Evropska komisija preiskuje kitajskega velikana: Uporabljajo temne vzorce

Novice Kaja Stepančič 5. junija, 2025 11.24
featured image

Potrošniške organizacije pristojne evropske organe pozivajo, naj od podjetja Shein zahtevajo, da preneha uporabljati zavajajoče tehnike, med katerimi so na primer sporočila o majhni zalogi in odštevalniki časa.

5. junija, 2025 11.24

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je danes skupaj s 24 drugimi potrošniškimi organizacijami iz vse Evrope in krovno potrošniško organizacijo BEUC vložila pritožbo pri Evropski komisiji in evropskih organih za varstvo potrošnikov proti podjetju Shein zaradi uporabe zavajajočih tehnik oziroma tako imenovanih temnih vzorcev, so sporočili z ZPS.

Pritožba se osredotoča na uporabo številnih temnih vzorcev, ki spodbujajo pretirano potrošnjo okolju škodljivih izdelkov, vključno s sporočili o majhni zalogi (na primer “Samo še xx na voljo”), z odštevalniki časa (na primer “Bliskovita razprodaja”), s pritiskom vrstnikov prek ocen ter čustvenim izsiljevanjem (na primer “Imate pravico do promocije! Ste prepričani, da želite oditi?”).

Preiskava potrošniških organizacij je pokazala, da se te prakse potrošnikom večkrat ponavljajo, tako na spletni strani kot v aplikaciji prek številnih in ponavljajočih se obvestil.

ZPS: Spletna trgovina Shein je zasnovana zasvojljivo

Zavajajoče tehnike Sheina, ki jih navajajo v pritožbi in so podprte s študijami potrošniških organizacij po vsej Evropi, potrošnike silijo v večje nakupe, kot so jih sprva nameravali opraviti, kar sproža neželeno porabo in finančne izgube za potrošnike.

Prav tako te prakse omogočajo lahko širjenje zdravju škodljivih oblačil po Evropi in ovirajo prizadevanja potrošnikov za zeleno preobrazbo. Prispevajo tudi k okoljskim in družbenim težavam, ki jih povzroča industrija hitre mode, pravijo na ZPS.

Vodja pravne pisarne ZPS Petra Lovišček je ob tem povedala: “Model ultra-hitrega nakupovanja temelji na manipulativnih praksah, ki potrošnike spodbujajo k stalnemu nakupovanju. Spletna trgovina Shein je zasnovana zasvojljivo: deluje na podlagi močnih algoritmov, ki povečujejo angažiranost potrošnikov in njihovo pretirano potrošnjo.”

Shein, hitra moda, spletna trgovina, spletno nakupovanje
Zavajajoče tehnike Sheina potrošnike silijo v večje nakupe, kot so jih sprva nameravali opraviti ter prispevajo k okoljskim in družbenim težavam, ki jih povzroča industrija hitre mode, pravijo na ZPS (Foto: PROFIMEDIA)

Kaj zahtevajo

V pritožbi potrošniške organizacije pozivajo Evropsko komisijo in evropske organe za varstvo potrošnikov, naj od podjetja Shein zahtevajo, da preneha uporabljati zavajajoče tehnike, kot so čustveno izsiljevanje potrošnikov (angl. confirm-shaming), neskončno pomikanje (angl. infinite scroll) in nadležno ponavljanje, pošiljanje sporočil (angl. nagging), saj te po njihovi oceni predstavljajo nepoštene poslovne prakse (v skladu z Direktivo EU o nepoštenih poslovnih praksah).

Zahtevajo še, naj Shein evropskim organom za varstvo potrošnikov predloži dokaze, da so izjave strank ali sporočila (kot so na primer “majhna zaloga”), ki se potrošnikom večkrat prikazujejo, resnična. Če teh dokazov ne predloži, naj Shein s temi praksami nemudoma preneha.

Če podjetje ne bo ukrepalo, pristojne organe še pozivajo, naj posredujejo, da preprečijo resno škodo potrošnikom, vse dokler podjetje ne bo delovalo v skladu z zakonodajo EU. Od pristojnih organov pričakujejo odločen in hiter odziv, ki bo ustavil manipulativne prakse in sprožil širšo preiskavo v industriji.

EU modnemu trgovcu že zagrozila z globami

Danes vložena pritožba potrošniških organizacij z dodatnimi dokazi o uporabi temnih vzorcev je dopolnitev preiskave Evropske komisije o skladnosti podjetja Shein z evropsko zakonodajo o varstvu potrošnikov. Preiskava je bila napovedana februarja, prejšnji teden pa je Evropska komisija Shein pozvala, naj spoštuje pravila EU in preneha uporabljati temne vzorce, kot so lažni popusti in pritisk na nakup (na primer zavajajoči roki za nakup).

Spletnemu trgovcu je dala en mesec časa, da se odzove na obtožbe, sicer mu bo naložila globe, sorazmerne s prodajo v tistih državah EU, kjer je po besedah komisije kršilo zakonodajo.