Izkušnje iz tujine: ali je delati za Uber dobra priložnost?

Ob skorajšnjem prihodu ameriškega Uberja o tem, kaj morate upoštevati, če vas mika, da bi postali njihov pogodbeni voznik.
Po letih negotovosti naj bi zdaj ameriška platforma za prevoze in dostavo Uber vendarle načrtovala vstop na slovenski trg oziroma za zdaj na območje Ljubljane.
Prek katere pravne osebe, še ni znano; vabilo na dogodek ob prihodu Uberja, ki bo 20. maja, je namreč medijem ta teden poslalo ameriško veleposlaništvo. Uber pred dogodkom ne želi dajati nobenih uradnih informacij o načrtih v Sloveniji.
Prav tako je do zdaj le malo znanega, kakšen bo poslovni model in kakšni pogoji za voznike, ki bi sodelovali s platformo.
Podjetje naj bi že novačilo pri nas
Uber na spletni strani navaja, da bo sodelovalo z licenciranimi vozniki taksijev, ki imajo vse zakonske pravice do poslovanja v Sloveniji. Žurnal24.si je poročal, da je Uber ob začetku pogovorov o vstopu na slovenski trg pristopil k “večjim taksi podjetjem” v Ljubljani in jim ponudil visoke provizije, če bi jim predali celotno floto svojih voznikov. Ker naj bi vse družbe te ponudbe zavrnile, so se osredotočili na posameznike.
Uber – podobno kot na primer pri nas že prisotno dostavljalsko podjetje Wolt – delavcev ne zaposli. Ponudnik prevozov po navedbah na spletni strani zahteva, da ima voznik, ki bi rad delal zanj, podjetje z licenco prevoznika, dovoljenjem občine in registriranimi vozili. Druga možnost pa je, da se poveže s podjetjem, ki ima sklenjeno pogodbo in Uberju zagotavlja vozni park. Ali in koliko takšnih pogodbenikov ima Uber pri nas, za zdaj ni znano.
Voznik mora imeti vsaj 21 let in dve leti vozniških izkušenj, kot omenjeno, potrebuje tudi licenco za opravljanje prevozov potnikov v notranjem cestnem prometu ter dovoljenje Mestne občine Ljubljana (MOL). Avtomobil ne sme biti starejši od 15 let, imeti pa mora pet sedežev in štiri vrata. Prijavi je potrebno priložiti fotografijo prometnega dovoljenja in potrdilo o zavarovanju vozila.
Uber vzame četrtino – ali pa več
Kot je razumeti, bo torej vsak, ki bi želel voziti za Uber potreboval espe, polni ali popoldanski. To pomeni kar nekaj stroškov, saj so samo minimalni prispevki za polni espe letos že prek 600 evrov. Omenimo, da tisti, ki prvič odpre espe, prvo leto plačuje polovičen znesek.
Plačilo Uberja pa je odvisno od tega, kje, kdaj in kako pogosto vozi. Kateremu vozniku bo poslano neko naročilo, izbira algoritem. Praviloma je plačilo boljše v času povečanega povpraševanja, kot Uber navaja na portalu, pa bodo vozniki dobili tudi dodatke za povabilo prijateljev, doseganje dnevnih ciljev ali za označitev avtomobila z Uberjevim logotipom.
Uber si za vsako vožnjo praviloma vzame 25 odstotkov provizije. Britanski BBC je v začetku leta pisal o pritožbah voznikov iz britanskega Bristola, na podlagi katerih je prišel do sklepa, da je lahko provizija tudi višja. Kot je poročal portal, so nekateri vozniki, ki za platformo delajo že več let (v mestu je skupno osem let), opozorilo na slabšanje pogojev. Po pandemiji, ko so se stroški na vseh področjih dvignili, so cene Uberja ostale enake ali pa so celo padle – s tem pa tudi zaslužek voznikov, je pisal BBC. Ti morajo posledično delati precej več ur za enak zaslužek.
Novinar je ob navedbah voznikov, da si Uber vzame več kot četrtino plačila s strani potnika, naredil test. Naročil je prevoz v Bristolu, ki ga je aplikacija poslala osmim voznikom; medtem ko bi novinar kot potnik plačal 7,9 funta (9,4 evra), bi vozniki dobili le 4,7 funta (5,6 evra). To predstavlja 47-odstotno provizijo, je poročal BBC.
