata od transkacije. Ob tem je moral Adobe v skladu z odstopno klavzulo Figmi plačati milijardo dolarjev.
Januarja lani je Field prepolovil interno vrednotenje družbe nazaj na 10 milijard dolarjev in zaposlenim ponudil prostovoljne odhode s trimesečno odpravnino, kar je po poročanju Forbesa izkoristilo le okrog 50 od 1.300 zaposlenih.

Rast prihodkov, a lani velika izguba
Od napovedi prevzema do konca lanskega leta je Figma skoraj podvojila prihodke, ki so v 2024 znašali 749 milijonov dolarjev. Ob tem so sicer beležili 732 milijonov dolarjev izgube, ki je izhajala iz 889-milijonskega delniškega izplačila zaposlenim.
Tudi v 2025 jim prihodki rastejo. V prvem četrtletju je podjetje ustvarilo 228 milijonov dolarjev, kar je bila 46-odstotna medletna rast. V posodobljenem prospektu za IPO julija letos so zapisali, da so prihodki v drugem četrtletju zrasli za 40 odstotkov v primerjavi z enakim obdobjem lani, navaja CNBC.
Z vstopom na borzo je Figma svojo tržno vrednost vrnila približno na raven, ki jo je bil pripravljen plačati Adobe, nato pa jo še krepko presegla. Po pisanju Forbesa trenutno visoko vrednotenje temelji predvsem na napovedi visoke rasti prihodkov, upočasnitev te rasti pa bi lahko ceno delnice znižala. Eno od tveganj je tudi močna konkurenca, saj tekmeci, kot je Canva, širijo svojo ponudbo izdelkov, medtem ko na trg prihajajo orodja z umetno inteligenco ponudnikov, kot je vodilni OpenAI.
Čeprav ima Figma okrog 13 milijonov uporabnikov, je med temi le okrog tisoč velikih korporativnih strank, ki za storitev plačujejo več kot 100 tisoč dolarjev. To pomeni priložnost za nadaljno rast v tem segmentu, a tudi tekmovanje z Microsoftom, ki v svoj Office 365 prav tako vključuje orodja za dizajn.