Kaj se dogaja s futurističnim megaprojektom, ki ga načrtujejo v Savdski Arabiji

Savdski državni investicijski sklad (PIF) bo znova preveril izvedljivost megaprojekta, gradnje mesta ob Rdečem morju, v katerem naj bi nekoč živelo devet milijonov ljudi.
Kraljevina Savdska Arabija zaradi zaostrenih gospodarskih razmer zmanjšuje obseg velikih gradbenih projektov. To bi se lahko zgodilo tudi s projektom izgradnje futurističnega mesta The Line (po slovensko črta) med obalo Rdečega morja in mestom Tabuk. Ta je del vizije arabske države, kako zmanjšati odvisnost od nafte in razviti druge gospodarske panoge.
Nepremičninski projekt je v gradnji, Savdska Arabija naj bi zanj že porabila več kot 50 milijard dolarjev. Newsweek je pred dnevi objavil zračne posnetke, ki kažejo napredek na – po njihovih navedbah – največjem gradbišču na svetu.
A Bloomberg zdaj poroča, da je savdski državni investicijski sklad PIF zaprosil svetovalna podjetja za revizijo izvedljivosti megaprojekta.

Futuristično mesto
The Line je načrt za 170 kilometrov dolgo, 500 metrov visoko in le 200 metrov široko mesto v Savdski Arabiji. V njem naj bi po prvotnih načrtih do leta 2030 živelo 1,5 milijona ljudi, dokončali pa naj bi ga do leta 2045, ko naj bi bilo tu prostora za devet milijonov ljudi.
Savdski kronski princ Mohamed bin Salman je ob predstavitvi projekta leta 2021 dejal, da bo to mesto “brez avtomobilov, brez cest in brez emisij ogljika” ter da bodo imeli prebivalci vsakodnevne dejavnosti, kot so delo, opravki, prostočasne aktivnosti, zelo blizu. Do vseh naj bi imeli manj kot pet minut hoje od doma. Dejal je tudi, da bo mogoče z uporabo hitre železnice z enega konca mesta na drugega priti v samo 20 minutah.
Že ob predstavitvi je projekt sprožil veliko dvomov, tako glede tehnične izvedljivosti kot tudi realnosti ocene višine investicije.

Revizije močno podražile projekt
Projekt naj bi po prvotnih ocenah stal 500 milijard dolarjev. Veliko večino naj bi prispeval državni investicijski sklad PIF, manjši delež pa lokalni in tuji investitorji.
Že lani je Bloomberg poročal, da projekt napreduje počasneje od načrtov zaradi velikega povečanja stroškov in zamud. Tako naj bi do 2030 zgradili le 2,4 kilometra mesta namesto sprva načrtovanih 5,1 kilometra ter naselili skupno manj kot 300 tisoč prebivalcev. Savdski uradniki so poročanje zanikali in trdili, da projekt poteka v skladu s predvideno časovnico.
Nato pa je Wall Street Journal (WSJ) letos marca poročal o zaskrbljujočih izsledkih notranje revizije, ki je bila lani poleti predstavljena upravnemu odboru projektnega podjetja. Pokazala naj bi, da bo projekt trajal bistveno dlje od pričakovanj – kar do leta 2080 –, stal pa naj bi skoraj devet tisoč milijard. To je več kot 25-kratnik letnega proračuna Savdske Arabije, so poročali tuji mediji.
Poceni nafta podira proračunske načrte
Namen revizije, o kateri zdaj poroča Bloomberg, naj bi bil ponovno oceniti stroške, obseg in rok izvedbe projekta glede na spremenjene gospodarske razmere.
Medtem kraljevino bremenijo padajoči prihodki iz naslova prodaje nafte, ki so glavni vir financiranja državnega proračuna. Letos po poročanju tujih medijev predstavljajo kar 60 odstotkov predvidenih prihodkov državne blagajne.
Po podatkih Goldman Sachs bi se lahko primanjkljaj kraljevine zaradi nizkih borznih cen nafte letos povečal na 67 milijard dolarjev, kar je več kot dvakrat več od trenutne napovedi vlade.
Težave s projektom so prinesle tudi kadrovske menjave. Lani so projekt zapustili trije izvršni direktorji, med njimi Nadhmi al-Nasr, ki je vodil gradnjo Neoma med letoma 2018 in 2024, maja letos je bil imenovan Aiman Al-Mudaifer.