Mariborsko letališče pred sanacijo, njegova usoda nejasna

Leto dni po tem, ko je poplavilo potniški terminal na mariborskem letališču, državni upravljalec začenja s sanacijo. Prihodnje leto DRI poteče koncesijska pogodba, a ni jasno, ali bo država našla najemnika.
Sedmega junija lani je območje letališča Edvarda Rusjana Maribor zajelo močno neurje s točo. Med nevihto je bila poškodovana neprepustna folija na strehi objekta s površino 3.200 kvadratnih metrov, zaradi česar je prišlo do večjega zamakanja v stavbo potniškega terminala.
Upravljalec letališča, državni DRI, je po dogodku stavbo saniral do te mere, da je preprečil nadaljnje zamakanje ter odstranil poškodovane dele objekta. Skoraj leto dni kasneje pa je zdaj ministrstvo objavilo razpis, s katerim išče pisca projektne dokumentacije za celovito sanacijo potniškega terminala.
Potniški promet omejen na mala letala
Potniški terminal je od lanskega junija zaprt, promet je omejen na manjša zasebna letala. Prek letališča tako trenutno opravljajo predvsem triažne lete in helikoptersko nujno pomoč ter polete v sklopu Eurotransplanta.
Lani je prek letališča v celem letu potovalo le 2.330 potnikov, skoraj pol manj kot v 2023 (4.055 potnikov). Na DRI pravijo, da letalski prevozniki izkazujejo interes za izvedbo komercialnih potniških letov, vendar glede na stanje potniškega terminala in načrtovano izvedbo sanacijskih del ti za zdaj niso predvideni.
“Objekt zaradi škode, ki je bila povzročena zaradi neurja, ni primeren za ustrezno gibanje zaposlenih ter uporabnikov letališča, kar zahteva čim hitrejšo sanacijo poškodovane strehe, prav tako pa je čim hitrejša sanacija potrebna tudi zaradi preprečitve nastanka nadaljnje škode na objektu in opremi,” piše v razpisu.
Sanacija do marca
Ministrstvo v dokumentaciji navaja, da je škoda nastala na vseh delih objekta. Zaradi zamakanja je uničen strop v nadstropju, pritličju, kleti, delno uničenih je za okoli 200 kvadratnih metrov mavčno-kartonskih predelnih (tako imenovanih knauf) sten, tudi tekstilni tlaki. Naročnik sumi, da se tudi pod estrihi nahaja voda. Projektant bo moral pregledati stanje, vključno z vsemi instaliranimi sistemi, sondažami in meritvami.
Rok za oddajo ponudb je 6. junij, naročnik pa bo za potencialne ponudnike organiziral ogled potniškega terminala. Sanacija naj bi bila zaključena do marca prihodnje leto. Vzporedno je v pripravi tudi postopek za izbiro izvajalca del.
Kolikšna bo cena sanacije, v dokumentaciji ni navedeno, dejstvo pa je, da glede na stanje ne bo nizka.

Milijonska vlaganja države, letališče v rdečem
Država je v letališče – vključujoč strošek celovite prenove v začetku tega tisočletja – do danes vložila vsaj 33 milijonov evrov. Del denarja je šel za prenovo, del za upravljanje letališča.
Leta 2017 je bilo to sicer za 15 let oddano v najem kitajskemu podjetju SHS Aviation, ki je obljubljalo širitev ter povečanje prometa, kar pa se ni uresničilo. Nekateri so že ob sklenitvi pogodbe dvomili v iskrenost investitorja. Ta pa je ob odpovedi najemne pogodbe leta 2019 krivdo naprtil državi, ki naj ne bi uresničila obljub o sprejetju državnega prostorskega načrta za območje letališča (med drugim so računali na podaljšanje letališke steze). Kasneje je SHS Aviation proti državi vložil dvomilijonsko odškodninsko tožbo, s katero je zahteval vračilo plačanih najemnin, stroškov in izgubljenega dobička.
Po prekinitvi najemne pogodbe je upravljanje letališča prevzela državna DRI, saj bi v nasprotnem primeru država verjetno morala vračati evropska sredstva, ki jih je dobila ob prenovi letališča. DRI v tej vlogi nastopa še danes.
A država in nesojeni kitajski razvijalec letališča SHS Aviation sta bila vsaj do lani še vedno v sporu glede lastništva letaliških nepremičnin. V zadnjem letnem poročilu je državni upravljalec letališča med drugim navajal, da tečejo razlastitveni postopki zoper Aerodrom Maribor in Aerodrom Nepremičnine (obe sta v lasti SHS Aviation). Ali so do danes že končani, ni znano.
Dejstvo pa je, da letališče Maribor za DRI pomeni velik minus. Finance so nedavno poročale, da je letališče v letih 2023 in 2024 ustvarilo po manj kot pol milijona prihodkov, stroški obratovanja pa so bili precej višji; v 2023 1,95 milijona evrov, lani pa predvsem zaradi stroškov sanacije 2,7 milijona evrov.
Se bo našel novi koncesionar?
Upravljavska pogodba med državo in DRI, ki jo vodi Jurij Kač, se izteče konec prihodnjega leta, do takrat pa naj bi ministrstvo izvedlo nov poskus iskanja koncesionarja. Trenutno se po informacijah Večera za to poteguje podjetje SIDrone, ki je sicer ministrstvo poskušalo prepričati že leta 2023, a neuspešno. Komisija je takrat po zaključenem postopku pogajanj ugotovila, da potencialni koncesionar ne more zagotoviti pozitivnega finančnega načrta obratovanja.
Edini družbenik in direktor podjetja SIDrone je Rok Belič, nekdaj vodja kabinskega osebja pri propadlem nacionalnem letalskem prevozniku Adrii Airways. SIDrone je imel lani zgolj 36 tisoč evrov prihodkov, ni pa jasno, ali je ponudbi za najem predložil tudi kakšno garancijo domnevnega partnerja iz letalske industrije.
Po informacijah Večera naj bi podjetje sicer načrtovalo vzpostavitev vozlišča za vzdrževanje potniških in tovornih letal ter sodelovanje s sosednjimi letališči, z letališčem pa naj bi imelo dolgoročne načrte.
Na ministrstvu pa ta teden za STA niso konkretno odgovorili glede poteka pogovorov z družbo TUI Airlines, ki se je lani zanimala za vzpostavitev baze za servisiranje letal. V letnem poročilu DRI poroča, da so se dogovarjali glede gradnje hangarske infrastrukture, podrobnosti pa niso navedene.