Poleg prispevkov za espe in provizije Uberja je treba upoštevati še strošek goriva, zavarovanja, vzdrževanja, čiščenja, amortizacije vozila, mobilnega telefona, morebitnih stroškov z izdajo licenc za prevoze, seveda tudi davkov.
V Sloveniji naj bi Uber po poročanju Žurnal24.si zaradi obvezne uporabe taksimetra vsaj v prvi fazi dodatno subvencioniral ceno za potnika. Tako bi pokrival razliko med ceno, določeno po Uberjevih standardih, in zneskom na taksimetru. Ker bo sistem narejen tako, da bodo računi plačani s strankinim nakazilom na transakcijski račun (TRR) Uberja, tudi davčno potrjevanje ne bo potrebno.

Se pod črto izplača?
Marsikdo se torej sprašuje, ali se delo za Uber izplača. Primeri iz tujine kažejo zelo različne izkušnje. Članki praviloma slonijo na pričevanjih posameznikov, pri čemer nekateri poročajo o lepih zaslužkih, drugi se počutijo izkoriščani.
Analiza ameriške družbe Gridwise, ki zastopa interese platformnih delavcev, pa sloni na preračunih iz finančnih izkazov družbe za ameriški trg. Analiza, ki jo povzema Business Insider, je pokazala, da vozniki Uberja v ZDA zaslužijo povprečno 23,33 dolarja na uro. To je znatno nad minimalno urno postavko, ki se v večini ameriških zveznih držav giblje med 7 in 17 dolarjev na uro.
Portal piše, da je zaslužek pri Uberju s povprečno 513 dolarji na teden višji od konkurenčnih platform (Lyft: 318 dolarjev). Je pa – kot smo že omenili – odvisen od cen in trajanja obdobij visokega povpraševanja ter razpoložljivosti voznikov. Ponovno poudarimo, da gre za povprečje, kar pomeni, da lahko en voznik zasluži precej manj, drugi pa precej več.
Gridwise pa navaja še en kazalnik, in sicer plačilo na prevoženo razdaljo. Uberjev voznik povprečno dobi 0,9 dolarja na prevoženo miljo (1,6 kilometra). To po oceni združenja kaže, da “morajo vozniki delati precejšnje razdalje, da ohranijo stabilen nivo dohodka, zlasti na območjih z nižjimi cenami voženj”.
Zaostrovanje zakonodaje
Neznank glede ponudbe Uberja za slovenske delavce je še veliko, vsekakor pa le malokatero podjetje naleti na tako negativen odziv delavskih predstavnikov kot ameriška platforma. Tudi pri nas so sindikati nezadovoljni in grozijo z blokadami. Predsednik sindikata Dejan Jefim pravi, da dvomi, da bi se slovenski taksisti množično odločali za sodelovanje z Uberjem.
Njen prihod je tudi v marsikateri drugi državi prinesel dodatno regulacijo. V Veliki Britaniji je denimo Uber po odločitvi sodišča, da morajo biti vozniki klasificirani kot zaposleni, ne kot samozaposleni, dolžen vsem voznikom zagotavljati vsaj minimalno plačo (trenutno 12,2 funta ali 14,5 evra na uro). Če vozniku po tem, ko odšteje stroške za vozilo in londonsko pristojbino za zastoje (angl. congestion charge zone) ostane manj, mu Uber doplača razliko do minimalne plače.
Tudi v nekaterih delih ZDA se pogoji za poslovanje podjetja zaostrujejo; Uber in njegov konkurent Lyft sta v zvezni državi Massachusetts lani pristala na minimalno postavko 32,5 dolarja ter druge ugodnosti za voznike, vključno s plačanim bolniškim dopustom, zavarovanjem za primer nezgode pri delu in zdravstvenimi dodatki.
Pri nas delo preko digitalnih spletnih platform ali aplikacij ni posebej regulirano, so nam pojasnili na ministrstvu za delo. Tako so dolžnosti delodajalcev do delavcev, ki prek spletnih platform opravljajo delo, enake kot v vseh ostalih primerih, ko se delo opravlja v delovnem razmerju.